No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Rabu, 19 Mac 2014

Pembawaan Hujan , Yesterday Double Happiness

  Datangnya rezeki hujan kembali, memberikan beberapa bentuk happiness kepada seorang tukang kebun semalam. Antara happiness yang diberikan semalam, pilihan double happiness tukang kebun semalam ialah Mary Washington Asparagus dan Momo Water Lily. Kalau bukan sebab pada waktu senja tukang kebun bergegas ke backyard sebelum nak masak sayur kacang panjang merah campur ikan bilis goreng kicap yang juga baru sahaja dituai nak pergi  kutip buah-buah mulberry untuk Abby. Baru perasan yang Mary Washington Asparagus pokok terbiar berusia 2 tahun mengeluarkan 2 happy spears di petak F. Hujan yang lebat menyebabkan pokoknya rebah ke tanah. Hari ini kalau nak dituai boleh sahaja sebenarnya tapi hati masih berbelah bagi, nak kasi pokoknya kumpul tenaga membesar lagi setelah kemarau ataupun nak isi perut. Tengah fikir-fikir sebab ingatkan hari ini dapur cuti sebab hubby layan big boss-boss dinner malam ini.
   Momo waterlily juga bangun menghiasi Kebun Bahagia Bersama semula semalam rindukan hujan agaknya setelah lama tidak dibasahi air hujan. Lambat juga dia bangun kembang semalam pukul 9 belum lagi kembang penuh baru nak mengeliat agaknya Sleeping Beauty ni.
Catatan Tukang Kebun: 

 Semalam bila diintai Petak D, terkejut tengok bendi yang disemai dah 6 minggu lebih lamanya tiba-tiba bercambah dengan kedatangan hujan. Biasanya biji benih bendi average kurang 7 hari dah bercambah. Yang kelakarnya diperhatikan biji-biji benih morning glory yang disemai bulan lepas setelah hampir sebulan baru mula nak bercambah minggu lepas seakan sama dengan baru sahaja yang disemai timing anak-anak pokok timbul hampir serentak. Manakala yang baru disemai hujung minggu lepas sudah pun bercambah. Pada musim kemarau dan musim hujan percambahan bendi dan morning glory secara kaedah 'direct-sowing' di tapak terus dalam faktor persekitaran full sun terdedah pada element persekitaran normal semula jadi setiap hari adalah sangat berbeza. Walaupun disiram, faktor suhu tanah memainkan peranan untuk biji-biji benih tersebut rasa timing yang sesuai untuk ianya bangun dan keluar bercambah dari tanah. Setiap jenis tumbuhan ada range 'Suhu Optimum' yang berlainan untuk ianya bercambah. Bagi biji benih apabila instruction 'Suhu Optimum' bukan adalah suhu di udara di mana manusia juga boleh rasa dengan deria kulit kita. Tapi bagi biji benih yang nak bercambah 'suhu tanah' atau medium percambahan yang digunakan di persekitarannya yang hendak di ambil kira (untuk mengelakkan kekeliruan). Musim kemarau cuba jalan kaki rasa tanah masa malam dan siang ada perbezaan banyak juga. Musim kemarau lepas jalan kaki atas tanah tengahari buta tak sanggup nak dibuat oleh tukang kebun. Begitu jugalah dengan biji-biji benih tak sanggup dia nak menjelma lagi kalau tidak dibelai dan dilindung. Rumput yang selalu hijau subur pun sudah berwarna coklat kering setelah kemarau lama. Biji-biji benih sudah diprogramkan untuk bangun mengikut kesesuaian dirinya hendak tumbuh semasa stage seedlings (anak pokok) apabila tanah di sekeliling benih tersebut adalah within 'Suhu Optimum'. Kebiasannya pada 'Suhu Optimum' bendi dan morning glory hanya mengambil masa 2~3 hari nak bercambah. Di luar range 'Suhu Optimum' akan mengambil masa lebih lama untuk bercambah. In Kebun Bahagia Bersama case, morning glory yang disemai pada bulan Febuary bulan lepas (musim kemarau) baru nak cambah, yang disemai minggu lepas hampir semuanya dah bercambah minggu ini.

Yang ingin mencuci mata bolehlah intai ke page Morning Glory (Ipomoea) <Klik sini>.
  
Sowing Suggestion this week: Bendi, Roselle, Komatsuna, Ulam Raja dan Morning Glory (Ipomoea). <Pemerhatian planning tukang kebun benih yang muncul sendiri dan mengambil perkiraan cuaca yang akan datang overlap dengan musim bunga atau tuainya kemudian>

2 ulasan:

sud@is berkata...

hujan pembawa rahmat sekelian alam....pokok semua bergumbira

TukangKebun berkata...

Hujan kerap ini pokok bersyukur rukuk-rukuk dilimpah rezeki hujan Sudais.