No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Selasa, 16 September 2014

Keratan Buah Naga Isi Putih

  Syukur Alhamdulillah pada tahun 2014 ini walaupun cuaca agak kering, murah rezeki buah naga di Kebun Bahagia Bersama. Berbanding dengan tahun 2013 tiada tuaian buah naga langsung. Pokok naga ni mudah jaga tak pernah pun disiram dan dari pemerhatian keadaan cuaca tahun ini lebih banyak anak-anak ranting baru membesar dengan cepat sehingga beberapa kali pancang roboh tidak dapat menampung dahan-dahan baru yang makin membiak dan memanjang meleret ke tanah. 2 minggu lepas baru dibuat pancang semula untuk menggantikan pancang yang dah roboh dan kemas-kemaskan  dahannya kasi naik tinggi supaya leher angsa-angsa tak kesampaian. 
 Kudup bunga buah naga adalah besar. Jadi tidak hairanlah bunganya pun nanti kembang besarkan. Gambar yang dikongsikan hari ini adalah buah naga yang isinya berwarna putih. Warna bunga buah naga yang berisi putih ialah pure pristine white atau suci putih. Bunganya kembang pada waktu pagi dan kembang sehari sahaja. Biasanya kalau cuaca panas, bunganya dah layu sebelah awal petang. Jadi pelbagai jenis lebah awal pagi lagi dah sibuk berkunjung ke dalam bunga buah naga. Meh tengok dalam bunga buah naga, nampak tu macam ada lidah terjelir macam binatang mitos naga.
  Hero-hero tukang kebun tumpang jadi model nak bagi gambaran besar kembang bunga buah naga. Kembang bunganya lebih besar dari bunga bakawali dan lepas berbunga ada hasil buahnya. Berbanding dengan buah manggis atau rambutan, buah naga dari mula bunganya kembang hingga buahnya membentuk ranum boleh tuai masa lagi singkat agak-agak sebulan gitu sahaja. 

 Buah naga boleh tumbuh dalam pasu dan tak perlu pasu dalam sangat pun sebab akarnya tak tumbuh dalam sangat cuma nak kena prepare pancang tinggi dan kuat cacak dalam pasu siap-siap. Nampaknya fenomena El-Nino tahun ini membuatkan buah-buah naga di Kebun Bahagia Bersama teruja nak berbuah. Buah naga ni jenis drought-tolerant dan water-wise plant. Kalau anda sibuk tak de masa nak menyiram tiap hari atau tempat selalu kena catu air inilah pokok yang masuk dalam kategori tak remeh nak bela. Kalau nak elak penceroboh tanamlah dia dekat tempat yang macam senang orang nak ceroboh. Pokok naga ni suka banyak matahari.

  Memandangkan ada extra-extra cuttings masa tukang kebun mengemas hari tu, jadi minggu ini dapatlah tukang kebun offer keratan buah naga isi putih. Kalau yang self-collect sendiri lebih baik sebab ada keratan yang lebih 40cm pun ada. Minggu ini yang nak ambil sendiri boleh pada hari Sabtu ini (20hb September 2014) antara pukul 5:30PM~6:00PM di Sungai Buloh ya. Tanah Bakar dan stok Kelapa Tua pun masih ada lagi.

~ Keratan Buah Naga Isi Putih ~
1 keratan RM10.00 .
 Tuaian random semalam ialah buah naga isi merah, peria putih, bendi, belimbing buloh, ginseng jawa, limau nipis, lemon Tahiti, kacang panjang merah, sayur asin-asin dan asparagus Mary Washington. 

Bird nest yang besar (semua lebih 40cm in diameter) pun available untuk yang berminat dan yang ini kena self-collect.

~ Bird nest (Langsuir) ~
1 for RM10.00

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hi diana..interesting flower.. 1keratan dragon fruit pls..

p/s: i've send u an email..

choi min

Unknown berkata...

Byk klapa kak diana..nape x buat minyak kelapa dara..

TukangKebun berkata...

Hope to post your goodies tomorrow Choi Min.

Dah lama teringan buat minyak kelapa sendiri CT MAR. Masa sahaja tak mengizinkan.

Unknown berkata...

Kak diana vco(virgin coconut oil) je..x plu msk dan proses x byk cm buat minyak kelapa..

TukangKebun berkata...

Belum research lagi cara nak buat VCO. Kalau tak keberatan mungkin CT MAR boleh kongsi cara mudah nak extract VCO.