No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Sabtu, 24 Oktober 2015

Pucuk Daun Mulberry Putih

  Senja Khamis baru-baru ini sementara sup tulang lembu sedang dimasak di dapur tengah tunggu ianya jadi empok, Tukang Kebun dan assistant kecil si Ilhan Mikhail buatlah kerja di luar. Hari dah nak makin senja, ternakan pun semua dah makan dan duduk dalam kandang masing-masing. Dengan cuaca sekarang ini, Tukang Kebun perhatikan tiba-tiba begitu banyak nyamuk. Rasa malaslah nak berlegar-legar di kebun belakang lama-lama mencari sayur yang dapat dicampurkan ke dalam sup tulang bila nak dekat masak.
  Pada mulanya ada niat nak tuai pucuk-pucuk mulberry di kebun belakang, tiba-tiba baru teringat sebenarnya ada juga jenis mulberry yang dapat dituai betul-betul menghadap pintu dapur. Batang-batang mulberry tersebut pun dah tinggi lampai sungguh sebab dah lama tak dipangkas menghuni di sebelah pokok assam gelugor. Dengan pertolongan Ilhan yang tolong pegang batang mulberry yang sudah Tukang Kebun lenturkan, dapatlah tuai pucuk-pucuk muda mulberry muda yang daunnya jenis lebar-lebar.
  Cuba gardeners perhatikan betul-betul, ini bukan jenis pokok buah mulberry hitam. Saiz daunnya juga sangat besar, lebih besar dari muka untuk daun yang sudah matang. Ini adalah jenis pokok mulberry putih atau nama botaninya Morus alba. Jenis pokok mulberry ini adalah sebenarnya daunnya yang biasa digunakan untuk bagi makan silk worm dalam industri sutera. Biasanya untuk buat teh mulberry yang jenis biasa dikeringkan daunnya untuk dibuat teh oleh Orang Jepun adalah jenis dari white mulberry bukannya dari pokok mulberry yang biasa ditanam di Malaysia untuk nikmati buahnya.

  Ada juga beberapa kali student email tanya nak dapatkan mulberry untuk penyelidikan dalam teh mulberry. So the very naughty Tukang Kebun first reply will be, nak yang mana satu yang biasa buah hitam atau jenis white mulberry? Kalau untuk buat teh daun mulberry kalau dalam pembacaan Tukang Kebun yang jenis white mulberry dalam kitab lama banyak catit. Kalau tak pasti daun mulberry mana satu nak dikaji untuk teh, lebih baik bincang dengan supervisor dululah ya yang mana nak dikaji. Saja-saja testing student. Tengok buat persediaan terperinci dulu atau tidak sebelum memilih sample kajian. Moga pemikiran kita maju setapak, supaya kita tidak membuang masa bila nak laporkan findings kita. Dalam dunia sains tumbuhan ni biasanya nama botani adalah penting supaya ahli penyelidikan lain juga dapat cross reference dengan mudah dan rasa data kita reliable, Dahlah sekarang ni universiti dalam Malaysia semua nak push suruh buat publication kan, kalau asal usul sample pun kita tak tahu macam mana nak publish dalam high-impact jurnal.

  Umumnya pokok mulberry di luar Malaysia terbahagi kepada beberapa jenis dan kumpulan, biasa disebut ialah black mulberry, red mulberry dan white mulberry. Kalau kita keluar negara pergi conference, kalau penyelidik lain tanya kita kaji daun mulberry untuk teh, pakai mulberry mana satu?Kenapa kita pilih sample ni dan lain-lain soalan, ada jugalah jawapannya. Kekadang ada orang very critical, dapat soalan cepu emas , naya. Rasanya bab to be critical ini influence besar supervisor Tukang Kebun yang orang Jerman. Masih teringat-ingat lagi antara nasihat eye-opener supervisor Jerman Tukang Kebun masa baca Research Proposal Tukang Kebun, komennya "you have to be more critical in your writing and thinking". Be a little bit more critical? Memang bab mengkritik ni dulu tak pandai, perlahan-lahan under his guidance dah mula pandai-pandai sket hahaha.... maksud supervisor tu pun salah satunya ialah jangan mudah percaya dengan apa yang kita baca kena nilai juga. Yalah lagi-lagi dunia cyber sekarang ni kan banyak copy paste sahaja.
  So back to Kebun Bahagia Bersama catatan jurnal, dah nak 3 tahun sebenarnya pokok white mulberry ni Tukang Kebun bawa balik dari Australia . Walaupun depan mata, kekadang lupa pula nak ambil manfaat daripadanya. Terbiar sahaja begitu kecualilah bila ada pelajar-pelajar yang nak bekalan pokok mulberry putih untuk buat kajian. Nak keringkan daunnya buat teh dan bandingkan dengan rasa yang pokok mulberry hitam pun tak terbuat lagi, nak kata malas pun lebih kepada tak cukup masa (bagi sedap hati). Jadi kebetulan petang Khamis dengan pertolongan Ilhan ( a part for his education), kami tuailah pucuk mulberry putih mana yang tercapai. Cuci-cuci terus masukkan dalam periuk sup tulang yang dah hampir nak masak. 

  To be honest, mula-mula rasa ragu-ragu juga dah lah daunnya super besar macam keras je lagi dari pucuk mulberry hitam biasa tanam tu. Bila dah selesai masak sup, testing, rasa nak gelak dekat diri sendiri. Tak di sangka-sangkakan, pucuk mulberry putih daunnya lebih lembut dan rasanya lebih sedap dari pucuk mulberry hitam. Memang boleh rasa perbezaannya kalau dah biasa makan pucuk mulberry hitam. Menyesal selama ini ditangguh-tangguhkan testing rasa pucuk mulberry putih. Jadi rasa tak hairanlah kenapa orang Jepun lebih gemar gunakan daun mulberry putih untuk teh dari jenis mulberry lain. Dulu ada Tukang Kebun terbaca sebenarnya yang mulberry putih ianya kurang bergetah berbanding dengan mulberry hitam. 
 Antara-antara kajian yang telah dilaporkan khas untuk mulberry putih (Morus alba) adalah seperti berikut:

~ Ekstrak daun mulberry putih dilaporkan dapat mencegah racun dari ular jenis vipera rusellii dari merebak ke seluruh system badan.

~ Banyak kajian telah melaporkan yang mulberry putih membantu kurangkan masalah kencing manis dan kolestrol tinggi, sehinggakan pelbagai jenis produk supplement telah dibekalkan dari unsur mulberry putih untuk pesakit. Daun mulberry putih mempunyai keupayaan untuk menukar level gula dalam darah.

(Notes: Perlu berhati-hati bagi pesakit (under medication) bila penggunaan white mulberry serentak dengan ubat synthetic yang membantu mengurangkan kolestrol terkandung benzodiazepines, barbiturates atau antidepressants, kesan side-effect dari penggunaan ubat tersebut ada kemungkinan lebih meningkat. Begitu juga jika pesakit sedang mengambil ubat untuk sakit gout).

~ Untuk masalah motor saraf seperti penyakit Parkinson, daunnya mempunyai kandungan gamma-aminobutyric acid yang kaya dapat membantu mencegah kerosakan.

Banyak lagi laporan kajian atas daun mulberry putih, jika ada kelapangan InsyaAllah ada catatannya lagi (Tukang Kebunnya dah ngantuk). Propagation mulberry putih tak semudah yang jenis mulberry hitam.

~ 1 rooted plant White Mulberry RM30 ~

OR

~ 4 White Mulberry cuttings for RM15 ~

  Yang mengidam nak makan pucuk muda daun assam gelugor  (SeIkat RM1.00) juga masih ada bekalan dari Kebun Bahagia Bersama. Telur itik (sebutir 70sen) minggu ini dah fully reserved, InsyaAllah untuk minggu depan masih available.
  Syukur Alhamdulillah walaupun baru 2 minggu lebih (related posting klik sini) keratan ubi kayu yang hasilnya dikutip bukan untuk ubi tapi pucuk muda baru sahaja ditanam berderet di tembok, nampak dah banyak pucuk daun yang keluar. Begitu express pertumbuhannya dari ditanam baru awal bulan ini, kalau mahu boleh dah nak rasa hasilnya. Eloklah orang sebelah tanam pokok asin-asin, kami pula tanam pokok ubi kayu untuk pucuk mudanya. 

  Buah mulberry hitam sebenarnya lebih sedap dari yang buah mulberry putih. Seperti jenis ubi kayu di atas, ubinya tidaklah selalu dibuat makan tapi pucuknya yang lebih sedap berbanding dengan jenis ubi kayu lain yang dituai adalah ubinya. Boleh dibuat perbandingan macam mulberry putih pula pucuk daun mudanya lebih sedap berbanding dengan pucuk daun mulberry hitam. Begitulah sebalik kisah benar ada pelbagai variety species tumbuhan dalam dunia ini. Masing-masing ada keistimewaan mereka.
  Syukur Alhamdulillah kadang kala masih dapat merasa tuaian asparagus dari kebun sendiri. Sayur Raja kegemaran Ilhan Mikhail campur dengan kuah sos pasta. Masih lagi available adalah buah limau/citrus mixed dari Kebun Bahagia Bersama yang ingin self-collect minggu ini (500gram RM3.00).
   Musim minggu jerebu lagi sekarang menyebabkan jadi tertangguh peperiksaan akhir tahun. Masa sekolah bercuti ini kadangkala Ilhan membantu pindahkan anak-anak ayam sementara beberapa jam di atas rumput untuk mereka biasakan diri makan rumput. Antara batch ayam kampung paling muda di Kebun Bahagia Bersama semoga membesar gebu-gebu. Kebun Bahagia Bersama masih membekalkan ayam kampung bulan ini yang telah siap diproses seekor RM25. 
  Buah canistel juga masih available dari Kebun Bahagia Bersama (1kilogram RM5.00). Selalu pembaca kata macam buah mangga tapi lihat tekstur isinya amat berlainan. Sekarang juga musim buah ciku di Kebun Bahagia Bersama, nampak banyak buah dah kena gigit santap oleh mahkluk lain bertabur di bawah pokoknya (buah ciku sekilogram RM4).
           Buah Canistel yang dah masak isinya, kadang-kadang Tukang Kebun lecek-lecek buat cekodok campur dengan tepung gandum.
Self-Collect Schedule minggu ini :

~ 25hbOktober2015, Ahad pagi antara pukul 9:30AM~10:00AM di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh.

~ 25hbOktober2015, Ahad petang antara pukul 5:00PM~5:30PM di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh.

~ 28hbOktober2015, Rabu malam antara pukul 9:00PM~9:30PM di kawasan Putra Medical Centre, Sungai Buloh.

14 ulasan:

suka suka berkata...

Nak juga mulberry ni..mohon masuk dlm pesanan ya..

Norish.NN berkata...

Salam sis Diana..Kalo ade contoh buah Mulberi Putih jgn lupa tunjuk ya..Sy dh cuba buat lepat Canistel smlm.Sedap jugak..Ade tpikir jugak kalo dpt buat Canistel Ice Cream :-)

Dilah Naim berkata...

lebar betul daun mulberry tu..

Normala Saad berkata...

Kak biasa tengok dlm fb grup mulberi yang buah panjang2 mcm jari tu...agaknya itulah kut buah mulbery putih

Abdul Razak berkata...

Salam Diana. Nak tahu juga rupa buah mulberry putih...really interested to know about the fruit.......thank you

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Kak Mar.

Syukur Alhamdulillah dah selamat sampai ke tangan Kak Mar.

Salam Bahagis Sis Norish.

Syukur Alhamdulillah dah dapat dijadikan lepat canistel.

Salam Bahagia Sis Dilah.

Memang lebar besar dari mukan boleh gak nak buat alas makanan.

Salam Bahagia Kak Mala.

Mulberry ni ada banyak jenis. Yang panjang hitam tu jenis India punya atau dari Taiwan.

Salam Bahagia Abdul Razak.

Buahnya tak menarik macam buah mulberry hitam.
Kalau untuk makan daun for health than white mulberry is better.
For berry than go for black mulberry.

Unknown berkata...

macam mana saya boleh dapatkan baka pokok mulberry putih ini ya, sebab saya nak buat kajian dalam perbezaan pertumbuhan mulberry hitam berbanding mulberry hitam, kepada siapa saya boleh berhubung?

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Faiz Jamburi.

For more details boleh hantar email ke (kebunkmg@gmail.com).

Unknown berkata...

hubungi gmail saya
saya nak order keratan berakar mulberry putih

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Cikgu Zaza,

Pesanan keratan mulberry putih boleh direct pesan ke email (kebunkmg@gmail.com).

Unknown berkata...

Nak order secara pos boleh ke?

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Bill Islam.

Order boleh dipos.

Brand Name - Foresso Chocolatier berkata...

salam puan.. saya berminat nak beli anak pokok mulberry putih. harap puan boleh maklumkan cara belian ke email saya sifacraft@gmail.com. terima kasih

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia

Anak pokok mulberry ada stock.
Ada kami email cara pembelian.