No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Jumaat, 7 Jun 2013

Welcoming 'Picotee' Duo

 Tukang kebun baru sampai ke Kuala Lumpur tengah malam semalam. Pagi ini bangun mestilah round kebun sekejap tengok berapa banyak 'damage' setelah ditinggalkan 2 minggu tanaman jaga diri mereka sendirilah. Surprisingly, banyak nice surprise kali ini pokok-pokok yang dah matang (well-established) behave baik. Bila tiada tukang kebun, Si 'Picotee' cosmos mula musim bunganya pula walaupun banyak kali tak sengaja didera oleh tukang kebun. Pokok 'Picotee' cosmos yang ada sepokok tu sampai 2 kali tukang kebun tertarik sekali dengan weed dalam riwayat hidupnya sampai tercabut akarnya memberikan kembangan bunga-bunga yang cantik dan saiz bunga cosmos yang besar. Sebenarnya 3 hari sebelum tukang kebun bertolak ke Sabah, masa weeding tukang kebun tak sengaja tertarik pokok-pokok 'Picotee' cosmos. Kalau sepokok takpe ni sampai 3 pokok tukang kebun tarik agaknya dah pening nak selesaikan kerja weeding. Ingatkan dah arwah, terkejut bila balik cantik pokok-pokoknya dah ada mengeluarkan bunga. Bunga 'Picotee' cosmos kelopak putih beropol warna kemerahan pinkish. Tukang kebun tak pernah baja pokok-pokok cosmos. Syukur alhamdulillah mereka hidup bahagia. Pokok bunga cosmos adalah salah satu jenis pokok yang akan memberikan banyak bunga di tanah miskin baja dari tanah jenis kaya baja. Kalau manjakan dengan baja, daun nampaklah menghijau tapi bunganya tak seberapa banyak. Tak perlu membazir baja dekat pokok cosmos.
 Yang ini pula 'Picotee' morning glory. Opposite dengan cosmos yang ini pula beropal putih. Dalam bahasa Jepun morning glory spesis ini dikenali sebagai jenis 'Kikyo', berlainan dengan morning glory yang kelopak hujungnya membulat yang ini berbucu.
 Secara random ada bunganya kelopaknya satu layer, ada yang double layer. 

 Tukang kebun sedang hantar email mengenai pesanan biji benih diterima semasa trip kami ke Sabah. Sekiranya email dari tukang kebun tak sampai lagi esok, please remind tukang kebun, terima kasih.

4 ulasan:

gardener berkata...

kedua dua cantik. saya rasa cosmos bipannatus sp. adalah yg paling susah nak hidup, rumah saya dekat laut kut. morning glory tu nampak macam clematis je.

Narshifa Jannat al-naim berkata...

Salam tukang kebun,xnak offer kedua2 jns benih ni ke?gerammm saya tgk bunga2 nya :-D

TukangKebun berkata...

Rasanya by luck je kut dapat the right season/bloom for the cosmos. Pretty dry weather at the moment but cosmos does not seem fazed by it. Kelakarnya the first plant to bloom yang pokoknya pernah tercabut 2 kali and tanam balik.

TukangKebun berkata...

Kalau ada rezeki lebih InsyaAllah tukang kebun fikir-fikirkan Shifa.