No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Selasa, 5 Mac 2013

Kemas Kawasan Karot

 Posting lepas ada diberi beberapa tips untuk sukses pertumbuhan lobak merah. Salah satunya mengenai weeds yang tumbuh bersama-sama carrot di kawasan lobak merah perlu kerap dikemaskan untuk mengelakkan gangguan pertumbuhan anak pokok muda lobak merah pada peringkat awal. Elakkan carrot dari bersaing dengan weeds untuk cahaya dan nutrients. Pertumbuhan akar lobak merah yang lambat terbantut kerana akar weeds yang berhampiran dengannya lebih cepat membesar. Akar muda lobak merah amat sensitif jika semasa menarik weeds yang sangat hampir dengannya secara kasar mengganggu akar lobak merah.
 Setelah seminggu lebih tukang kebun buang weeds di kawasan ini yang ada anak-anak pokok lobak merah muda 'Kuroda' kelihatan pertumbuhan pokok-pokok lobak merah itu mempunyai nafas baru. Gambar di atas adalah gambar selepas dikemaskan after 1 week dan gambar di bawah baru sahaja dari weeding yang menunjukkan perbezaan dalam seminggu lebih.
 Musim hujan ni cepat je weed naik tinggi balik.

5 ulasan:

nadia rashid berkata...

thanks for the tips diana...harap2 lepas ni menjadi la karot sy

Sasha Tan berkata...

thanks for the tips :)

TukangKebun berkata...

Nadia and Sasha~ Sama-sama kita berkongsi pengalaman.

Mama Pongkey berkata...

Hehehe. Padanlah carrotku kecil-kecil sahaja. Kecuali yang Topweight yang di dalam pasu besar boleh tahan gemuknya. Sebelum ni ada bayam duri tumbuh di dalam pasu yang sama (volunteer) tapi dah saya cabut sebulan yang lalu.

TukangKebun berkata...

Mama Pongkey~ Tak sabar nak tengok your Topweight. Carrot ni pembersih sikit tak suka kalau tempatnya banyak weeds...hehehe...Rayyan setiap kali nampak carrot asyik pegang tanya ni sudah ke mama. Aiyo ingat macam tumbuh sekelip mata pula, dia rindulah tu nak makan fresh. At least now he knows to ask first, dulu tak sempat cakap apa dah cabut pokoknya.