No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Selasa, 17 Julai 2012

Yellow Currant Cherry Tomato

yellow currant potato

Satu pokok tomato jenis yellow currant cherry tomato memberikan hasil tuaian buah yang sangat lumayan dan tidak putus-putus menghasilkan bunga untuk memberikan buah tomato lagi jika rajin memetik buahnya serta mempunyai musim buah yang panjang. Buah yellow currant cherry tomato bersaiz sangat kecil 1.5-2.5cm. Buahnya bertukar dari warna hijau ke kuning bila ranum. Pokoknya tumbuh melebihi ketinggian 2meter dan perlu memberikan sokongan yang kuat.  Memandangkan pokok ini banyak bercabang elok sediakan sekurangnya 1/2 metre persegi untuk satu pokok dan memberikan air-flow yang baik bagi kawasan yang mempunyai kelembapan yang tinggi. Satu pokok tomato jenis ini cukup untuk keperluan sekeluarga. Pokok cherry tomato jenis ini paling tidak remeh penjagaannya ianya juga dapat menghasilkan produksi buah yang baik di kawasan yang menerima separa cahaya matahari juga (partial shade). Pokok tomato ini juga tidak mudah sakit berbanding dengan tomato jenis lain. Ianya juga tahan pelbagai cuaca : heat wave dan musim sejuk.
yellow cherry tomatoes

Dari pengalaman beberapa tahun menanam pokok tomato jenis cherry, saya dapati tomato cherry yang berwarna kuning lebih tolerant dengan cuaca yang sangat panas dan kering berbanding dengan yang berwarna merah. Boleh tanam dalam kontainer? Boleh tiada masalah cuma sediakan sokongan yang baik dan kuat awal-awal lagi (jangan ikut macam saya dah membesar baru ingat nak buat, lepas tu nampak serabut je pokok tomato ni sebab tak buat awal-awal sokongannya)....hehehe...Dalam gambar di bawah dari sebelah kiri ialah pokok tomato yellow pear cherry tomato (ada stok?) , tengah-pokok peria , dan sebelah kanan adalah pokok yellow currant cherry tomato. Bentuk daun yellow pear cherry tomato dan yellow currant cherry tomato adalah berbeza mudah dibezakan. Oleh sebab, yellow currant cherry tomato sesuai ditanam di dalam bekas, sesuailah juga untuk menghijaukan balcony garden anda dan buah kuningnya seakan decoration. Nanti terliur-liur jiran tetangga tengok.
DSC00097

~Benih Tomato Yellow Currant Cherry Tomato (Pre-Order)~

RM3.00 satu pek (~anggaran 30biji satu pek).
Stok habis (All Reserved)
Biji benih yang dituai dari kebun kami pada June 2012.

Boleh pre-order (reserve) dahulu sebab bulan August 2012 baru dipos ke miliknya.
Kos penghantaran bagi pembelian apa jenis benih yang berharga RM3.00 satu pek dengan jumlah bilangan kurang 15pek adalah RM5.00.
Kos penghantaran bagi jumlah pembelian lebih dari 15pek untuk apa sahaja jenis benih satu pek berharga RM3.00 adalah percuma.
Sekiranya, ada pembelian yang berlainan harga, saya akan cuba kurangkan kos penghantaran.
Nota: Benih akan dipos di bulan August dan boleh pre-order dengan tinggalkan comment atau mesej saya dengan email.
Sebarang kemusykilan, jangan segan bertanya (kebunkmg@gmail.com).

5 ulasan:

Mama Pongkey berkata...

Nak 1 pek ye. :-) amboi dia pun pokok yang tinggi ye, ni kena kreatif cari port untuk pokok ni...

TukangKebun berkata...

Mama Pongkey~ Tinggi pastu bercabang-cabang. Pening kepala dulu nak lilit mana pulak batang-batangnya tu. OK reserved. Petik-petik buah pun challenging juga nak masuk tangan ke dalam ranting-ranting dia hehehe.....treasure hunt.

Tanpa Nama berkata...

Salam, Diana utk next order, saya booked this yellow current cherry.. teenine@gmail.com


Riza

Sasha Tan berkata...

Can I reserve one also please? ^_^

TukangKebun berkata...

OK Sasha.