No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Selasa, 11 Ogos 2015

Kari Ikan Terung Telunjuk

  Untuk makan malam semalam masih hot in the wok ambil snapshot, Tukang Kebun masak kari ikan bersama-sama terung telunjuk yang baru je tuai segar dari kebun sendiri. Sambil-sambil bantu dearest husband yang tak sihat masukkan ayam ke dalam kandang dan kasi makan, sambil-sambil itu Tukang Kebun menuai untuk bahan masak dinner seperti terung telunjuk dan daun kari. Limau Nipis untuk stok dapur standby mudah ambil sahaja dari bakul nak buat air ke atau cuci ikan. Telur ayam segar pun kutip sekali. Kena boost immune system semula, banyakkan minum air citrus buat stok standby dalam peti ais.

~ Anggaran 50 biji benih segar Terung Telunjuk 1 pek berharga RM3.00 ~
  Kebetulan on the way balik dari teman dearest hubby ke klinik, dalam kampung tengok ada jualan pasar borong seafood segar singgah beli stok lauk. Masa belek-belek ikan yang ada kebetulan Tauke kedai tengah keluarkan ikan besar dan tengah offer makcik yang baru datang nak beli dengan harga murah dari biasa. Masih segar lagi bila dia belah kepalanya 2. Besar-besar potongan fillet ikan tersebut isinya berwarna putih. Lupa dah namanya. Tanya makcik tu sedap buat masak apa, katanya buat sup sedap, masak asam pedas pun sedap, goreng pun sedap. Tukang kebun pun as curious as a cat, tumpanglah sekali beli beberapa ketul. Rasa berbaloi juga kepingan potongan besar-besar baru RM14. Kalau beli tenggiri potongan kecik 3~4 pun dah lebih mahal. 

  Sebab semalam Tukang Kebun ada keluarkan stok santan pekat dari freezer tak done nak pakai lalu letak di bawah fridge biasa dalam keadaan half-frozen. Jadi belek-belek ikannya nampak macam sedap buat kari ikan macam dekat restoran. Jadi buatlah kari ikan, ada bahagian goreng kunyit untuk anak-anak. Anak-anak pun suka makan ini, rasa makan ayam isinya tapi tak rasa ayam katanya.  Kulit luar ikannya tebal. Suami tak sihat, jadi Tukang Kebun dan Rayyan yang asyik-asyik meratah. Kari yang dimasak Tukang Kebun bahagikan 2 sebelum dihidangkan. Ada sebahagian untuk esok sebab isinya memang banyak dan pejal. Sedap juga dibuat kari ikan ini. 
 Ahad baru-baru ini Abbiyana Ariel masuk 3 tahun. Tapi baru sempat nak beli birthday cake lepas hantar dearest husband ke klinik on Monday afternoon. Dearest husband hari Ahad katanya dah mula rasa macam demam urat. Semalam Isnin ambil cuti kerja berehat.
  Tak sempat nak keluar membeli birthday cake Abby on Sunday, tetamu pun ada datang beraya. Abby happy happy sabar menunggu sampai Monday, dari awal pagi lagi ceria ingatkan keluar nanti beli kek Abby. Tahun ini kek ice-cream oreo untuk Abby ya. Terima kasih selalu hiburkan hati mama ni. 
  Sebelah pagi semalam ada juga rushing menuai apa yang ada nak masak nasi goreng untuk si Ilhan cepat-cepat sebelum dihantar ke sekolah. Kebetulan nasi lebihan semalam ada Tukang Kebun simpan dalam peti ais, buatlah nasi goreng. Lama tak masak nasi goreng, budak-budak ni jadi berselera. Buat style kampung je campur dengan ikan bilis goreng dengan sayur apa yang ada. Mula masak pun dah 12 lebih, nak kena hantar Ilhan sebelum pukul 1.
 Yang di sebelah pagi, buah citrus Tukang Kebun tuai ialah Lemon Tahiti walaupun mirip nampak macam limau kapas tapi rasa dan pH berbeza. Nak tahu perbezaannya yang ketara? Kalau Tukang Kebunlah bila nak perah ambil jusnya dari kedua jenis citrus ini boleh bezakan. Lagi-lagi kalau ada luka-luka di tapak tangan. Kalau perah limau kapas ada luka, zing zing zing peritnya rasa tajamnya dekat luka tu asyik nak cuci tangan kasi kurang sakit. Kalau perah lemon tahiti ada luka, takdelah rasa perit macam jus limau kapas, takdelah terkeluar urat-urat dekat dahi. 

~Grafted Lemon Tahiti Tree available for RM25 per-pot~.

  Minggu ini pun nampaknya telur-telur itik segar rancak dapat dikutip dari Kebun Bahagia Bersama. Hari tu hujan lebat sampai penuh air kolam di belakang. Pagi-pagi lagi dah berlari nak berenang dalam kolam itik-itik bila dah dilepaskan dari kandang. Itu agaknya syok musim bertelur telur itik sekarang. Yang berminat untuk dapatkan telur itik segar dari Kebun Bahagia Bersama juga boleh self-collect minggu ini dengan sebutir harga telur itik segar 70sen sahaja.

~ Telur Itik Segar sebutir 70 sen sahaja~.

Self-Collect Schedule This Week:

~ 12th August 2015, Wednesday night from 9:00PM~9:30PM at Putra Medical Centre, Sungai Buloh.

~ 15th August 2015, Saturday morning from 9:00AM~9:30AM at Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh.

~ 16th August 2015, Saturday morning from 9:00AM~9:30AM at Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh.

5 ulasan:

Juls Julie80 berkata...

assalam..sedapnyer kari...tgh2 mlm tgk..ras alapar ler pulak..ekekeke

Kakzakie Purvit berkata...

Happy belated birthday buat Abby
Rambut Abby sama dgn rambut anak bongsu auntie tau:)

Unknown berkata...

Happy besday to Abby :D
Semoga jadi anak yang solehah ya :D

Annie's Journal berkata...

Your little girl is growing to be a very pretty lady:) I just enjoy watching your very productive garden...all the exotic fruits I used to love ad enjoy when I was growing up in the tropics. Wishing you and and your family happy summer and gardening days!

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Juls Julie80.

Roti biasa cicah dengan kari ni pun boleh juga.

Salam Bahagia KakZakie.

Abby kata Thank you for the birthday wish Auntie.
Jimatkan tak perlu ke saloon hehehe....

Salam Bahagia Ju.

Thank you for the best wishes.
Cepat je anak-anak membesar.

Salam Bahagia Annie's.

She is growing really fast, growth, mentally and emotionally :). Thank you for reading our garden ramblings.
You must have many things to harvest now at the peak of summer at your corner of the world. Wish one of these days will have a chance to travel there.