No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Selasa, 22 April 2014

Passiflora dan Pokok Mangga

 Miniata si merah menyala sudah mula musim bunganya berdekatan tempat penyidai di Kebun Bahagia Bersama. Bila melihatnya tukang kebun teringat kepada tukang kebun Choi Min di Petaling Jaya yang tengah memikirkan untuk mencari rumah pokok Passiflora miniata yang adik beradik dengan gambar pada hari ini. Yang dalam gambar ini adalah stok untuk penghantaran Kebun Bahagia Bersama pada asalnya tetapi bila tukang kebun tengok dia dah mula berkudup ku jadi sayang padanya. Tambahan lagi ianya dah kuat berpaut pada beberapa pokok di sekitarnya sepertilah pokok mangga yang sudah berusia setahun lebih dan tinggi dari tukang kebun. Yang menariknya kedua-dua si miniata dan pokok mangga ini masih dalam pot yang kecil dengan hanya ketinggian tanah anggaran 15cm.
  Soalan: Bolehkah Passiflora miniata tumbuh dalam container?
  Jawapan: Boleh kalau rajin siram dan baja. Elok container yang lebih dalam tanahnya >20cm. Dan pastikan bersebelahannya ada tempat nak memanjat. Cahaya sekurang-kurangnya 6 jam terpancar kepadanya dalam sehari.
 (Sebenarnya tukang kebun tak baja pun sejak dia duduk dalam pot tu)
 Passiflora miniata dan Passiflora edulis, si markisa/passionfruit adalah adik beradik. Keluarga passiflora mempunyai bunga yang sangat cantik, bentuk dan pelbagai warna. Mungkin ada yang belum perasan markisa purple atau kuning bulat yang biasa didapati bukan sahaja jenis buah markisa yang boleh dimakan. Tetapi terdapat pelbagai bentuk dan warna markisa yang ada di dunia ini. Kalau terjumpa buah Passiflora miniata pun bolehlah cuba nak makan. Tapi awas ya jangan main makan sebarang walaupun dalam keluarga passiflora ada yang boleh makan, ada juga yang tak boleh dimakan.
 Hari ini baru disedari sebentar tadi yang pokok buah markisa ungu melilit dekat pokok mangga ada buah balik rupanya.
 Yang melilit atas pokok kemboja ditunjukkan di posting sebelum ini (klik sini) dah merimbun dan juga berbuah. Sebenarnya nak tutup mata dari tunggul kayu bersebelahan yang dah reput tu dengan daun-daun markisa. Disebabkan pokok markisa jenis pokok buah yang cepat berbuah, a fair warning dari tukang kebun; tukang kebun tak galakkan pakai baja tahi ayam dengan arnab. Nanti gardeners tengok subur mabuk daun tapi tak berbuah-buah lama-lama sakit hati juga, betul tak? Banyak pula kerja dah mabuk daun asyik nak kena pangkas beberapa kali bila dah daunnya merimbun sampailah sumber nitrogen yang buat bagi overdose daun tu makin berkurangan barulah pokok nak berbuah. 
 Gambar Morning Glory FUJI yang tukang kebun Choi Min kongsikan pada tukang kebun untuk menghiburkan hati yang mood swing tak betul hari tu. Tengok baka morning glory ini kembang di taman tukang kebun Choi Min berkongsi bahagia sebab FUJI adalah kegemaran kami berdua. Thank you Choi Min. 
 Tukang kebun pun tak pasti kenapa tiba-tiba permulaan April dalam tiap-tiap hari banyak pesanan Passiflora miniata yang diterima sehingga tukang kebun kehabisan stok cuma yang dalam gambar sahaja tak sanggup ku lepaskan. Jenis miniata ni ambil masa nak sediakan untuk membesar ready shipment berbanding dengan makisa ungu (Passiflora edulis) tu. Sekiranya ada yang berminat, please inform tukang kebun in advance ya, sebab waiting list pun dah makin panjang. Kalau tukang kebun tahu sekian berapa dalam waiting list yang ada sekarang, mudah bagi tukang kebun nak sediakan. Sebab ada musim-musim tertentu sahaja yang tukang kebun buat persediaan.
 Gardeners yang sudah menerima Passiflora miniata dari awal tahun hingga April baru-baru ini, pokoknya sebaya dengan yang ditunjukkan pada hari ini. Sekiranya dibelai, InsyAllah tak lama lagi berbunga jugalah dia kalau belum lagi.

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

We ~heart~ Fuji Asagao. From your garden to mine. Thanks for the lovely posting today !
Here a nice quote from Frank Lloyd
"Study nature, love nature, stay close to nature. It will never fail you."

Regards,
Choi Min

Awin berkata...

nak masuk Q jika buahnya boleh dimakan

sud@is berkata...

teruja bunga dan buah2an disisni

Normala Saad berkata...

Buah cantik bunga pun cantik..semua cantik..

TukangKebun berkata...

Dear Choi Min,

Just sowed a new batch of FUJI this week. Wish me luck. Hope the rain will help me to make the seeds sprout. Trying on a new location this time see whether they like it or not.
Beautiful quote!

Awin,
Buah jenis passiflora ni boleh makan. Tapi buahnya agak rare dan jarang kelihatan berbanding dengan yang passiflora edulis. Bila ada nanti tukang kebun check balik .

Sudais,
Tak sabar nak tunggu masak buahnya. teringin nak buat jus.

Kak Mala,
Boleh buat langsir nak tutup apa yang tak sedap ditengok hehehe...