No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Khamis, 30 Mei 2013

Crinum Lily Fresh Bulb Limited

 Pokok bunga crinum lily jenis seperti gambar di atas sudah berpuluh-puluh tahun hidup di tanah arwah atuk kami di Kampung Poturidong Lama, Kiulu, Sabah. Mama tukang kebun dulu ambil benihnya di Ranau sebab berkenan sangat dengan bunga ini dan dibawa balik bersama ke kampung. Sudah di selit sana sini di keliling rumah di Kiulu sebagai penghibur hati. Kebetulan balik kampung kali ini sempat jugalah tengok ada bunganya kembang walaupun banyak sudah layu. Beberapa tangkai bunganya pun sudah banyak rebah ke tanah sebab sekarang ni musim hujan, tiap petang hujan lebat turun.
 Di kawasan beriklim tropika, pokok bunga crinum adalah jenis evergreen. Tangkai bunganya boleh mencecah ketinggian satu meter. Pokok bunga crinum boleh tumbuh melalui bulb/bawang-nya. Bulb pokok bunga crinum yang matang (flowering size) boleh tumbuh sangat besar, lebih besar berbanding dengan bulb bunga hippeastrum. Pokok bunga crinum adalah antara pokok yang tidak suka pokoknya diusik atau dipindahkan sebarangan walaupun untuk transplanting. Perlu memberi pokok/bulb itu masa untuk ianya menyesuaikan diri kembali setelah dipindahkan, kira adalah masa period 'merajuk'nya bila diusik. Tetapi setelah well-established, InsyaAllah mendapat pulangan yang indah.
 Pokok bunga crinum lily di sebelah pokok pagoda yang tumbuh bersama di atas tebing tinggi sebelah kawasan sungai. Pokok bunga crinum lily habitat semulajadinya biasa di kawasan berhampiran air seperti tasik atau sungai. Nice plant untuk garden yang juga ada water-featured theme. Intai sungai dari tebing berdekatan dengan rumpunan pokok bunga crinum lily ni...jengjengjeng...
 Selepas papa tukang-tukang kebun kecil Ilhan dan Rayyan menolong mama tukang kebun mengemas kawasan keliling luar rumah semasa bercuti ini seperti memotong rumput, dapatlah mereka bermandi-manda di sungai. Sebenarnya banyak rumpunan pokok-pokok buluh yang asalnya ditanam oleh arwah atuk tukang kebun berdekatan dengan kawasan sungai semasa arwah meneroka tanahnya ini. Dulu nilai buluh banyak, boleh dijual untuk membuat rumah bagi mereka yang baru sahaja berhijrah ke kampung ini dulu-dulu. Bukan sahaja itu, kayu buluh juga boleh dibuat untuk hasil anyaman bakul-bakul. Rumpunan pokok-pokok buluh ini memberikan nostalgia tukang kebun dan sepupu tukang kebun selalu mencari buloh yang ada lubang sebab di situ tempat kelawar membuat rumah mereka. Bila tengok dokumentari bagaimana kelawar boleh keluar masuk ke lubang yang sangat halus dibuat di buluh di rumahnya selamat dari predator mesti tukang kebun ingat memory main-main di rumpunan pokok-pokok buloh di tebing sungai. Banyak buluh ini buat main rakit di sungai pun seronok semasa zaman kanak-kanak dulu.

 Tukang kebun planning nak bawa balik ke kebun Sungai Buloh beberapa bulb bunga crinum lily dari rumpunan pokok gambar di atas. Balik ni tukang kebun perlukan kereta sorong baru sebab di rumah dah berlubang-lubang nak kena alas dengan papan kalau tidak bolos jatuh barang yang sedang disorong. Tukang kebun ada minta izin mama tukang kebun boleh atau tidak nak tawarkan beberapa bulb untuk tabung kereta sorong baru di Sungai Buloh. InsyaAllah dapat green light. Gardeners yang berminat boleh tinggalkan pesanan kepada tukang kebun sebelum hari Selasa depan  (4hb Jun).

~ Crinum Lily Fresh Bulb Limited Season~
RM15 per-bulb (+kos penghantaran RM9).

Disebabkan tukang kebun perlu susun luggage, will appreciate confirmation before next Tuesday dan boleh agak-agak berapa bulb perlu digali.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mana cari bunga nie?

TukangKebun berkata...

Bunga ni dah berdekad -dekad tumbuh di kampung kami.

Aaron Faizal berkata...

Salam.. masih ada lagi tak benih pokok ini??

TukangKebun berkata...

Nak kena balik kampung baru dapat benihnya Jae Jun.