No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Rabu, 2 Mei 2012

Vibrant Orange Cosmos (Stok baru)

Pokok bunga vibrant orange cosmos ini adalah salah satu pokok yang baik untuk ditanam di dalam kebun sayur atau kebun bunga kerana ianya dapat memainkan peranan menarik kedatangan serangga-serangga baik untuk membantu menjaga pokok-pokok berdekatannya dari serangga perosak. Ini banyak membantu untuk kebun organik dan menjimat perbelanjaan dari membeli racun serangga atau perangkap yang lain. Warna bunga yang terang seperti yellow-orange menarik perhatian sang lebah yang sangat penting untuk sukses buah melon, labu atau timun yang berasingan bunga betina dan jantan untuk dikahwinkan bagi mendapat buah-buah kesukaan kita itu. Cuba perhatikan kebanyakkan bunga-bunga dari keluarga melon dan labu adalah kuning. Warna kuning sangat terang/ vibrant yang seakan memanggil si lebah untuk pergi ke arahnya. Salah satu tarikan pokok bunga vibrant orange cosmos ini adalah ianya adalah 'single petal' bukan berlapis-lapis kelopaknya lebih digemari oleh penghisap madu. Senang sikit serangga tu nak hisap madukan kalau berlapis-lapis kelopak tersumbat pula hidung/mulut serangga tu. Kalau yang menggemari rama-rama berterbangan di taman bunganya, pokok ini boleh menjadi daya penarik dan memberi banyak peluang untuk mereka yang gemar ambil gambar si rama-rama yang warna-warni itu.
Saya bertukar benih cosmos ini dengan gardener dari kawasan tropika di Australia. Saya selalu terpegun tengok gambar-gambar rama-rama yang cantik hinggap di bunga ini di tamannya. Jadi saya pun semailah benih bunga ni tahun lepas dan tak jaga langsung, biar je pokok bunga ni tumbuh kat belakang pagar rumah yang ada kawasan terbiar bertanah laterit (clay). Tanpa penjagaan, tiada bagi baja, jarang siram dan tiada teduhan dengan sinaran matahari terik beberapa hari pada 40 darjah Celsius lebih ia masih gagah dan memberi kami banyak bunga. Kesimpulannya, bunga ini tidak remeh dan senang dijaga. Bahkan, bunga ini pula banyak jasanya jaga pokok-pokok sayur kami yang tak terbela di belakang berterusan tumbuh dengan subur. Untuk menjadikan bunyinya boleh dipercayai hehehe...saya bagilah beberapa contoh. 
Pokok bunga vibrant orange cosmos berdekatan dengan pokok Italian sprouting broccoli terbiar dan the only one yang tinggal kami dah setahun lebih sekarang dengan bantuan si cosmos. Bolehlah kami masih dapat segenggam pucuk sprouting broccoli free dalam seminggu. Belakang cosmos tu pun ada capsicum sedang berbuah sekarang.
Belakang pokok capsicum tu pula ada tadaa....teka apa?
Turkish Leopard Melon!!!
Ini adalah melon jenis heirloom yang saya tak pernah lagi nampak dalam katalog benih-benih mana pun lagi. Saya dapat benih ini dari seed-saver group Alice Spring. Mula-mula saya dah putus asa dengan pokok melon ini ingat dia dah tak boleh hidup sebab diabaikan langsung masa musim panas kemuncak kat sini. Saya terpaksa abaikan sebab masa tu tak berapa sihat. Terkejut pula saya tengok bulan lepas ada buah panjang nak dekat 30cm kat belakang pokok bunga cosmos tu dan hidup lagi pokok melon ni. Tapi melon ni saya rasa si lebah dah kacukkan dia dengan timun sebab bentuk buahnya patut bulat lonjong macam rockmelon. Lagipun sebelah pagar tu ada pokok timun 'green gem'. Terima kasih kawanku lebah dapat juga buah free bulan ni. Si Turkish leopard melon hybrid ni tersorok disebabkan pokok broccoli dan cosmos yang tinggi tu tapi atas daya tarikan cosmos adalah juga lebah tolong kahwinkan buah tu. Tukang kebun sini tengah cuba nak kumpul benih Turkish Leopard Melon memandangkan ianya heirloom/heritage melon supaya tak lenyap di muka bumi ini untuk generasi akan datang. Jadi ini adalah benih code red bagi kami sangat precious dan menjadi salah satu priority dalam list untuk dapatkan benih stok yang baru. Yang kat gambar tu benih dah tak asli. Tapi saya nak simpan juga mana tahu jadi species baru, projek baru.

Kesimpulan vibrant orange cosmos ni sangat bagus sebagai 'companion planting'.
Pokok bunga vibrant orange cosmos boleh tumbuh dengan ketinggian lebih 70cm.

RM3.00 satu pek (25 biji benih).


Pembayaran melalui RHB, Maybank dan CIMB bank.

Sebarang kemusykilan, jangan segan bertanya.






6 ulasan:

hijaudaun berkata...

warna cosmos terang dan menarik.saya ada google gambar bunga cosmos.macam2 warna ada. harap kalau diana ada koleksi warna lain, saya berminat nak beli.thank you.

TukangKebun berkata...

Bunga cosmos ni memang macam-macam warna ada. Saya berminat yang berwarna-warni pastel. Ada rezeki dari kebun nanti saya posting.Jiran-jiran saya pun ramai suka tanam cosmos dekat depan rumah mereka yang colourful warnanya.

Sean L berkata...

The Turkish leopard melon looks cool. Cosmos are great to brighten up gardens, except ulam raja yang bunganya tak seberapa striking. Btw, is this blog content ripping your blog posr? (http://konsultasi-budidaya.blogspot.com/2012/04/mid-autumn-pickings.html)

TukangKebun berkata...

Sean L~ Wah not only one post looks like my whole archives is there. Until I got confius is this my blog or others. Thanks for letting me know. My kitaran bayam merah also I notice that some agro company in Indonesia is using it without my permission cause it was weird that I have so many hits on that post. So I check which website were using it. I am not really sure how to complain at the blogger administrator at the moment since the legal terms are hard for me to understand. Don't know how can they copy everything too much. Thanks.

Sean L berkata...

You should be able to complain to blogger. Hopefully they can shut them down. Melambak entah post apa pun ada.

TukangKebun berkata...

Sean~Dah file complain kat blogger. .Kalau educational blog tak pe juga, tulah banyak yang pelik-pelik kat situ juga.