No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Sabtu, 14 Disember 2013

Malaysian Fries

 Syukur Alhamdulillah dari bulan November lepas hingga sekarang dapat kami tuai setiap minggu 1 pokok ubi kayu yang kami tanam keratan batangnya awal tahun ini di petak B Kebun Bahagia Bersama. Juga dapat dikongsi bersama di Pasar Online Kebun Bahagia Bersama hujung tahun ini (asal bahan makanan yang dimakan tumbuh). Selalunya hasil dari 1 pokok juga dah lumayan untuk dimakan oleh kami kalau consistent hasilnya seperti gambar di atas. Kali ini jangka masa pertumbuhan sehingga dituai syukur Alhamdulillah isinya bila digoreng gebu. Pulur pun jarang-jarang ada. Kebiasaannya dalam anggaran 8~10 bulan adalah masa yang baik untuk mula menuai ubi kayu.
 Memandangkan kali ini hasil ubi kayu memuaskan, tambahan pula langsung tak dijaga terujalah tukang kebunnya nak tanam ubi kayu lagi di kawasan ini nampaknya amat sesuai. Rumpai pun tak banyak tanam ubi kayu dan lebih mudah nak merumput takdelah nak tersilap cabut batang pokok ubi kayu yang besar tu. Sebagai nota tukang kebun, bulan December 2013 batch ubi kayu yang ditanam adalah di petak C dan D. Tukang kebun tengah pelik kali ini cabut ubi kayu kenapa ubi kayu yang saiz paling besar batch ini tanahnya berliat berbanding dengan yang lain tanah hitam. Isinya sama sahaja dengan lain cuma tanah lain.
 Anak-anak yang membesar di negara Kangaroo kami ini mana biasa makan ubi kayu, jadi sekarang ni tukang kebun beri makan 'French Fries' versi 'Malaysian Fries'. Dulu dengan cuaca dekat Adelaide tu ubi kentang memanglah senang hidup kalau ada yang tercicir dalam tanah, nanti bila cuaca sesuai maka tumbuhlah dia sendiri. Membesarlah mereka once upon a time dengan home-grown potato. Nenek tukang-tukang kebun kecil kata tukang kebun dah manjakan sangat mereka dengan home-grown potato jadi sekarang ni membazir je kalau masak ubi kentang import yang dibeli dari pasaraya. Beli yang diimport dari Australia pun tak makan jadi tukang kebun tak beli dah ubi kentang sekian lama untuk anak-anak. Sekarang ni mereka dibesarkan pula dengan home-grown 'Malaysian Fries'. Bila roti dah habis, maka tergesa-gesalah pagi-pagi tukang kebun berlari ke petak B mencari ubi kayu untuk digoreng untuk tukang-tukang kebun kecil yang dah bangun. Adik-beradik kadang-kadang duduk bersila di lantai makan bersama-sama sambil tukang kebun siap-siapkan penghantaran pesanan.
 Bila musim-musim hujan ini, tumbuhan yang berubi elok dituai secepat mungkin kalau takut nanti ubinya reput atau membusuk bagi kawasan banyak hujan. Dengan cuaca di Lembah Klang sekarang, sesuai nak mulakan penanaman tanaman berubi macam ubi kayu tak perlu siram, bila dah masuk musim kurang hujan balik tak perlu risau sebab pokoknya dah matang boleh hidup dengan sendiri cukup dengan hujan yang turun sekali-sekala. Kalau orang Eropah gunakan pokok ubi kentang untuk pecahkan tanah yang baru dibuka masih keras, kita pakailah ubi kayu yang lagi isinya besar tu nak pecahkan tanah.

Wahai kekanda, lepas ni di petak No.6 pula kita bersihkan dan adinda tanam ubi kayu di situ.

4 ulasan:

hijau berkata...

Yezza... Ubi dari KBB memang gebuuuu... Macam tuan yang tanam... Hehhehehhe

TukangKebun berkata...

Syukur Alhamdulillah yang dihantar gebu kepada Ima. Bulan ni train anak-anak Malaysian Fries.

Awin berkata...

Dah boleh tuai dah la ubi kayu pemberian Diana awal then ni

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Awin.

Lama tak dengar khabar. Kalau dah 8 bulan boleh lah tuai makin tua nanti makin berserat