No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Isnin, 2 Julai 2012

Benih Timun Heirloom ‘Crystal Apple’ (Pre-Order)

cucumber apples

Timun Heirloom ‘Crystal Apple’ ini popular ditanam di New Zealand dan Australia lebih 50 tahun lalu sebelum ‘green revolution’ atau benih jenis hybrid dipropagandakan. Sekarang ia kembali semula ke kebun persendirian apabila ramai pekebun sedar kebaikan timun jenis heirloom dan rasanya lebih enak dari tasteless timun F1/hybrid. Salah satu advantage dan keseronokkan menanam timun di kebun sendiri ialah kita dapat makan sayur yang tidak ada di pasar dan kita sendiri tahu yang hasil kita itu adalah tanaman organik atau tidak. Timun “Crystal Apple’ ini saiznya dan bentuknya seperti buah epal. Pokok timun jenis ini memberi banyak hasil dan ianya tolerant dengan cuaca panas. Gambar yang diambil di atas adalah pokok timun “Crystal Apple’ yang pernah melalui cuaca average 35~40 degree Celsius beberapa hari. Saiz buahnya elok dipetik sebelum ianya bertukar ke arah warna kekuningan paling sesuai seperti gambar di atas (untuk rasa yang paling best).


~Pre-Order Benih Timun Heirloom Crystal Apple~
Boleh pre-order (reserve) dahulu sebab bulan August 2012 baru dipos ke miliknya.
Stok habis (All reserved).
RM3.00- satu pek (~10biji benih).
Kos penghantaran bagi pembelian apa jenis benih yang berharga RM3.00 satu pek dengan jumlah bilangan kurang 15pek adalah RM5.00.
Kos penghantaran bagi jumlah pembelian lebih dari 15pek untuk apa sahaja jenis benih satu pek berharga RM3.00 adalah percuma.
Sekiranya, ada pembelian yang berlainan harga, saya akan cuba kurangkan kos penghantaran.
Nota: Benih akan dipos di bulan August dan boleh pre-order dengan tinggalkan comment atau mesej saya dengan email.
Sebarang kemusykilan, jangan segan bertanya.

9 ulasan:

mat jon berkata...

Salam Tukang Kebun..
saya dah terima benih dari sg.buluh dari Dany..terima kasih banyak benih bunga yang dikirim saya dah semai, hanya tinggal benih sayur je, sebab nak buat homework dulu untuk tanaman rainbow chard & kohlrabi

mat jon berkata...

ni pun nak jugakkk..reserve yeer tq

TukangKebun berkata...

Mat Jon~ Syukur alhamdulillah benih-benih dah selamat sampai. OK saya reservedkan.

Mama Pongkey berkata...

Hehe. Walaupun saya tak ada rezeki menanam cucumber sebelum ini, namun cucumber yang heirloom ni tetap menawan hati. Dulu saya tanam cucumber yang F1.

TukangKebun berkata...

Mama Pongkey~ Timun ni bila mati walaupun nampak cantik selalunya sebab akarnya selalu diserang/dimakan oleh white grub (bug larvea) yang gemuk-gemuk dalam tanah tu. Sebab timun ni akarnya halus jadi senang kena makan atau attack. Don't plant at the same spot again and check your soil carefully. Setakat ni saya tak de masalah dengan akar timun kena makan sebab tanam campur dengan sayur-sayuran lain kut. Kebun kami ada juga kadang-kadang jumpa white grub ni tapi dia gemar dekat potato kami pula.

Mama Pongkey berkata...

Thanks for the pointers. Compost heap saya memang ada banyak white grub ni, nanti saya ambil gambar untuk kepastian dan identifikasi. Saya rasa mungkin saya kena tanam dalam container kot, dengan sayur dan bunga lain.Tak sure mana lagi nak letak timun ni. Tumpang tanya, timun suka shade atau full-sun?

TukangKebun berkata...

Mama Pongkey~ Full sun is better, you get more fruit and nice size. Partial shade pun ok tapi kekadang less productive unless musim panas terik ok kat partial shade. Kalau kat shade risky tak nak tumbuh atau berbuah tak menjadi sangat sebab tak de cahaya untuk pembesaran buah. Dekat shade lagi mudah powdery mildew.

Tanpa Nama berkata...

Salam Diana..

Next delivery pakcik nak order, sila reserve utk pakcik ya..

teenine@gmail.com

Riza

TukangKebun berkata...

Salam Pakcik yang lemon cucumber ada stoknya bulan ini, rupanya mirip.