No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Isnin, 8 Jun 2015

Keladi Gajah

  Beberapa minggu ini sudah bermulanya musim bunga untuk pokok keladi gajah di Kebun Bahagia Bersama. Pokok keladi gajah biasanya tidak susah hendak jaga. Hanya bergantung kepada taburan hujan yang diterima sepanjang tahun sudah memadai. Kalau dah lama tak hujan pun kerana ianya jenis tumbuhan berubi walaupun nampak dah lenyap hilang akan kembali bertunas daun kembali apabila musim hujan tiba. Bila ubinya pernah tidur lama, bila hujan akan lebih mudah teruja menghasilkan bunga.
   Sebab bila bandingkan dengan jenis-jenis keladi lain, keladi gajah adalah jenis saiz daunnya paling besar ibarat gajahlah one of the biggest mammal. Ataupun Elephant Ears Plants dikenali di negara lain. Pokok keladi gajah ini lebih digunakan sebagai hiasan dan antara tumbuhan popular yang digunakan dalam landskap yang memberikan imej teduh, tropical dan cuaca yang lembap. Payung semulajadi. 

  Tambahan pula ianya juga boleh ditanam dalam pasu. Kalaulah misalannya ada balcony master bedroom atau balcony rumah kayangan kondo/apartment/flat yang terima sinaran matahari yang banyak nak kasi teduh sikit bolehlah jadikan keladi gajah sebagai payung anda. Sekurang-kurangnya tumbuhan dapat mencuci udara, berikan oxygen, nak pasang tirai pun nak kena rajin-rajin juga lap debu kan sekali kala. Elephant Ears Plant an alternative cheap curtain.
  Walaupun Keladi Gajah ni nampak macam memakai ruang je bila bayangkan saiznya. Tetapi kerana saiz besarnya ia juga adalah good big buddy brother untuk memberikan teduhan kepada tumbuhan-tumbuhan renek lain yang lebih gemarkan keadaan cuaca separa matahari untuk hidup nampak lebih bahagia. Sebagai contoh di Kebun Bahagia Bersama, Keladi gajah di sudut ini berkawan dengan kembang bugang dan dove tail. Siap duduk di bawah jenis pokok-pokok pinang.
  Yang ini landskap di Zoo Negara berhampiran dengan tempat kandang panda. Cekur jenis cekur batik duduk berteduh di keliling pokok-pokok keladi gajah. Kebetulan dekat Kebun Bahagia Bersama juga minggu ini musim bunga cekur batik, cantik bunganya yang berwarna ungu tu. Lagi teduh kawasan, lagi ke-unggu-an warna daunnya.
  Yang ini juga gambar diambil di Zoo Negara tahun lepas, Keladi gajah rakan-rakannya pokok-pokok bunga crossandra. Tak ingat lokasi mana rasanya berdekatan Taman Burung.
  Di Kebun Bahagia Bersama juga ada Keladi Gajah dah berbelasan tahun duduk bahagia berkawan dengan pokok bunga blue crossandra. Pokok-pokok bunga crossandra pun asalnya disediakan dari induk ini (Blue Crossandra ready stock available 1 pot RM7.00). 

Maklumat lanjut mengenai Blue Crossandra boleh baca di laman page klik sini.
 Keladi Gajah seperti Madonna Lily juga kerap digunakan di landskap keliling kolam. Floria 2015 kali ini Tukang Kebun perhatikan lebih banyak tema taman dan air berbanding Floria 2014.

  Teringat trip Abby pertama kali ke Sabah, kebetulan ketika itu di sekitar daerah Tuaran Tukang Kebun perhatikan musim keladi gajah berbunga. Bila setiap kali ke Tamu Tamparuli ketika itu, Tukang Kebun perhatikan ada pekebun yang menjual seakan kudup-kudup bunga keladi yang belum kembang lagi penuh. Naluri Tukang Kebun masa itu, bila tengok sekilas macam kudup bunga keladi gajah je rasa-rasanya. Sebab dah bertahun-tahun tak balik, too much excitement, too many things to absorb tak kesempatan nak bertanya. Jika ada gardeners yang ada pengetahuan mengenai kudup bunga seperti di gambar bawah apa dia dan kegunaannya, please share with us. Yang tertanya-tanya dalam plastik sebelah tu apa dia, kalau tak silap Tukang Kebun kalau dalam bahasa Dusun-Kadazan ialah Tuhau sejenis jerangau.

~ 1 moist bare-rooted Keladi Gajah (Elephant Ears plant) RM5.00 ~
  Terjumpa pula gambar Abby first trip to Sabah, masa ni rambut Abby takde curly macam sekarang.

 Minggu ini yang ingin dapatkan telur itik (70sen sebutir) dari Kebun Bahagia Bersama juga boleh self-collect pada hari-hari berikut.

Self-Collect Schedule This Week:

~ 13hb June 2015 antara pukul 12:00tengahari~12:30 tengahari di Komuter Stesen Nilai/Pejabat Pos Nilai berhampiran Mydin.

~ 13hb June 2015 antara pukul 5:30petang~6:00 petang di Sungai Buloh.

~14hb June 2015 antara pukul 6:30petang~7:00petang di Sungai Buloh.

3 ulasan:

Suzie berkata...

suka tengok buloh tu .....seni sangat

Normala Saad berkata...

teringat satu masa dulu masa time keladi tengah meletop...pantang masuk dusun mesti merayap pi cari pokok keladi kat tepi bukit..La ni sepokok keladi hiasan pun tak ada dirumah. Bukan pupus saja buang sebab ruang dah sempit..

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Suzie.

Tukang Kebun suka juga perabot atau benda dibuat dari buloh.
Tapi sayang ianya tak tahan lama jika tak dijaga dengan betul.

Salam Bahagia Kak Mala.

Betul tu beberapa tahun lalu adik beradik keladi ini meletop.
Keladi ini pun macam fesyen baju, nanti pusing-pusing semula datang balik trend nya.