No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Jumaat, 3 Oktober 2014

Kembang for Bridal Bouquet

   Balik dari menghantar Big Boss dan Tuan Tanah ke KLIA Selesa lepas ditemani dengan Ilhan yang dicutikan sekolah sebab ganti UPSR tukang kebun intai sekejap area ni yang baru dipindahkan anak-anak pokok zinnia dan balsam. Pada mulanya tukang kebun tak perasan yang si Kembang Bugang sedang berbunga lebat. Tapi sebab tiba-tiba rasa macam ada bau semerbak berdekatan, rupa-rupanya bau wangian dari Kembang Bugang rupanya.  

  Baru tukang kebun sedar yang kembang bugang ni bunganya berbau kuat masa waktu dah sangat senja ke malam rupanya. Sebab belah siang macam tiada perasan baunya. Subhanallah walaupun tukang kebun jejak kaki sekejap je di kebun pasti ada benda baru yang dipelajari. Baru tukang kebun teringat jangan pandang rendah dengan bunga-bungaan putih walaupun pada sebelah siang seakan tiada wangian. Wangi kembang bugang lembut je untuk si anak dara princess takdelah boleh lawan dengan Queen of the night (klik sini).

 Gambar diambil pada lewat senja.
   Lebat sungguh gugusan bunganya. Terlintas pula di fikiran tukang kebun boleh terus buat simple hand bouquet arrangement untuk flower girl ataupun bride for night nikah or wedding. Tambahan pula bau bunganya yang sangat harum pada waktu malam. Flower arrangement atas meja makan juga menarik. Pokok kembang bugang ni sangat lasak ya, kalau tukang potong rumput terpotong pokoknya pun nanti dia hidup semula bertunas. Perangai dia ni macam akar dani, akar dia selagi hidup dalam tanah dia mampu membiak keluar anak-anak pokok baru sama juga seperti pepanggil (klik sini).  Untuk tumbuhan yang jenis akar-akar kuat ni seperti akar dani, pepanggil dan kembang bugang boleh dihantar seluruh Malaysia (Sabah dan Sarawak moist bare-rooted, Semananjung Malaysia dalam bekas bersama tanah).

~ Kembang Bugang ~
1 plant for RM7.00 .

4 ulasan:

Normala Saad berkata...

Wah..cantiKnya...

nadia rashid berkata...

Tak pernah tgk bunga ni...kembang bugang nama pun unik!

TukangKebun berkata...

Geram tengok bila musim bunganya bergugusan gitu Kak Mala.

TukangKebun berkata...

Kekadang ada juga yang memanggilnya melur Nadia. Pokok local ni senang tumbuh.