No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Jumaat, 21 Jun 2013

Gladiolus Putih Beranak-Pinak

 Gladioli kembang berwarna putih hujung bulan Mac lepas pokoknya telah layu dan kering (tukang kebun dah lupa bila weeding baru nampak dan teringat) bulan ini. Lebih kurang 2 bulan lebih untuk masa mengutip bawang-bawang atau benih bunga gladioli. Jadi sudah elok untuk dikorek berhati-hati untuk keluarkan bawang-bawang yang telah membiak di dalam tanah. Elok lakukan pada hari bukan hujan dan tanah tidak basah. Syukur alhamdulillah dengan tidak dihirau oleh tukang kebun beranak pinak dia dalam tanah dengan bawangnya pelbagai saiz. Yang bestnya 2 pokok yang dituai bawangnya menghasilkan setiap pokok telah memberikan  2 double happiness bawang yang matang yang akan juga menghasilkan bunga. Kalau bawang-bawang yang kecil nak kena tanam dan tunggu bawang ianya membesar kepada saiz yang akan berbunga (flowering size). Jadi yang kecil kebarangkalian 2 kali kitaran hidupnya baru akan menghasilkan bunga.
 Keringkan bawang gladioli sebelum disimpan ke dalam paperbag di tempat yang kering dan gelap. Sekarang ini di kawasan kami sedang musim kemarau, jadi tukang kebun jemur di tempat teduhan je. Bila sudah habis musim kemarau, baru tukang kebun tanam semula (malas nak menyiram).
 Seminggu dua ni di Kebun Bahagia Bersama walaupun cuaca panas dan kering, ada beberapa pokok gladioli berbunga. Semuanya memberikan warna peach. Tengah musim peach pink di Kebun Bahagia Bersama dengan pokok bunga hippeastrum dan cosmos berbunga seakan warna rona yang hampir sama.

Tiada ulasan: