No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Sabtu, 1 November 2014

Cosmos bipinnatus sowing season starts

  Hujung minggu ini, kalau masih tak pasti nak semai biji benih apa jika cuaca sama dengan tukang kebun (Lembah Klang) recommend for edible lovers bendi dan for flower lovers jenis Cosmos bipinnatus. Jenis Cosmos bipinnatus minggu ini tersenyum kepada tukang kebun di tepi kolam. Secara kebetulan pula bila tukang kebun check nota tukang kebun rupanya tahun lepas juga pada minggu yang sama Cosmos juga menyerikan spot ini (klik sini).
   Jenis-jenis pokok bunga cosmos yang biasa ditanam di tanah rendah Malaysia adalah seperti Cosmos caudatus (ulam raja), Cosmos sulphureus, Cosmos bipinnatus. Daun pokok bunga jenis Cosmos bipinnatus amat berbeza dibandingkan dengan Ulam raja (Cosmos caudatus) dan Cosmos sulphureusCosmos sulphureus dan Cosmos bipinnatus group ada pelbagai jenis. Di sini tukang kebun kongsikan sedikit pengetahun untuk kawan-kawan ya dalam pemilihan masa membeli biji benih bunga cosmos. Memanglah rambang mata sebab cosmos ni ada pelbagai warna dan corak bunganya. Tetapi apa yang penting ialah bila masa sesuai nak tanam cosmos ini? Jangan pandang atas warna dan coraknya sahaja ambil perhatian dengan nama botani-nya juga sebab tu dalam Katalog Kebun Bahagia Bersama ada tukang kebun tuliskan dalam kurungan nama botani-nya sekali. 

      Mengikut cuaca di Tanah Rendah Semenanjung Malaysia ini, ranking dari senang tumbuh ke susah adalah seperti berikut:

Cosmos caudatus (ulam raja) > Cosmos sulphureus > Cosmos bipinnatus

Kalau duduk benua Eropah yang cold temperate pula ranking tu akan jadi terbalik pula.
For beginners, tukang kebun nasihat cuba yang mudahlah dulu dari terus lompat ke susah.

 Cosmos bipinnatus tak susah nak tumbuh jika musim masa semaian kena. Macam orang dulu suruh study hard sekarang ni preferably study smart. Sama juga macam gardening, gardening is not hard if you garden smart. Sedangkan orang Eropah semai biji benih cosmos bipinnatus masa spring, maka tropical garden pun kenalah cara musim yang sesuai untuk menanamnya. For Kebun Bahagia Bersama musim menyemai Cosmos bipinnatus ialah bulan November ~ December ini in full sun. Cosmos bipinnatus is a sun lover.
  Hari ini tukang kebun kongsi our small little research peratus percambahan Cosmos bipinnatus dari bulan Ogos hinggalah Oktober tahun 2014 ini. Biji benih yang disemai dalam pasu semua diletakkan dalam posisi dan lokasi yang sama ; full sun; watering once a day jika tiada hujan, jenis tanah sama (tanah KBB). Beginilah results dengan perubahan cuaca dari bulan Ogos sehingga penghujung Oktober mengikut mother nature.

Ogos : 10%
September: 20%
Mid Oktober: 40%
End Oktober: 70%
InsyaAllah November ni peratusan akan bertambah lebih baik dengan cuaca yang kurang panas dan banyak hujan berbanding dengan bulan-bulan yang lain dibandingkan sepanjang tahun.

 Kadangkala nak sedapkan hati, kita salahkan benih tersebut tapi tak pernah pula terfikir yang benih-benih tersebut tidak bangun sebab tidak menepati keperluannya. Maka eloklah kita juga berfikir bahawanya adakah pengetahun yang menyemai pun menepati keperluan biji benih tersebut cambah dengan jayanya. Before you blame others, try to recall the most basic things.

  Cara semaian pun tukang kebun guna cara basic je tak de pun rendam semalaman, memadai semai  biji benih Cosmos bipinnatus atas tanah, cover dengan tanah about 1cm. Lepas tu siram letak in full sun masa musim hujan ni. Transplanting pun tidak sukar lepas tu dan tak perlu khuatir dengan 'transplant-shock' sebab dia dah serasi dengan faktor persekitaran full sun. Tak banyak kerja.

 Minggu ini ada lebih 8 jenis Cosmos dalam stock Kebun Bahagia Bersama. Boleh hantar email (kebunkmg@gmail.com) untuk latest catalog Kebun Bahagia Bersama.

  Seronoknya cuci mata sekarang bila tengok tembok depan sebelah kolam ini dari dalam rumah boleh nampak walaupun hujan. Selain cosmos, zinnia, kemunting cina dan lain-lain, Si FUJI MG pun sejak mula musim bunganya tak putus-putus berbunga setiap hari.

3 ulasan:

Normala Saad berkata...

Diana MG Fuji ni memang cantik dan rajin berbunga ya..kalau ceaca teduh kembangnya tahan sampai kesenja..

Tanpa Nama berkata...

Hi Diana... that variegated leaf tu MG apa ya? Currently project Zinnia. My fuji always layu around 11am-ish CM

TukangKebun berkata...

Dear Kak Mala.

Kalau susunan tempat ngam memang rajin berbunga tak putus-putus dan jika tak panas sangat memang akan kembang sampai senja. Ini pun tanam dalam pasu je.

Dear Choi Min,

Rather than partial shade I would advise more on a location where it gets plenty of sunshine in the morning as this is a critical factor when it just started to bloom. Then the location will become partial shade in the afternoon will be best for longer bloom.
Sharp eyes you have noticed that our supplied MG FUJI Merry-Go-Round does not produce variegated leaves and that leaves belongs to other MG.
Good Luck with the Zinnia project.