No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Selasa, 20 Oktober 2015

Supplement Jerebu

  Sabtu lepas sebelah pagi kami sibuk dengan mengait kelapa-kelapa tua untuk dikumpulkan dan dikukur hujung minggu ini bagi reservation pesanan dari sebuah kampung dalam Kuala Lumpur. Sambil-sambil itu habis kait stok segar kelapa muda yang ada dari sebuah pokok tepi kolam yang macam kelapa gading. Tapi warnanya tak sekuning kelapa gading iaitu warna kuning cair kehijauan. Minggu ini untuk supplement semulajadi kuatkan immune system dari masalah jerebu yang kerap sekarang untuk yang berminat seperti kelapa muda dan buah citrus/limau mixed available dari Kebun Bahagia Bersama. Yang ingin self-collect kelapa muda, hari Ahad baru available sebab kait hari Sabtu. Untuk citrus mixed pula boleh juga dipos jika berminat.

~ 1 biji kelapa muda RM2.00 ~
~ 500gram buah citrus mixed RM3.00 ~
Juga available fresh produce dari Kebun Bahagia Bersama minggu ini juga :

~ Buah Ciku 1 kilogram RM4.
~ Buah Canistel/Kuning Telor 1 kilogram RM5.
~ Pucuk Daun Assam Gelugor seikat RM1.
~ Buah Cili Burung 1 pek RM1.
~ Ayam Kampung Organik telah diproses RM25 (Self-Collect sahaja).
~ Telur Itik sebiji 70sen (Self-Collect sahaja).

Self-Collect Schedule minggu ini :

~ 21hbOktober2015, Rabu malam antara pukul 9:00PM~9:30PM di kawasan Putra Medical Centre, Sungai Buloh.

~ 24hbOktober2015, Sabtu pagi antara pukul 9:30AM~10:00AM di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh.

~ 25hbOktober2015, Ahad pagi antara pukul 9:30AM~10:00AM di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh.

~ 25hbOktober2015, Ahad petang antara pukul 5:00PM~5:30PM di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh.
  Sumber ilham dari dapur Sis Rozana di Saujana Utama, air yang refreshing untuk bahang panas jerebu ini ialah virgin mojito iaitu campuran jus citrus, daun mint dan air soda/sprite/7up. 
   
  Kebelakangan ini agak sibuk, asyik lupa ada swiss chard hijau yang hidup menumpang antara anak-anak pokok di tapak semaian yang Tukang Kebun buat testing neglected. Dah membesar rupanya dan nampaknya Pak Belalang dah mula sibuk munching daun-daunnya. Minggu ini sibuk merancang susun semula mini tapak semaian, setelah Ahad baru-baru ini dearest husband buang serumpun pisang yang tumbuh liar sendiri di sebelahnya membuatkan kawasan gelap. Jenis Swiss Chard ini jenis mudah lagi membesar benih dari Jepun.

~ Swiss Chard Green Japanese ~
1 pek anggaran 30 biji benih for RM3.00 .
  Benih-benih salad yang baru masuk dalam catalogue minggu ini juga adalah seperti berikut:
'Coral Leaf Plume'.
  Daun berwarna maroon berbentuk seperti sayur daun Mizuna. Kerana bentuknya yang nampak menarik kerap digunakan dalam salad mix. Rasanya agak pedas. Yang sukakan sayur daun arugula, juga boleh jadikan sayur ini sebagai pengganti atau tukar selera.

'Summer Green'.

  Setiap 1 pek sayur lettuce yang dibekalkan dari Kebun Bahagia Bersama tahun ini ialah RM1.00 dengan anggaran 50 biji benih.



  Semalam sambil makan malam team members Kebun Bahagia Bersama belajar sama-sama ambil pengetahuan cara menanam sayur wasabi. Ini adalah antara tumbuhan yang masuk dalam wishlist Tukang Kebun nak cuba menanam sekali dalam hidup Tukang Kebun sejak terjebak dalam dunia berkebun ini. InsyaAllah kalau saki baki riwayat ini dapat dihabiskan masa dah pencen di Banjaran Crocker, mungkin dapat direalisasikan impian kecil ini.

   Dulu masa duduk di Adelaide, ramai nak bagi bibit adik beradik wasabi iaitu horseradish. Tapi tak tergerak hati pula nak mencuba. Tak disangka wasabi ini nak membesar ambil masa 16bulan. Arigatai-ya, Arigatai-ya, memang ambil kesabaran untuk tukang menanam. Sekarang makan makanan dengan wasabi kena feel the gratitude untuk tukang kebunnya.

  Minggu ini ikut kudarat dan kesihatan, Tukang Kebun sibuk kemas semula mini tapak semaian dan propagation re-stock yang mana dah habis ready stock. Reply message ambil masa sedikit ya.

1 ulasan:

carlz berkata...

Benih wasabi ada ka puan? Nak book 2 pek