No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Isnin, 9 Februari 2015

Pasar Online Tapioca and Key Lime Kebun Bahagia Bersama

 2 hari hujung minggu ini tidak dapat bersiaran kerana sibuk dengan projek mengemaskan kebun. Malam pula sibuk nak uruskan penghantaran untuk hari ini. Pembayaran yang telah dibuat sebelum pukul 6 petang semalam akan dipos pada awal pagi ini di Pejabat Pos Besar Shah Alam setelah dearest husband hantar Rayyan ke tadika. Pada hari Sabtu lepas kami mengemas di sekitar station kawasan PETS di belakang menikmati umbut kelapa kebiasaannya. Untuk kasi cerah dan kemas kawasan tersebut ,pokok langsat dan gajus telah selamat kena pruning. Kerana sayangkan pucuk-pucuk gajus muda dari dahan yang telah dipotong, maka sebelum buang dahannya ke green waste dearest hubby khusyuk collect pucuk mudanya.
  Syukur Alhamdulillah bulan ini pokok limau nipis memberikan hasil yang lumayan sampai buahnya tergolek-golek jatuh ranum di tanah sebab tukang kebunnya tak perasan dan tak teliti memandangkan yang masih ada di dapur pun tak terpakai semua. Ayam dan itik suka betul melepak di bawah pokok limau nipis ini. Rasa selamat sebab ada duri dan teduh. Mungkin antara sebab kenapa pokok limau nipis ini subur ada tukang baja menjadikan pokoknya memberikan buah tak putus-putus sepanjang tahun. Tukang kebun pun cuma baja paling banyak 1~2 kali setahun.
  Dah 2 minggu tak dibuka Pasar Online Kebun Bahagia Bersama sebab nak selesaikan dahulu hutang reservation yang dahulu, akhirnya baru hari ini selesai.Untuk February ini, Pasar Online Canistel Kebun Bahagia Bersama is not available. Next canistel season anggaran tukang kebun mungkin hujung bulan Mac, kalau ada rezeki jika ada yang mengidam. So stay tune not taking any pre-orders.

 Minggu ini kami buka Pasar Online Kebun Bahagia Bersama Limau Nipis dan Ubi Kayu sebagai fresh harvest utama bagi slot untuk penghantaran pada 16hb February 2015. Sekarang ni musim demam dan batuk, eloklah buat macam-macam dengan limau nak bagi banyak vitamin C. Perayaan Tahun Baru Cina pun dah hampir, manalah tahu ada yang memerlukan bahan-bahan seperti ubi kayu di dapur. Jika ada rezeki-rezeki tuaian lain, InsyaAllah akan cuba diselitkan sekali. 100% Organically grown sebab ini bela untuk team members Kebun Bahagia Bersama punya own consumption asalnya tapi ada extra sekarang ini bolehlah dipasarkan.

~ Pasar Online Kebun Bahagia Bersama Limau Nipis dan Ubi Kayu ~
Anggaran jumlah berat tuaian segar hampir ke 2 kilogram sudah termasuk kos penghantaran dalam kawasan Semenanjung Malaysia sahaja ialah RM20.00 .

 Ada one happy part-time weekend gardener semalam, dah lama teruja tertunggu-tunggu  nak tuai hasil ubi kayu yang ditanamnya. Bahagianya nampak senyumannya membawa tuaian ubi kayu nak tunjuk dekat si Isteri. Siap sebelum datang bawa dah siap tanam semula keratan ubi kayunya naik motivasi bila lihat lumayan hasilnya setelah hampir setahun ditanam. Terkejut si Isteri bila tanya nak tanam balik tak keratan ubi kayu tu? Abang dah tanam dah. Wahwahwah...tak yah ajak pun dah buat sendiri.

 Ada ubinya panjang lebih setengah meter pun ada macam senang je tengok saiznya nak hiris kalau buat kerepek.

 Kalau beginilah hasilnya dari 1 pokok ubi kayu sahaja, kalau zaman dulu boleh sustain beberapa hari sekeluarga ni. Akhirnya awal bulan ini setelah lama dok fikir-fikir nak beli kereta sorong maka dapatlah juga singgah sebentar kedai hardware lepas hantar maintenance mesin rumput. Beli yang buatan Malaysia bukan buatan China punya jadi nampak kuat sikit walaupun poket pun kena keluar lebih sikit. Dari Tabung Kebun Bahagia Bersama shipment on 26th January 2015 bolehlah berbelanja sikit beli kereta sorong baru dan terima kasih banyak-banyak. Yang the only one dulu tu masih dipakai walaupun dah 1/3 besar lubangnya tapi bolehlah cepat buat kerja bila ada 2 tak berebut.
  Dearest husband sejak-sejak ni memang kegemarannya suka tanam pokok ubi kayu sebab tak perlu jaga. Musim hujan di hujung tahun lepas membuatkan pertumbuhan ubi kayu sangat cepat. Sebagai contoh gambar terakhir di posting ini ditanam Oktober lepas, sekejap sahaja dah tinggi lampai (related posting klik sini). Siapa yang sibuk tapi ada ruang yang panas di belakang rumah walaupun sekecil mana terbiar baik tanam ubi kayu sekurang-kurangnya dari penat cabut lalang rumput meninggi semak, InsyaAllah adalah juga hasilnya. Lagipun tak menanglah lalang dengan bakal pertumbuhan ketinggian pokok ubi kayu memecut. Biasanya pokok-pokok ubi kayu di belakang kebun kami tak siram. Kami timing masa menanam di kala ada hujan kerap bertandang. Biasanya ubi kayu kalau dah umur lebih 3 bulan boleh dah survive dengan sendiri. Kalau yang ada masa menyiram bolehlah bila-bila pun tanam ubi kayu.

~ 7 Keratan Ubi Kayu RM5.00 ~

Self-Collect Day Schedule This Week:

~ 11th February 2015, Wednesday from 8:30PM~9:00PM at Sungai Buloh.

~ 14th February 2015, Saturday from 9:30PM~10:00PM at Seksyen 11, Shah Alam.

4 ulasan:

AMIIZAA@Mieja berkata...

syioknya ada kebun:) memang berbaloi2 hasilnya.....

TukangKebun berkata...

Syukur Alhamdulillah Kak Amiizaa dapatlah juga hasil berbudi pada tanah.

Juliana berkata...

mmg tak menahan la tengok pokok2 kat sini. subur2 sungguh.

TukangKebun berkata...

Kalau musim kemarau adalah juga pokok yang nampak sedih kalau tukang kebun malas jaga Juliana