No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Selasa, 27 Januari 2015

Bibit Kelapa Gading

   Pokok kelapa gading mudah dibezakan dengan pokok kelapa hijau biasa kerana warna buahnya yang kuning gading. Berbeza dengan kelapa hijau umum pokoknya juga adalah jenis renek membuatkan buahnya mudah untuk dituai. Begitu juga pokok kelapa gading dikatakan boleh mula berbuah selepas mencapai usia 3~4 tahun antara jenis kelapa yang sangat cepat berbuah (2kali ganda cepat) berbanding dengan jenis-jenis kelapa biasa yang lain. Antara sebab-sebab itu juga pokok kelapa gading sekarang gemar dijadikan juga hiasan laman disebabkan warnanya yang menarik dan pokoknya yang renek. Sekarang tidak seperti dulu masing-masing laman terhad dan kalau pokok kelapa tinggi takut pula jatuh kena rumah orang. Tukang kebun perhatikan ramai gardeners sekarang suka tanam kelapa gading di kawasan perumahan secara guerilla gardening style di tepi jalan yang ada ruang untuk ditumpang tanam pelbagai pokok.
  Lagi satu keistimewaan buah muda kelapa gading berbanding dengan kelapa biasa ialah airnya lebih manis dan berbau harum. Bila difikir-fikirkan usia makin bertambah, getting old nanti tak kuasa nak panjat pokok-pokok tinggi, jadi bulan lepas adalah menanam deretan kelapa gading. Baru tanam 5 anak pokok kelapa gading dahulu (related posting klik sini). Bila berbuah-buah bolehlah tuai bahagian seorang satu pokok kelapa (such a luxury bunyinya kan). Buah air kelapa muda pun sekarang mahal harganya.

 Teringatkan masa mengandung anak sulong 8 tahun lalu bila perut dah sarat tiap hari mengidam nak minum air kelapa muda. Sampai dah target tahu kedai runcit berdekatan rumah sewa selalu stok up hari Khamis mesti singgah beli stok pulang dari kerja. Ketika itu di Senai, Johor sebiji RM1.00 (tak taulah harga pasaran sekarang berapa untuk buah kelapa muda lama tak beli sebab tuai dari kebun sendiri). Bila si sulong Ilhan keluar masa baby memang halus kulitnya tak pernah kulitnya mengelupas-lupas. Sampai nurse yang meneman lepas bersalin tanya apasal anak you putih melepak macam anak orang Cina, suami you pun kulit putih ya ( dalam hati mama Ilhan, hai nurse ni ingat mama Ilhan ni semula jadi kulit gelap ke...hehehe...).

 Kalau ada kawasan berdekatan dengan perumahan sebelah parit besar yang kawasannya tak terpakai bolehlah tanam kelapa di situ (guerilla gardening). Bila anak-anak atau cucu demam panas, ada masa tu rezeki buah kelapa yang muda tak susah nak cari, kait dekat-dekat rumah je untuk bantu turunkan suhu badan. Ada sumber mengatakan air kelapa gading jika diamalkan boleh membantu menghakis batu-batu karang dalam badan. Orang-orang yang macam kekurangan darah pun elok minum air kelapa. Musim-musim panas nak elakkan dehydration eloklah minum air kelapa. Banyak kegunaan air kelapa untuk kesihatan kita. Tahun lepas musim panas dan kering sungguh manis rasa air kelapa gading berbanding dengan musim hujan. Sampaikan berebut dengan tupai pun sanggup tebuk kulit kelapa gading yang keras nak minum air kelapa yang manis itu.

~ 1 bibit kelapa gading RM7.00 (kebunkmg@gmail.com)~
  Hujung minggu baru-baru ini dari Sabtu ke Ahad memang projek yang overdue kami mengemas kelapa-kelapa yang dah jatuh di Kebun Bahagia Bersama. Tukang kebun rasa adalah juga lebih 500 buah kelapa yang tukang kebun sorting (kepala pun dah pening pusing-pusing macam buah kelapa). Kelapa tua yang bertunas hari Sabtu masih tukang kebun biarkan berkumpul di bawah pokok jering dulu. Yang dikumpulkan pada hari Ahad dah letak di stesen kelapa belah untuk kasi makan ayam. Punyalah banyak stok makanan fresh tombong kelapa untuk PETS belakang. Pasti daging mereka lemak berkrim. 

 Dearest husband tanam 2 pokok kelapa (bukan kelapa gading) pada hari Ahad minggu ini berdekatan antara workshop dan tandas di belakang. Kali ini kami tak tanam berdekatan tembok, ada jarak lebih kurang 2 metre lebih dari tembok. Dulu tanah di bahagian belakang, kiri, kanan dan belakangnya tiada rumah semua tanah terbiar bolehlah tanam betul-betul sebelah tembok atau sempadan tanah. Sekarang makin ramai jiran maka eloklah dijarakkan dan standby sebagai pengganti pokok-pokok kelapa batch awal-awal dahulu.
 Untuk pertama kalinya, Ahad lepas the youngest batch PETS Avian yang duduk dalam sangkar petak 2 semalam dibuka sangkarnya untuk bebas explore kebun di belakang (related posting klik sini). Itupun macam murid darjah 1 baru sesi orientasi bergerak berkumpulan, takut-takut nak keluar dan jalan jauh-jauh. Yang mengejutkan sebenarnya pembesaran itik telur sungguh cepat. Nampak dah nak sama saiz dengan yang itik telur dewasa di dalam kebun sekarang. Puas kenyang perut anak-anak angkat ni minggu ni makan tombong kelapa for their diet. Minggu lepas puas mereka makan buah-buah canistel yang masak banyak jatuh dari pokok tiap-tiap hari.
  Kelapa tua yang digoyang-goyang ada bunyi kocakan air diletakkan dalam longgokan berlainan untuk sumber santan dan juga bekal kelapa tua yang memerlukannya. Yang dah tak elok dibuang dalam kawasan bakar green waste boleh dijadikan sumber tanah bakar nanti. Tengok atas pokok pun banyak lagi berjuntai kelapa tua yang belum terambil lagi, baru nak sorting yang on the ground untuk memudahkan tukang kebun potong rumput. Entah berapa banyak trip tukang kebun buat hujung minggu lepas pusing-pusing dengan kereta sorong nak organize kelapa-kelapa tua. Kalaulah 1 trip boleh muat purata 20 biji dalam kereta sorong, bolehlah kira-kira berapa pusingan yang dibuat (kalau muscle tak keras dekat atas tangan tak tahulah).

  Minggu ini Kebun Bahagia Bersama tak buka Pasar Online Kebun Bahagia Bersama untuk buah canistel kena tunggu season baru dan reservation pun dah full untuk minggu depan. Minggu ini juga banyak buah ciku yang dapat dituai. Pokok ciku cemburu dengan pokok buah canistel agaknya (berjiran dekat sebelah)  masing-masing berlumba-lumba nak berbuah.
  Ahad lepas, tukang kebun tak larat energy level low lepas mengemas kelapa-kelapa, mencabut rumpai berderet di tembok dan memotong rumput, jadi serahkan kepada dearest hubby untuk memanjat pokok dan memetik buah Canistel dan Ciku.
 Tuaian lemon Tahiti ni tukang kebun yang petik sebab tak perlu panjat pokok.

10 ulasan:

Unknown berkata...

sedapnya lemon kaknoor suka makan kulit tu buat sambal bacan letak kulit lemon wah!!1 mmg terangkat..

Put3 Miqyyla berkata...

As salam sis,
Tqsm kiriman dah sampai terkejut tengok banyak betul pemberian sis,alhamdulillah & tqsm..moga sentiasa murah rezeki

suka suka berkata...

sabar menanti buah canistel sampai!!

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Kak Noor.

Belum lagi Cuba letak kulit lemon dengan sambal belacan. Thank you for sharing.

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Sis Awra Rich.

Syukur Alhamdulillah Selamat Terima.
Hope you enjoyed the goodies :) .

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Kak Mar.

Hopefully ada buah canistel banyak ranum bulan February ni.

Tanpa Nama berkata...

Kelapa tu ada lagi ke?

TukangKebun berkata...

Bibit kelapa gading masih ada lagi.

Kelapa tua pun masih banyak stock lagi.

Nana Badi berkata...

Salam, saya Kak Su dari Terengganu, Kak Su sedang mencari anak pokok kelapa gading. Adek ada?

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Kak Su,

Ada stok anak pokok kelapa gading.
Jika pesanan email ke (kebunkmg@gmail.com) untuk further enquiry.
Thank you.