No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Isnin, 14 April 2014

Hello Hinonakabu 日野菜蕪

 Akhirnya pencarian biji benih turnip baka kampung dari Jepun yang ditanam pada musim panas di sana sudah dapat tukang kebun hampiri rasa hasil tanam di kebun sendiri. Kebiasaannya turnip adalah tumbuhan tuaian bahagian akar yang ditanam pada musim sejuk dingin dan berbentuk bulat. Turnip adalah adik beradik sawi dan lobak putih yang seangkatan dengannya. Telah bertahun tukang kebun risik memang ada jenis baka turnip dari Jepun yang untuk musim panas akarnya berwarna merah putih dan panjang antaranya adalah baka 'Hinonakabu '(日野菜蕪).
 Dalam Bahasa Jepun Turnip dipanggil 'Kabu'. Kalau dalam Bahasa Melayu mungkin sama sahaja seperti radish dipanggil lobak sekian sekian agaknyalah. Sebab ini bukan tumbuhan asal usul di negara kita. Tetapi sayur turnip memang biasa digunakan dalam masakan Cina. Apabila hujan bertandang kembali hujung bulan lepas apalagi terus tukang kebun semai biji benihnya terus ke dalam pasu. Sekejap sahaja dalam minggu hujan kerap turun, biji benihnya bercambah dengan pantas. Pertumbuhannya juga sangat memberangsangkan dalam beberapa minggu ini. Disebabkan pertumbuhannya pantas maka digalakkan semai biji benihnya terus ke lokasi tetap tanpa perancangan pemindahan supaya pertumbuhannya tidak terganggu. Tukang kebun suka tengok warna ungu pada batang sayur dan urat daun sayur hinonakabu. Walaupun sayur ini terdedah dengan matahari dari awal pagi sehingga ke lewat tengahari, warna ungu tersebut masih kekal lagi. 
 Belum lagi usianya mencapai 3 minggu dari biji benih disemai, tetapi dah lebih 20cm dan tukang kebun rasa tak tahan tengok nak tunggu akarnya. Tukang kebun rasa terliur-liur nak tuai dah buatkannya seakan macam sayur sawi bila tengok cantik warna ungu batang dan urat daunya.. Memang daunnya juga boleh dimakan dan sekarang ni tengok masa yang paling sesuai nak tuai jika nak enjoy masak daunnya.

~ Biji benih Turnip Hinonakabu '日野菜蕪'~
Anggaran 50 biji benih dalam 1pek RM1.00 .

7 ulasan:

SriKota Garden berkata...

Salam DIANA saya nak dua pek

Julie22 berkata...

Menarik sungguh sayur ni kak, best ni, nak cuba tanam jg ni :)

Ratu berkata...

nak 2pek juga..

suka suka berkata...

1 pek ya..

TukangKebun berkata...

Tukang kebun ada simpankan untuk Cikgu, Julie, Ratu dan Kak Mar. Hujung bulan nanti tukang kebun email.

Awin berkata...

saya nak 2 pack ye Diana

TukangKebun berkata...

No worries Awin.