No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Rabu, 5 September 2012

Agapanthus Blue

 Tukang kebun kali ini mula cuba tanam bunga agapanthus di kebun Sungai Buloh pertengahan bulan lepas. Bunga agapanthus juga dikenali dengan nama "Lily of the Nile" @ African Lily. Bunga agapanthus ini bila sudah matang atau well-established sangat tahan dengan cuaca panas dan kemarau. Bunga ini tidak perlu disiram selalu dan elakkan dari ditanam di kawasan yang airnya mudah bertakung (hate wet feet or water-logged soil). Kami cuba tanam agapanthus blue dulu dari anak-anak pokok.
Ini note untuk tukang kebun sebab nanti lupa di kawasan mana kami tanam, mengikut Lenay yang tolong tanam anak-anak pokok ini di kebun Sungai Buloh ialah di lokasi hujung sekali sebelah kanan kebun kami (lebih saya senang ingat sebelah rumah sewa kampuchia). 
Tukang kebun pun ada hadiahkan bonda tukang kebun 2 bulb bunga Hippeastrum (amaryllis) untuk ditanam di kebunnya di Kota Kinabalu. Bulb bunga Hippeastrum dalam gambar ni saiz bola tennis.

7 ulasan:

Mama Pongkey berkata...

Agapanthus blue menunjukkan tanda-tanda sedang adaptasi di laman saya (daunnya kelihatan semakin segah dan tegak). Sebelahnya si Tulbaghia kelihatan dorman tanpa sebarang tanda hendak mengeluarkan daun. Apabila saya gali keluar, kelihatan pula akar baru berwarna putih. Lekas-lekas saya tanam ia semula. Hehehe. Gladiolus dan Asiatic lily sudah mengeluarkan daun hijau. Hanya lilium lain masih dorman.

cikmanggis berkata...

Wah rasanya kebun di Sungai Buluh akan jadi seperti Kebun di Adelaide..macam macam ada.nanti boleh buka untuk jualan ..anak anak pokok import:)

Baby apa khabar?semoga membesar dengan sihat.Insyallah

TukangKebun berkata...

Mama Pongkey ~ Seronok saya dengar. Nanti updatekan progress bulb ya :).

Cikmanggis~Oh Kebun dekat Sungai Buloh dah mula terbiar sikit sekarang tak ramai nak menengok. Adelaide punya kebun juga agak terabai sebab sibuk dengan baby. Baby sihat asyik nak cuddle saja.

emmatam berkata...

Ada stock x

TukangKebun berkata...

Sorry Emmatam yang ni tak available.

gina marna berkata...

Salam...saya ada tanam amaryllis, beli di KK, Sabah tahun 2011 hujung tahun gtu...ms beli bulb muda n kecik..sampai skrg belum berbunga. Dr tanah sy dh pindah ke pasu..belum ms dia berbunga ke atau sy salah :)..blh bg advice skit x.

TukangKebun berkata...

Gina- Depend on how small the bulb takes to grow bigger and mature into a flowering sise bulb. Also depend on the variety itself. Bigger flower size Hippeastrum bulb sometime needs 2-4 years to mature before it flowers from baby size bulbs. Bulb size more than 5-7 cm thickness will have more chance to flower earlier. Hippeastrum will also need a period of dry season to trigger the plant to flower.