No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Isnin, 2 Jun 2014

Common Cockscomb Clearance

 Projek Sabtu pagi minggu lepas ialah kemaskan salah satu sudut di Kebun Bahagia Bersama yang tukang kebun tak kemaskan sejak minggu Tahun Baru 2014 lalu masa bergotong-royong satu keluarga. Dah setengah tahun tak kemas dah jadi hutan common cockscomb (Celosia argentea) yang tumbuh dengan bahagianya sendiri. Tukang kebun tak pernah tanam biji benih common cockscomb jenis ini ataupun dikenali juga dengan bayam ekor kucing. Tukang kebun syak sumber punca benih bayam ekor kucing ini adalah dari batch fresh goat manure yang tukang kebun terima pakai untuk persediaan batas keledek di kawasan ini dahulu.  Sebab cuma kawasan keledek tersebut sahaja tiba-tiba bayam ekor kucing ini muncul di situ seperti gambar kenangan generasi pertama di bawah.
 Masa musim kemarau hidup bahagia sahaja dibiarkan di sini. Pokoknya tumbuh melebihi ketinggian 1 meter. Cantik juga nampak macam padang wild flower pelbagai panggilan diberikan dalam adik beradik species ini, kalau nak nama bunyi glamour '"Silver Cockscomb", "Flamingo Feather", "WheatStraw Cockscomb" dan lain-lain. Hampir seluruh bahagian pokok bayam jenis ini boleh dimakan dan juga ada unsur-unsur yang berguna untuk perubatan. Tukang kebun sebenarnya phobia adik-beradik jenis apa-apa bayam nak tumbuh dalam Kebun Bahagia Bersama sebab mereka tumbuh teramat suburnya di sini sampai dah tak terkawal. Sebab pertengahan tahun ini tidak lama lagi big boss balik untuk appointment medical check up dia nanti stress pula (takut resultnya tak elok pula nanti) dia tengok ada kawasan hutan bayam ekor kucing yang tak terkawal dibiarkan oleh tukang kebun. Tambahan pula di situ ada 2 pokok lemon kesayangan big boss tanam dari biji benih dah berusia 4 tahun lebih (boleh cam dalam semak ni?). 
 Lagipun tidak lama lagi bulan puasa, takut tak larat nak mengemas nanti jadi tukang kebun buat priority kemaskan kawasan sebelah ini beberapa hujung minggu ini.  Sebagai kenangan dah tukang kebun merempit dengan mesin rumput setengah dah dikerjakan baru teringat nak ambil gambar. Mesin rumput dalam gambar tu dah banyak berjasa kuat kerja hampir setiap hujung minggu berkerja keras. Biasanya tukang kebun yang memesin rumput dan dearest hubby pula meragut yang dikeliling pokok tempat tak tersampai nak dipotong serta pokok-pokok ara yang berbaris cantik banyak tumbuh di tepi tembok. Pokok jenis ara ni kalau tak dicabut dengan akar sekali nanti tumbuh balik, ini tenaga tangan dearest hubby lebih kuat.
 Tukang kebun lebih suka mesin rumput jenis ini sebab boleh berfungsi sebagai shredder (mulcher) sekali jadi habis halus-halus weed dibuatnya menjadikan sebagai green mulch (baja kompos). Jadi tak perlu tukang kebun nak sapu-sapu macam kalau pakai yang jenis biasa bandaraya pakai yang boleh diangkat mesin di belakang badan dan swing blade dia. 

 Tadaa...

 Beza tak before and after?
 Barulah 2 pokok lemon kesayangan big boss boleh bernafas. Dalam Kebun Bahagia Bersama boleh dibezakan mana jenis lemon grafted dan yang dari biji benih. Kalau biji benih pokok lemon tidak memakan banyak ruang ianya tumbuh meninggi dah dahannya pandai lebih kuat. Pokok lemon yang disemai dah dipindahkan ke permanent position tidak pernah kami siram, Syukur Alhamdulillah mereka tumbuh dengan bahagia dengan sendirinya. Manakala kalau grafted ranting-rantingnya macam melengkuk mengarah tanah jadi tambah kerja nak pasang support untuk angkat ranting-ranting tersebut dari meleret di tanah. Cuma kalau yang grafted masa musim kemarau berhati-hati ya kalau tak cukup TLC jika terlampau stress anai-anai suka attack akarnya yang tak kuat sebab tak dalam hampir di permukaan tanah berbeza dengan yang dari biji benih akar tunjangnya kuat.

 Puas hati pada Sabtu lepas dapat merumput dan mengemas hampir 1/3 ekar di kawasan belakang dalam 5 jam. Kalau ikutkan hati nak kemas lagi tapi tukang kebun tak perasan ada buah kelapa tua bersebelahan pokok jering terlanggar dan blade dalam mesin rumput tersenget (terpaksa berhenti). 

 Jadi minggu depan dearest husband kena buka mesin rumput betulkan posisi blade dahulu sebelum ke next projek. Ingatkan nak kemas di sekitar kawasan yang masa musim hujan jadi kolam, kalau kering tempat pembuangan 'green waste' dari kebun. Di situlah tanah (bakar+kompos) yang diambil untuk gunaan semaian anak-anak pokok yang dibekalkan dari Kebun Bahagia Bersama. Di situ pula dah jadi hutan jeliti, bayam hijau, anak-beranak bachelor button, kadok dan lain-lain. Kesiankan dekat binatang perliharaan sebab unfriendly animal mudah menyorok di situ macam big lizard.

 Sebelah petang nak bergegas ke Kelana Jaya singgah rumah nenek saudara pula sebelum ke 1Utama pajak ganti mentol-mentol yang terbakar akibat high voltage. Jadi ambillah beberapa hasil dari kebun seperti pucuk ubi kayu. Hijau juga tangan dearest husband, pucuk ubi yang diambil kali ini dari yang hubby tanam pada bulan Februari masa mengemas atap workshop yang dah melengkuk sebab pokok-pokok langsuir bertapak di atasnya dah jadi monster berat sangat (pokok langsuir still available klik here). Tak pernah disiram ubi kayu yang hubby tanam cuma rezeki dari hujan, hijau subur di kala kemarau hari itu. Sabtu lepas giliran tukang kebun pula tanam keratan ubi kayu di tempat yang baru dikemaskan.
 Alang-alang Sabtu lepas ada aksi panda di pokok kuini dan nampak macam beberapa biji dah masak dengan tanda-tanda lovebite dari yang terror panjat. Maka yang meniru gelagat panda kait-kaitlah buah kuini. Syukur Alhamdulillah anak-anak kami ini sudah merasa buah kuini yang jarang ditemui di pasar sekarang. Yang paling mengejutkan, Abby makan dengan tamaknya cepat-cepat telan suka sangat takut yang lain habiskan.

 Syukur Alhamdulillah after working out in the garden, tukang kebun feel really good today :) .

7 ulasan:

Nasa Mulia berkata...

sedapnya buah kuini, harum dan manis, tak boleh nak sembunyi buah tu....suk makan dengan pulut...tapi kalau yang tak tahan boleh jd pelawas yg paling efektif...

nadia rashid berkata...

Lawas tgk bila dah bersih mcm tu...Mmg beza sesgt before n after...

Normala Saad berkata...

Mmm..lega ya kalau dapat merumput sebegini bersih..

Tanpa Nama berkata...

syokkknya, if i have such big garden... ample space to plant to my satisfaction. ada ular tak ?

Choi Min

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Nasa Mulia.

Memang kalau kuini masak satu dapur bau harum. Mungkin sebab kuini ni lebih berserat dari mangga menjadikan pelawas yang efektif.

Salam Bahagia Nadia.

Senang sikit nak berjalan-jalan dengan pajamas pagi-pagi bila dah bersih macam tu tak rasa gatal-gatal kaki.

Salam Bahagia Kak Mala.

Memang hati sudah lega dan kepala ringin memikirkan kerja yang ini dah selesai. Jadi bulan puasa dah tak perlu fikir sangat.

Salam Bahagia Choi MIn.

Sejak balik I have only since one snake more than a year ago.
Just to make sure that there are not too dark area that will be comfortable for them to make a nest. One of the reason we spend a lot of time pruning and clearing areas.
But at the moment I observed that the frog population is increasing which means less predators and becoming a safe heaven for them. Giving the gardener a headache especially they like to dig in soil in pots to make their place to live.
Therefore hope it won't attract predators come to visit.
More concern with big lizards actually because if they are hungry will prey on our avian pet at the back.

hijau berkata...

Rindunyaaaaaaaa pada ini kebunnnnnnnnn

TukangKebun berkata...

Banyak kawasan nak kemas dalam kebun ini Ima.