No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Khamis, 18 Oktober 2012

Alpine Strawberry (Fragaria vesca)

 Alpine strawberry adalah juga dikenali sebagai wild strawberry. Saiznya amat kecil kalau berbanding dengan strawberry yang biasa dijual di pasaraya. Tetapi cili-cili padi pun saiznya, rasanya sangat manis berbanding dengan strawberry yang bersaiz besar. Tukang kebun selalu perhatikan masa tukang kebun kecil Ilhan dan Rayyan masa mereka masih toddler mereka lebih gemar makan alpine strawberry berbanding dengan jenis-jenis strawberry saiz lebih besar lain yang ada di kebun kami ini. Seronok tengok perkembangan anak-anak ini, semasa mereka masih kecil tidak menilai sesuatu dengan pandangan mata bentuk saiz atau rupa, mereka nilaikan dengan deria rasa mereka. Masa ni paling best mereka jadi taste tester dulu sebab jawapan spontan mereka. 
 Sejak empat tahun lalu kami tanam Alpine Strawberry dari biji benih, pokok-pokok generasi pertama kebun kami dah beratus-ratus anak pokok diberikan dari kami tumbuh dengan sendirinya. Tugas tukang kebun cuma alihkan anak-anak pokok dan makan saja buahnya. Pokok-pokok Alpine Strawberry di kebun kami kerap berbuah boleh dikatakan setiap bulan merasa buahnya. Gambar di atas pokok Strawberry Alpine yang sedang berbuah di kebun kami sekarang tumbuh di tepi driveway kereta atas tanah clay.
 Pokok strawberry sesuai juga tanam bersama-sama tumbuhan dari keluarga allium (bawang). Gambar di atas barisan pokok strawberry bersebelahan dengan pokok herba chives dan garlic di belakangnya.  Di belakang garlic pula barisan beetroot. Tahun lepas banyak pokok strawberry saya ingat dah arwah disebabkan heat wave yang datang banyak kali. Tapi bila heat wave tak datang lagi, pokok yang diingati arwah sudah tiada daun terbakar sebab heat wave, naik balik anak-anak daun dari 'crown' strawberry yang tinggal. Sangat kuat pokok Alpine Strawberry rupanya. 
Kawasan ini banyak juga Alpine Strawberry tumbuh sendiri dari biji-biji yang terjatuh sendiri.
Pokok Alpine Strawberry yang sedang berbuah sekarang selesa tumbuh bersebelahan pokok serai Wah rupanya serai good companion dengan Alpine Strawberry.
 Ini pula pokok-pokok Alpine Strawberry dalam pasu tepi kolam yang tumbuh di kebun Sungai Buloh baka yang dibawa dari kebun Sungai Buloh sejak 3 tahun lalu. Dah banyak beranak-pinak pun pokok-pokok Alpine Strawberry di Sungai Buloh juga dipindah-pindahkan ke tempat lain dan ada juga telah diberikan kepada ibu mertua yang duduk di Terengganu. Pasu di hujung sana pun penuh dengan pokok-pokok Alpine Strawberry.

 Bulan Disember akan datang ini tukang kebun ada buat tawaran biji benih Alpine Strawberry yang segar baru mula dituai bulan Oktober ini. Bilangan biji benih yang ditawarkan kali ini sangat terhad sebab kebetulan sekarang tiada tukang-tukang kebun kecil yang nak makan buah strawberry yang sedang lebat berbuah di kebun Adelaide sebab mereka di Malaysia sekarang. Tukang kebun pula sibuk kadang-kadang lupa nak pergi jenguk strawberry bila tengok minggu ni banyak yang dah kering boleh buat benih dah. Jadi tukang kebun ambil kesempatan simpan benih-benih Alpine strawberry. 
Dekat kebun Sungai Buloh tak mungkin sempat nak buat benih pun, buahnya banyak peminatnya tak cukup. Tukang kebun Dany pun dah beri hint banyak kali dekat tukang kebun Diana yang berry kat rumah tak cukup untuk supply pet sugar glidernya. Jadi projek bila balik ni pun nak kena tambah-tambah banyak pokok-pokok jenis berry dekat kebun Sungai Buloh untuk tukang-tukang kebun kecil dan pet.

 Bilangan offer biji benih Alpine Strawberry pun tukang kebun tak pasti ada berapa pek dapat sebab tengah sambil-sambil menuai dah banyak buah dah masuk perut Tukang kebun. Tukang kebun lagi motivate nak makan buah strawberry dari tuai benih hehehe....

Untuk gardener yang berminat nak cuba tanam Alpine Strawberry and nak booking please write in the comment box please. Pada siapa yang tiada blog pun boleh leave booking in the comment box as well by leaving your name and gardener yang belum pernah in contact dengan tukang kebun don't forget to leave your email. Untuk pre-order benih Alpine Strawberry kali ini, tukang kebun terpaksa terima booking by leaving comment sahaja dan bukan melalui email <sorry> sebab I might forget. Senang juga nak tahu siapa yang book in first.

~Pre-Order Fresh Organic Open-Pollinated Alpine Strawberry Seeds~
50seeds per-pack (RM3.00).

Note: Mungkin elok buat pre-chilling treatment biji benih (about a month) sebelum semai dapat membantu percambahan yang baik (break seeds dormancy). Biji Benih disemai bukan pada musim panas dan kemarau. Masa percambahan biji benih random 7hari ~ 6 minggu. Biji benih elakkan timbus dalam (light sowing). Perlukan bantuan cahaya untuk bercambah.

202 ulasan:

1 – 200 daripada 202   Terbaru›   Baru»
Aku P@aN berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Aku P@aN berkata...

saya nak 2 pek - Farhan (mussel4lobster@yahoo.com)

suka suka berkata...

K Mar book 3 pek...

Umm AA berkata...

diana,
yang alpine strawberry nie kalau cuaca panas sampai 40degree tuh senang tumbuh ker? buah still sweet like normal? interested sgt tapi takut tak sesuai ngan weather skrang..lgpun kalau sy nak order..camaner nak byr kan..takkan nak guna wertern union lak kan..heheh..advise sket,,

makcikmanggis berkata...

tak pernah tahu ada pokok strawberi mini yang begitu senang tumbuh..eh yg duduk tu Rayyan ke?

Rini berkata...

salam....

simpan 1 pek tuk sy. nak cuba tanam gak :)

Ratu berkata...

saya nak satu pek..email saya nora_kylemn@yahoo.com

GO GREEN berkata...

Diana, simpan utk Lynn 2 pek ya!

Farhani berkata...

Salam,

Saya nak 1 pek juga..email :joxermy@yahoo.com..saya juga ada tempah bulb gladioli..thanks

Farhani berkata...

Salam,

Saya nak book 1 pek juga..email : joxermy@yahoo.com..saya juga ada tempah blub gladioli dari diana..thanks

haslinda berkata...

akak nak booking benih nie 2 pek ye..dlm email pun akak dah order..

haslinda

Tanpa Nama berkata...

akak nak 2 pek ye..
(hhussin71@yahoo.com)

Zieta green berkata...

kc Tiga pek boleh?...tq

cuba pula tanam di tambunan valley...mau merasa juga berry sepanjang tahun....kalau harap d kedai...boleh dihitung buah berry yg mencecah puluhan ringgit...

ada sejenis berry kampung yang kami selalu makan dahulu masa masih kecil2 tapi sekarang ni sudah tidak kelihatan lagi sebab sungai dekat rumah sering dilanda banjir..berry ni kami panggil 'GORIMOT" buah nya macam raspberries berwarna merah pink terang,rasanya manis2 masam dan hidup di tepi2 sungai..kalau tidak berhati2 petik buahnya tangan kita yg akan terkena duri2 yg tumbuh di ranting2nya..

Nitesky berkata...

Saya booking 1 pek

Tanpa Nama berkata...

saya nak 2 pek nebih nie Diana-haslinda
(hhussin71@yahoo.com)

Tanpa Nama berkata...

saya nak 2 pek ......fahizah

Awin berkata...

reserved 2 pack for me

wani sc berkata...

saya nak 2 pek! alamak, sempat ke ni..dah 17 komen..huhu

Tanpa Nama berkata...

Saya nak order 2 packs..denai_alam173@yahoo.com. ~sue~

Tanpa Nama berkata...

Diana- kalu masih Ada balance biji benih,reservekan 2 pek utk Eila yerk. Eila sepang :) Eila Ada remind kat emel gak.

Tanpa Nama berkata...

saya nak 2 pek sis..aslina272@gmail.com. Tq.

Noren berkata...

Saya pun nak 1 pek jugak. Hopefully ada stok lagi. Thanks,

Noren berkata...

Salam,
Saya pun nak 1 pek jugak.
Terima kasih.

TukangKebun berkata...

SophieMohd~ 2pek.

Tanpa Nama berkata...

A'kum Diana. Aida here. nak 1 pek Diana.

Tanpa Nama berkata...

Lupa, aida mlk. Email aida_aminshah@yahoo.com

TukangKebun berkata...

Hari ni tukang kebun terkejut ramai nak cuba tanam wild strawberry sambil-sambil buat kerja makmal sekolah. Mmmm...kena tahan godaan tengok yang merah nyala tu, kena berlumba dengan siput. Moga dapat ditunaikan. Gambarimasu.

Ummuaidan~Elak pula semai masa cuaca panas 40 degree tu. Tapi once the plant well-establish atau matang kuat mengharungi lebih 40 degree tu. Summer lepas saya terkejut masa heat wave ada pula cauliflower bagi hasil. Summer saya kat sini kerap heat wave lebih 40 degree Celsius datang kadang-kadang seminggu memanjang above 40. Kalau tanam dalam container mudahlah alih dekat kawasan shade jadi tak risau sangat. Yang saya tanam dekat partial shade atas tanah selalunya ok. Cuma full sun nak kena rajin siram tiap harilah bila cuaca 40 degree.
Saya tengah tunggu email sebab nak address saya hutang spring onion dan brown onion seeds.
PayPal maybe?

Makcikmanggis~Yang duduk Ilhan, diorang mencari ikan guppy. Si Rayyan duduk luar pegang kayu je memanjang takut kena kejar angsa dan turkey :).

Ivy~ Di sana boleh tanam asparaguskah? Pernah sekali masa on the way pergi Suuk ada gerai orang kampung situ tepi jalan diorang jual asparagus satu ikat ada lima batang RM10. Mama Diana tanam getah dekat tanah Suuk dia. Agaknya terbiar, lalang lagi tinggi kut dari pokok getah.
Ada juga cousin saya cerita pasal berry tepi sungai. Oh panggil 'Gorimot' kah. Nanti mau tanya mama saya. Tapi Diana tak perasan pula dulu setiap kali duduk sungai berjam-jam masa zaman budak-budak.

Zieta green berkata...

bercakap tentang asparagus teringat pula asparagus yang saya tanam hujung bulan lapan tahun lalu..dah tak ingat pula tanam tu tau...rasanya sudah mati sebab telah dilupakan (mau cek dulu asparagus tu nanti)...seingat saya tumbunhan tu tumbuh di kawasan tambunan kerana tambunan terletak di lembah, ada lah terasa sejuk2 juga macam sana ranau :)...baru saya ingat my sis pernah buka ladang sayuran dekat dengan rumah kami tu dulu tahun 80'an..ingat2 lupa saja sebab masih kecil dan kadang2 saja pulang kampung pada masa tu sebab bapa kerja di daerah Tenom dan memang saya membesar d sana..saya ingat ada my sis tanam kubis dan sayuran lain termasuk lah asparagus..

ya cuba ditanyakan mama tukang kebun mana tau kenal dengan buah tu tapi panggilannya saja yang mungkin berlainan...rasanya kalau rajin mau p cari berry tu jumpa juga tu tapi dekat rumah tu memang sudah pupus...kalau ada memang kompom kana angkut dakat rumah mau pulihara :)....

Indah Eyah Abu Samah berkata...

Salam kak diana, saya nak 1 pek ye..terima kasih

norizan berkata...

saya nak 2 pek, tq
ezzuel@yahoo.com

Zieta green berkata...

keluarga diana ada tanah dkt sook keningau juga ka? wah merata tempat ada tanah r :)...ya kebanyakan sana tu tanam getah tapi sekarang ni banyak juga berlumba-lumba tanam kelapa sawit sebab lumayan kan harganya tu....kalau yg gerai di tepi jalan tu inda pernah nampak pula tapi kalau d tamu minggu ada juga nampak tapi tidak pernah beli pula...mahal juga kan kalau mcm tu rm2/batang lah tu...memang lumayan c penjual :)....

diana perasan ka gerai2 tepi jalan tu kadang2 tiada penjaga cuma tempat simpan duit ja kana gantung..kalau mau beli kena ada duit kecil lah...tapi awas jangan curi..orang kampung ada simpan penunggu tu...tidak tau betul tidak tapi ada orang cerita pasal pencuri yg sakit perut berpanjangan sehinggalah dia membayar semula barang curian tu...padan muka pencuri tu dia pikir orang kampung bodoh macam dia kn...:)..

gardener berkata...

Saya nak satu pek, benih chiVes satu pek.

gardener berkata...

Saya nak book I pek, benih chives 1 pek

Sam berkata...

Salam bahagia Diana,

Saya nak reserve 1 pek ya.
( red_888_soul@yahoo.com )

TukangKebun berkata...

Zieta Collection~ Apa khabar asparagus Ivy bila pulang kebun hujung minggu ni? Ivy tanam dari benih atau pokok akarnya? Kalau dapat jumpa berry 'Gorimot' tu baguskan angkat bawa balik rumah. Berry tempatan bah tu lagi special rasanya.

Ada lagi satu tanah belum buka dekat-dekat sana. Yalah orang bilang suruh buka ladang kelapa sawit. Tapi mama kata dia dah tua biar anak-anak je lah yang buat kalau mau buat. Pokok getah pun tak taulah sape nak pergi toreh. Diana tension kerja mau saje balik potong getah bila pokok dah besar.

Diana tak perasan lah pula gerai ada sayur tapi tiada penghuni. Tapi di Australia pun kadang-kadang di depan jalan ladang orang letak telur atau tahi binatang buat baja tiada sape jaga. Letak duit je dalam tabung.

Gardener~Benih chives belum pasti bila masuk tengah tunggu berbunga.

Mama Pongkey berkata...

Ooo terlepas posting ni. Nak 2 pek :-)

gardener berkata...

Tak apa, nanti hantar bersama dgn rizom iris dan strawberry. Sebenarnya sekrg ni ruang nak menanam Dah tak Ada.

Zieta green berkata...

raya jumaat ni baru balik kampung diana panjang sikit cuti hujung minggu...tanam dari biji benih beli dari penjual benih d tamu donggongon...

gorimot :)...ya mimang mau dicari tu memang masih ada juga tu kalau rajin mau cari...pasti dicari dapa juga kc tingu rupa c gorimot tu....

kalau dipikirkan mau ja beranti karaja ni diana mau jadi gardener sepenuh masa boring juga makan gaji ni jadi kuli2..pokok getah di tanah yang mama bagi pon dah besar tinggal mau potong...jangan pikir orang putung gatah ni teda duit diurang lagi mewah siap boleh deposit lori tau...kenderaan besar ni memang berguna kalau di kampung...

banyak gerai teda berpenghuni sepanjang jalan tambunan keningau tu...mungkin diana tidak perasaan...selalu yg teda jaga ni saya tingu gerai jual pisang, labu,ubi manis,jagung dan kraf tangan...tapi ada juga budak2 nakal ba p curi duit jualan tu...kasihan c penjual...tau lah kalau pencuri mana makan saman....

:) lebih kurang lah pula sistem kampung ni dengan yg ada d sana kn...bukan apa ba tu kc tinggal macam tu 1nya kepercayaan orang tu kpd pembeli yg ke2 boleh buat kerja lain selain dari menjaga jualan....

mat jon berkata...

kalau ada lagi nak 2 pekkk..tqvm

Tanpa Nama berkata...

saya nak 2 pek ya. emel saya : idrisbinyusop@gmail.com

TukangKebun berkata...

Ohhh...camni lama juga tukang kebun kena puasa makan strawberry ;P.

Ivy~Saya pun nak cuba jugalah tanam biji benih asparagus nanti. Tapi lama juga mau tunggu hasilnya kan.
Nanti tunjuklah rupa si gorimot tu.
Saya pun kalau boleh nak balik potong gatah je tak stress kepala otak...hehehe...betul sana kena ada fourwheel drive baru senang.

TukangKebun berkata...

Cammier nak 1 pek.

Sola Hadi berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
TukangKebun berkata...

Pesanan untuk Farhan, Kak Mar,Rini JY, Ratu, Lynn, Farhani, Kak Haslinda, Ivy, Nitesky, Fahizah, Zamzurina confirmed.

Note: 20 pack reserved.

Masih menuai lagi masih ada peluang don't worry.

Sola Hadi berkata...

saya nak 2pek ye..maisarah_nb@yahoo.com.sg

Ratu berkata...

ok..tuk bayaran macam name?bile boleh buat bayaran?

TukangKebun berkata...

Ratu~InsyaAllah pertengahan bulan November ini saya email bagi butiran.

TukangKebun berkata...

Tukang kebun dah selamat tuai untuk Wani, Sue, Eila, Kertinah dan Noren.

Total:29 pack.

Masih menuai. Hopefully lepas 17 November semua pesanan akan dipos sekali langsam. Sekiranya by 17 November tidak dapat email dari tukang kebun, dialu-alukan ingatkan tukang kebun ya.

Tanpa Nama berkata...

Diana tuai utk aida plss :) puasalah alpine strawberry lg....Baru beli 1 pokok strawberry.nak try before tanam alpine. Tapi perasan byk small hama warna putih. Not sure whether to destroy the plant or try killing them. Ada siram with organic pesticides. Just worried cos byk article yg i baca this hama boleh bwk virus to the plant. What do think Diana?-aida

Ratu berkata...

ok..kalau sy nak tambah lagi 2pek boleh x?itupon kalau de stok..kalau xde xpe..

TukangKebun berkata...

Aida~ Ada banyak semut hitam tak dekat pokok tu, selalunya saya perhati bila ada semut hitam ada hama juga di pokok. Kalau nak tunggu tukang kebun tuaikan have to wait next year ;P. Kena eliminate hama putih kalau takut berjangkit dengan pokok-pokok lain pula. Kena tanam bunga-bunga sikit keliling yang attract ladybug yang suka makan hama putih tu. Salah satu cara kalau nak elakkan hama putih tanam dalam hanging basket gantung tempat tinggi sebab hama ni tak de terbang tinggi sangat kut.

Tanpa Nama berkata...

Owh nie kena begging baik punya nih.Haha takpelah dapat awal rezeki. Kalau x x pe. Mesti diana dah usaha.sanggup tunggu. Btw tq so muchh for d tips .tak terpk untuk gantung tinggi lagi. Mmg dlm hanging basket pun. Cuma baru je beli then perasan of this problem. Mmg sgt takut effect pokok lain. Tq diana-aida

Roslan berkata...

Hi Selamat Sejahtera...boleh saya order 3 pack? dan pos ke setapak kuala lumpur,bagaimana dengan bayaran ? email saya roslan@property.1world.com.my
tq

Unknown berkata...

saya mahu dua pek alpine strawberry..emaikan saya (cliff_naim@yahoo.com)

huda rahmat berkata...

Salam. Masih ada ke? Jika ada, mahu tempah 2 pek. Ra_huda@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

saya nor dari kedah berminat untuk tanam strawberi sendiri..saya nak order benih 5 pack..
email saya delima_21@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

saya nor dari kedah, nak order benih strawberi 3 pack.. email delima_21@yahoo.com

Unknown berkata...

saya nk melawat kebun di sg buloh. mcmana nk dtg.tq

Tanpa Nama berkata...

puan saya nk 1 pek benih ni puan ... linna 0192812791. linna_linn@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

Saya berminat...
Nak beli 1pek...
email sy aragon2013@yahoo.com.my...

Terima Kasih,
Asma

Keyn berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Keyn berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
F@zlieN berkata...

saya nk cuba lar...tp nk tau gak nk tanam strawberry nie kne gne tanah jenis ape ekh?

TukangKebun berkata...

Fazlien~ Tanah yang telah dibaja dengan kompos dan well-drained soil.

Amin langkawi berkata...

simpan utk saya 3 pek strawberry.

Amin langkawi berkata...

saya nak order 3 pek benih strawberry ni. Nak try tanam jugak.

ana berkata...

saya amat berminat,masih ada lagi benih strawberry ni?
dearn.ent@gmail.com
thanks

TukangKebun berkata...

Stok biji benih alpine strawberry sudah habis. Bila ada sahaja kembali baru saya dapat hubungi.

Unknown berkata...

Saya berminat 3pek ye. .Kalau ada please contact saya. .Tq

Unknown berkata...

Saya nak 3 pek kalau da ada ye. .

herdiaryoflife.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

Slm diana, agaknya dh terlambat kot nk order benih alpine strawberi tu. tp kalau dapat saya nk 1 pek pun cukuplah balqis_tkd@yahoo.com

Unknown berkata...

Salam tukang kebun.saya pun nak booking benih alpine s... ni. sg buloh dimana saya pun di sg buloh.
hajiahmadazam@gmail.com

nancy dairin berkata...

hi..nak 2 pek Diana. emel sia incynancy@yahoo.com

nancy dairin berkata...

rasanya cuaca d poturidong sesuai kot. mau cuba tanam sana nnt tp nak cuba juga tanam d rumah (johor) dulu.

TukangKebun berkata...

Nancy~ Aduh tiada lagi benih alpine strawberry lagi sebab tidak kumpul, anak-anak petik nak makan buahnya. Nanti kalau ada rezeki lagi.

nancy dairin berkata...

bah..kalau ada sudah kirim a.

TukangKebun berkata...

Boleh bah kalo ko Nancy.

Rini berkata...

diana,

dh 2x semai, masih x tumbuh2. benih semakin sikit. mungkin nak kena pre-chilling dulu. dan diana tulis perlukan bantuan cahaya untuk bercambah tu nak cahaya sepanjang hari atau pagi je?

TukangKebun berkata...

Rini ~Cahaya dapat 6 jam ok kut. Diana tabur je dalam tanah hari tu dan tak tutup dengan tanah bercambah.

Unknown berkata...

diana alpine seed available lagi tak?

TukangKebun berkata...

Abdul Razak tukang kebun tiada kumpul benihnya tahun ni.

Geneticneo berkata...

Salam tuan and puan, minta bantu saya berminat ingin benih ini... Mintak bantu Yer..

Tanpa Nama berkata...

sy nak 2 pack pls~

email: ephramridzuwan@gmail.com

many thanks & warm regards,
Akmal

Tanpa Nama berkata...

kalau ada rezeki tinggal 2 pek untuk saya. amazze@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

saya nak 3 packs ye. qistina4387@gmail.com tq

Unknown berkata...

Assalammualaikum. Saya nak 3 pack ye . Lama dah cari benih ni. Beluran89@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

A'kum saya nk 3 pack ye. Dah lme cri benih ni . Beluran89@gmail.com tq

mardiahsaleh berkata...


Salam,
Benih alpine strawberry masih ada lagi ke.Berminat sangat nak tanam. kalau ada nak 2 pek ye.
mardiahsaleh74@gmail.com

Unknown berkata...

saya berminat nak beli 3 pack , sms pls 0133712660

Unknown berkata...

sy berminat nak beli 2 pack ..msg pls sarahmnoor@gmail.com/ 0133712660

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia.

Pesanan-pesanan di atas sudah tukang kebun email untuk maklum yang stoknya sudah kembali. Jika ada yang tercicir tak dihubungi very sorry dan boleh email ke (kebunkmg@gmail.com)

Tanpa Nama berkata...

Salam. Ada lagi tak benih alpine strawberry? Saya nak 3 pack. Pls sms at 0139077141 (azila). Tq

TukangKebun berkata...

A few packets left Azila. Email (kebunkmg@gmail.com)

Unknown berkata...

Salam kak Diana, ada lagi stok benih utk strawberry ni?

TukangKebun berkata...

Ada sikit lagi Julie.

AP Hours berkata...

Ada lagi tak? Klu pos ke Sabah boleh?

AP Hours berkata...

Ada lagi? Boleh tak pos ke Sabah.

TukangKebun berkata...

AP Hours ada lagi dan boleh pos ke SABAH.

AP Hours berkata...

Mcm mana cara sy menghubungi awak dengan lebih pantas? Ada fb atau apa2 cara lain? Ni nama fb sy, Ap Charles

TukangKebun berkata...

Email (kebunkmg@gmail.com) AP Hours.

alwani berkata...

As-salam...Mengancam lak tengok merah2. saya nak 2 pek bole ye..jomsugeh@gmail.com

TukangKebun berkata...

Dear Alwani,

Sudah kami email details to your email.

Jiha berkata...

sy nk 2 pek..maseh ada lg ke??

sis berkata...

Sy nk 2 pek...email sy annursyuhada22@gmail.com

TukangKebun berkata...

Nor Najihah Said, Sis, ada stoknya masih lagi.

Boleh email ke (kebunkmg@gmail.com) untuk butiran selanjutnya.

Tanpa Nama berkata...

Macam mana nak dptkan benih strawberry

ees_herbs@yahoo.com
019-5407859
shukri

Tanpa Nama berkata...

saya nak booked biji benih alphine strawbery, herba chives & cornflower polkadot.. pls email me ASAP n mcm maner nak order.

az_u06@yahoo.com
norzurani@kpjklang.com
013-7396784
TQ

Tanpa Nama berkata...

Salam, masih lagi menjual benih strawberry tu ke? Ape beza alpine dengan yg asli? Berape n mcm mane nk pesan? Emel mix_emotion1001@yahoo.com

TukangKebun berkata...

Terima Kasih Norzurani for the complete pleasant transaction.

Salam Bahagia Puan,
Alpine strawberry juga dikenali sebagai wild strawberry dan adalah ancestors kepada kultivator strawberry besar-besar sekarang. Kalau nak dikatakan asli, alpine strawberry adalah asli.

jijoAlgojo berkata...

saya nak dapatkan benih alphine strawberry ni... berapa harganya & kaedah paling sesuai membiakkannya?

baeyah berkata...

assalam....sis benih strawberinya ada lagi?if ada sy nak 2 peket..email sy baba_fabey@yahoo.com.. cane nak buat payment?tq..

TukangKebun berkata...

Boleh dibiakkan melalui biji banih jijoalgojo. Harga seperti di posting atas yang dimaklumkan.

Baeyah sudah kami email details.

Unknown berkata...

Ada lg x benih klu ada nk 3 pek harga bpa satu...
Emil suziIsa15@gmail.com

Unknown berkata...

Ada lg x benih ni klu masih ada nk beli 2 pek bpa harga ..

nancy dairin berkata...

Hi diana, sy ada simpan benih strawberry. Ambil sendiri dr buahnya. Agak2 boleh hidup ka tu? Hehe..blm cuba lagi bah. Skg tengah biasakan benih dulu dgn cuaca. Mau tanya utk tanah strawberry atau apa2 jenis tanaman pot. Tanah biasanya dr campuran apa?

TukangKebun berkata...

Sudah kami email Suzi Isa.

Hi Nancy.
Belum cuba belum tahu.
Tanah campur kompos boleh juga.

Tamar berkata...

Saya nak try 2 pek.. tinggal kat Seri Pristana.. tanam dalam pasu dulu.. tengok macam mana..

Tanpa Nama berkata...

Hi..msh ada g stok alpine strawberrz?saya mau 2pek..
Medelin
Sms-0135711867
ubahmarimar@rocketmail.com

TukangKebun berkata...

Redzuan Rasul,
Boleh hantar email (kebunkmg@gmail.com) untuk details pesanan.

Medelin,
Ada masih stoknya dan sudah kami email.

Unknown berkata...

hai...
msih ada stock untuk strawberry ni..
memerlukan ASAP.

salahudinbns@gmail.com

serkamvalleystavia berkata...

saya zilla sy nk tempah biji benih strawberry ni... EMAILKAN steviamelaka@gmail.com 0136445742

TukangKebun berkata...

Email sudah dihantar kepada Salahudin dan Zilla.
Masih ada 2 jenis stok Alpine Strawberry 'Ali Baba' dan Reugan.

Tanpa Nama berkata...

berminat nak beli benih strawbery.
email rosdiazis@gmail.com

hp 0169288088

Unknown berkata...

saya berminat untuk beli benih strawbery. email saya rosdiazis@gmail.com

hp 0169288088

Unknown berkata...

Assalamualaikum .. Saya nak 2 paket.. Ni email saya..
maslindamj@gmail.com

Unknown berkata...

Assalamualaikum .. Saya nak 2 paket.. Ni email saya..
maslindamj@gmail.com

TukangKebun berkata...

Rosdi Aziz. Thank you for the pleasant transaction.

Waalaikumsalam Maslinda Mat Jan,

Tukang kebun dah email butiran.

Unknown berkata...

Salam.. biji benih strawberry msh ada lg x? Sy nk 2 pek.. syaruddin.ismail@gmail.com

Unknown berkata...

Salam, stok biji benih ada lg x? sy nk 2 pek.. nie email sy, syaruddin.ismail@gmail.com.. tq!

Unknown berkata...

Assalamualaikum..saya nak dua pek ni email saya... arah_said@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

Assalam.. sy nak 1paket email shieda_es@yahoo.com
Tq :)

Unknown berkata...

Assalam... saya nak 2 paket mcmana nak order,email izanitakamarul@gmail.com
Tq.

Unknown berkata...

Assalam... saya nak 2 paket mcmana nak order,email izanitakamarul@gmail.com
Tq.

TukangKebun berkata...

Tukang kebun ada email ke Syaruddin Ismail, Mohammad Hairul, Shieda, dan Izanita Mz.

Tanpa Nama berkata...

Salam. kalu nak beli benih strawberi (saiz besar & manis) macamana ya? tolong emailkan info ke maia.ayuni@yahoo.com

tqvm

TukangKebun berkata...

Maia Ayuni,

kalau yang saiz besar tukang kebun tiada bekalkan biji benihnya, yang comel lote ada.

Unknown berkata...

Salam sis...saya nk 2 paket benih alpine strawberry. ..email saya acikawah76@yahoo.com.my

sha berkata...

Salam.. Saya nk 3 paket benih alpine strawberry. email saya:a10msya@gmail.com
tq.

TukangKebun berkata...

Telah email butiran kepada Mohd Nasir dan Sha. Please check your email.

Tanpa Nama berkata...

Ok,kalau macam tu saya nak order 5 paket benih alpine strawberry.

emel: maia.ayuni@yahoo.com

tqvm ^_^

TukangKebun berkata...

Stok alpine strawberry seeds sudah habis.

Nora berkata...

Aduii..terlambat la pula saya ni..huhu.
Hmm..kalau ada lg,tlg emel saya k.
Saya berminat mau tanam di kampung sana Tenom.
Emel: put382@yahoo.com.my

zeren berkata...

saya nak 3 paket pls? email zeren0509@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

Assalam kak Diana..kalau ada lg stock alpine strawberry email sy ye..hanna87_nd@yahoo.com. nak 2 pek..tq-suhana

Tanpa Nama berkata...

assalam, Diana.
Nak oder 2 pac. Mohon email : syamsurina84@gmail.com. tq

Rafisya Online Shop berkata...

sy pun berminat nak satu pek benih strawberi
ayazmimie@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

Saya berminat untuk 2 pek alpine strawberry. Email saya lyn_nash@yahoo.com

Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

benih strawberry dah ade ke?

Tanpa Nama berkata...

saya berminat nak 5 pek strawberry, sila whatsapp ke 0133671183 bila stok dah ade.

Tanpa Nama berkata...

Hai Diana.
Kalau ada nanti nak juga wardah_one@yahoo.com

Ceri biru berkata...

salam.. sy nk benih strawberry ninkalau ad email sy.. cnaa1993@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

Sy nk sepeket 0169602900/ann_nyer@hotmail.com

Tanpa Nama berkata...

Salam....sy figo berminat dgn alpine strawberry...de benih lg...klau de sy nk 2pek...email figopower@yahoo.com.my

Tanpa Nama berkata...

sy nak 1pek.email sy mohamadhazwan99@gmail.com

Unknown berkata...

Assalamualaikum.. saya berminat dengan anak benih dan ank pokok alphine.. jika tidak keberatan.. saya nak beli dari puan/tuan 3 packet benih.. dan 2 anak pokok..



email saya rashidupm@gmail.com

whatapps 0125972102

Tanpa Nama berkata...

Salam,

Saya berminat nak beli benih 2 paket. Email: hanizabridal@gmail.com
Tq

Amiyrah mira berkata...

Saya berminat nk 2 pek strawberi


Nuramiyrah@gmail.com

Unknown berkata...

saya berminat nk 1 pek strwbrry..
jika ada email sy ye
email:- cahaya_farhana33@yahoo.com

Aliya berkata...

Saya berminat juga nakbtanam strawberry
Boleh email ke sy quiqer@gmail.com sekiranya ada benih. Tq

Tanpa Nama berkata...

salam. saya nak beli benih stawberry.
boleh wutsup saya 012 2625737.

Tanpa Nama berkata...

Salam..ada lg tak biji benih..kalau ada tlg emailkan kpd saya..norazqiseem3179@gmail.. Tenkiu..

ain berkata...

Assalamualaikum sis diana klu ada lg biji benih strawberry sy nk order 2pack.
E.mail-aien_minigirl@yahoo.com.my

Unknown berkata...

Aslm sis.. Sy berminat mau beli.. Benih dan anak rizom strawbery alpine ni.. Mohon sis emailkn kpd sy harga d email sy..

zulmohamad91@gmail.com
Tq sis

Tanpa Nama berkata...

salam sis, ada lagi benih alpine strawberry untuk dijual? kalau ada, saya nak 3 pek.
shakirinabu@gmail.com

Unknown berkata...

Salam kak ada lg tk biji benih strawberry ni.. Kalo ada blh tk wasap sy kt number ni.. 018 2118531

Tanpa Nama berkata...

Tolong whatsapp atau sms saya kalau ada benih strawberry ni ..016 2010 577. TQ.

socools berkata...

As Salam..
Berminat untuk beli biji benih, pls email kalau dah Ada stok.
r_fan7@yahoo.com
Tq

ZyD berkata...

Sy nk benih alpine strawberry. Masih ada ke? nazirasaadin@gmail.com

Abd Malek berkata...

Nak jugak....abdmalek31@yahoo.com.my

Unknown berkata...

Salam sis diana.. benih alpine strawberry ni available lagi ke?? Minat pulak nk try tanam.. kalo ade, plz infom sy ye... nk book 2pack.. tq

Email: ainzul87@gmail.com
Phone/wassap: 0172968988

Unknown berkata...

Saya nak oder 2 pek. Klau ada seed stearwberry yg lain drpd luarnegara punya pun saya mau jga... Hubungi saya dlm wathsapp or sms or call... 0168278103 dari keningau sabah malaysia.

Unknown berkata...

Saya nak order 2 pek..
Email : umaizy2000@yahoo.com
Hp : 0184627553

Unknown berkata...

sy nak order 2 pek..
email : mnormy2020@gmail.com
hp : 011 3229 6368

Unknown berkata...

assalam..sy mus
nak order 2 pack alphine strawberry
hp 011 32296368
email.mnormy2020@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

Assalam. Kak hari ni ada stok benih lg ker? Kalu ada sy nk dlm 3 pek. Ni no wassap sy. 01125467873. Lutfi kuala krai

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum, saya mahu order 2 pek alpine strawberry, boleh email saya melalui syamimimorsid89@gmail.com
Terima kasih

Mohd Said berkata...

Assalamualaikum, saya ingin order 2 pek Alpine strawberry, num whatsapp 0165854678

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia.

Limited stok alpine strawberry sudah ada stok kembali.
Telah saya email berikan makluman untuk yang meninggalkan email mereka.
Terima kasih banyak-banyak menjenguk blog kami.

Unknown berkata...

Salam...ade stok benih alpine strawberry ni?boleh whatsap sy ke 0142658044 untuk cara membeli benih strawberry ni

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Rose Roses,

Ada limited stok benih alpine strawberry.
For further details email (kebunkmg@gmail.com).

Unknown berkata...

Salam.. Sy sudah email encik @cik nnti check ye

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Rose roses,

Ada sudah kami balas email.

Unknown berkata...

Salam.. Ada lagi ka stok benih alpine strawberry. Kalau ada saya nak 2 pek. yuwencathz@gmail.com

Unknown berkata...

Salam... Ada stok lagi ka benih alpine strawberry? Kalau ada saya nak 2 pek.
Saidinyunding@gmail

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Saidin Yunding,

Ada stok benih alpine strawberry sekarang.
Ada sudah kami email.

Unknown berkata...

salam ada lagi tak benih alphine strawberry.. nak 1 pek...

Unknown berkata...

Salam nak benih 3 peket.... ada stok lagi x?

Unknown berkata...

Sy nk 1 pek benih ya...no.tel sy pr whtapp 0129972982

Unknown berkata...

Salam, benih alpine strawberry masih ada lagi? Saya berminat nak beli 2 pek. tq.
Emel: anumsofhea@gmail.com

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Wannor Freshmart, Nurul Ayie, dan Tuan Mohd Asharuddin,

Benih alpine strawberry ada ready stock, boleh email pesanan ke (kebunkmg@gmail.com).

Salam Bahagia Anum Sofea,

Thank you for the order. Happy Gardening!

adriana maisarah berkata...

Salam kak diana benih strawberry ada lg x? berapa harga skrg.? anak pokok /sulur dia akak xjual ke?

AmyBPR berkata...

Assalammualaikum boleh saya nak 3 peket benih alpine strawberry
ini no phone saya: 0195474370
Atau emil terus kepada saya di amybprocket@gmail.com.my

Tanpa Nama berkata...

Salam Damia.. ada tak alpine strawbery sekarang.. reply to teenine@gmail.com

Rosmaliza Mohamad berkata...

Assalamualaikum. Za nak 3 pack benih alpine strawbery. Ni no tel za 0179795214 wasap@ telegram.

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Rosmaliza,

Benih alpine strawberry ada tapi kena email kepada kami (kebunkmg@gmail.com).

Unknown berkata...

Salam Admin,

Saya nak tanya, ada jual anak pokok strawbery tu tak?

Unknown berkata...

salam,

selain benih alpine strawberry, ada jual anak pokoknya tak?

mohdzularif@yahoo.com

Unknown berkata...

Salam sejahtera. Ada lagi ke benih strawberi ni? Kalau ada saya nak 2 pack.

Unknown berkata...

Boleh whatpp saya.saya nak 2 pack benih 0189446549. Email nazri1615@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

boleh whatapp sya... sya nak 3 pek benih strawberry.. 0198264737...thanks

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 202   Terbaru› Baru»