No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Rabu, 24 Oktober 2012

Heirloom Early Long Eggplant

 Sejak terjebak dalam alam berkebun, setiap tahun tak sah kalau tak tanam beberapa pokok heirloom early long eggplant. Buah terung ini jenis yang panjang antara 15~20cm.  Heirloom terung 'early long' adalah favourite terung yang ditanam di seluruh benua Australia dari kawasan yang beriklim tropika hinggalah Mediterranean. Penjagaan dan performance pokok terung jenis ini lebih baik dan mudah. Satu pokok menghasilkan banyak buah terung. Ini adalah jenis terung yang pertama kali tukang kebun tanam seumur hidup. Tahun pertama tanam pokok terung ini dengan semangat berkobar-kobar ada lebih 6 pokok jumlahnya. Tak termakan hasilnya, termasuklah jiran-jiran pun dah muak dengan terung yang saya selalu kongsi dengan mereka agaknya. Syukur Alhamdulillah beginners luck kut. Pokok terung ini nak hidup dalam 'full sun' sahaja. Dia tak suka partial shade nanti terbantut dan sedikit sahaja buahnya. 
Pokok terung ini sangat heat and drought-tolerant setelah usianya matang (well-established). Antara pokok yang boleh bertahan hidup dekat full sun di lokasi kebun saya spot paling panas, saya panggil my gurun sahara sebab kawasan tu terima full sun dan hanya certain pokok sahaja dapat hidup di situ masa musim panas. Masa musim panas mungkin ada dekat 40 degree Celsius suhu tanahnya tak boleh pijak kaki ayam. Kalau heat wave entahlah lagi melecur kut. Masih gagah hidup bila suhu extreme setelah dewasa.
Biji benih terung perlu banyak haba dan cahaya untuk sukses percambahan dan moist. Terung tergolong dalam keluarga 'Nightshade' sama-sama dengan tomato dan chilli. Bila bandingkan antara terung, tomato dan chilli bila saya nak semai bijinya. Saya tengok terung paling sensitive nak suhu yang dah panas baru nak bercambah berbanding dengan biji benih cili dan tomato. Kalau saya semai terlampau awal sangat sebab tak sabar selalunya terung tak nak cambah kalau cuaca tak beberapa panas lagi. So kesimpulannya, terung adalah pokok yang heat-lover dan sukakan cahaya matahari.

Kebetulan tukang kebun kumpul benihnya baru-baru ini untuk stok persendirian bulan lepas. Lepas ini nak cuba tanam terung heirloom jenis lain, jadi tukang kebun tak pasti bila stock up kembali benih ini bila dah habis tawaran benih ini kali ini.

Stok Habis.

18 ulasan:

Ibu Qistina berkata...

Saya nak 2 pek diana,

Tq

Tanpa Nama berkata...

assalam diana, nak satu ye...tq. fahizah

Umm AA berkata...

cantik buahnya diana..panjang2.. tapi terung mmg camtuhla yer..takleh makan byk2..tak habis..tp mrk mmg produktif..hehe

Awin berkata...

saya nak satu pack

Nitesky berkata...

Saya booking 1 pek. Kalau ada benih celery pun saya nak 1 pek ye

Tanpa Nama berkata...

Hmm...kalau yang ini mmg popular kat umah Eila.lagi la kalau disambal dgn cili pecah pecah.so bole la 1pek utk Eila yerk..sentiase admire dgn isteri yang mampu jaga anak Dan sambung belajar sbb Eila mmg x terbuat ( lebih rela main tanah semai benih hehehehe)..

Tanpa Nama berkata...

Nak 1 yerk Diana -Eila :)

Unknown berkata...

order 1 pek.

Mama Pongkey berkata...

1untuk saya :-)

Indah Eyah Abu Samah berkata...

Salam kak diana, saya order satu ye. Sedapnya terung ni buat goreng berlada atau campur dengan asam pedas.

TukangKebun berkata...

Ibu Qistina
Fahizah
Zamzurina
Nitesky
Eila
SM Forestgarden
Mama Pongkey
Indah

Dah disimpankan 1 pack each.
Note : 8reserved

Ummuaidan~ Betul bila berbuah lebat tak termakan. Aidan suka makan terung? Rayyan tak suka sangat lagi terung. Kena lecek buat pergedil tipu dia ...hehehe...

Eila~ Tunggang-langgang juga di sini ;-).

Indah~ Favourite saya juga goreng berlada dan masuk dalam asam pedas.

Tanpa Nama berkata...

Diana, nak satu :) aida_aminshah@yahoo.com tq!

suka suka berkata...

k mar 1 pek..

TukangKebun berkata...

Booking untuk Kak Mar dan Aida.

Stok offer sudah ditutup.
Sekiranya ada permintaan banyak baru tukang kebun cuba simpan biji benihnya tahun depan. Tukang kebun nak tanam terung heirloom jenis lain pulalah.

nadia rashid berkata...

Diana,

kalau nak jugak benih ni kena booking ke mcm mana..sy dah senaraikan benih yg nak beli..tapi..bila dh abis baca cerita..kat bwh tulis stock abis...betul-betul habis ke mcm mnr?

TukangKebun berkata...

Dear Nadia, stok yang baru nak masuk dah habis reserved. Tapi kadang-kala bila tukang kebun buat stok check kalau ada lebih boleh tawarkan kepada Nadia nanti berpandukan posting ini.

Jaybahry~ Nak kena godak-godak seed bank tukang kebun ada lebih atau tidak ;P.

Unknown berkata...

I want one packet. nocturanlb@gmail.com

TukangKebun berkata...

Sorry Adam, at the moment out of stock.