No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Ahad, 15 November 2015

Musim Hujan Meriah Katak Puru

  Hujung bulan lepas mengemas kawasan depan tembok sekitar pokok katak puru ini (related posting klik sini). Kini rezeki hujan makin banyak, rezeki musim buah katak puru juga banyak. Penyegat masih dibiarkan bersarang di atasnya. Lagipun kelihatan makin meriah buahnya dari luar biasa. Mungkin di atas pertolongan pendebungaan yang lebih baik dibantu oleh penyengat yang menghuni di atas rantingnya.

~ 5 biji buah katak puru RM2 ~
~ 1 pot anak pokok katak puru RM10~
  Semasa Tukang Kebun merantau, Big Boss ada banyak menanam anak pokok katak puru di luar tembok sepanjang parit bersebelahan jalan kereta. Kini Tukang Kebun perhatikan effort Big Boss dah mula belajar menghasilkan buah. Walaupun pokoknya sebesar di bawah sudah kelihatan ada bunga-bunga di dahannya.
  Disebabkan banyak tanaman juga tumbuh di sekelilingnya menjadikan agak terlindung bunganya. Jadi hujung minggu lepas kami kemaskan kawasan di luar tembok sepanjang parit kasi cerah supaya lebih berjaya pokok-pokok katak puru nak bernafas berbunga. Secara purata tukang kebun rasa lebih kurang 5 tahun pokok katak puru akan mula berbuah. 

  Rasa lama??? 

  Takde lah lama bagi sebatang pokok buah-buahan seperti katak puru yang usianya lama akan berbuah berpuluh-puluh tahun selepas ia matang. Ibaratkan pokok katak puru ini seperti manusia, manusia dari berjaya disenyawakan dalam rahim ibunya, dilahirkan, membesar akan juga mengambil masa untuk dirinya boleh bersedia mula membiak menghasilkan zuriat. Masa setiap manusia capai akhil baligh juga adalah berbeza ikut gabungan genetic dan environmental living/lifestyle. Begitu juga proses matang tumbuh-tumbuhan kalau optimum condition environmental growth maka cepatlah ianya berbuah. Kalau tak optimum late-bloomerlah sikit dari yang lain. Sedangkan manusia biasanya bila dah awal belasan tahun baru dapat membiak, inikan pokok yang nak membesar menghasilkan buah-buah sepanjang hidupnya berpuluh-puluh tahun lebih lama dari jangka hayat manusia mampu membiak. 

  Mestilah pokok buah-buahan seperti katak puru ambil masa lebih sedikit dari pokok terung atau tomato. Bandinglah pula jangka hayat mereka kan. Pokok terung tomato lepas 3 atau 4 bulan dari disemai dah boleh berbuah tapi paling lama pun mungkin dalam 3 ke 4 tahun dah habis riwayat. Pokok yang menghasilkan banyak buah dan hidup lama juga perlukan masa untuk dirinya mengumpul tenaga dan membesar sebab mereka nak berbakti lebih lama. Sama sahaja seperti manusia dan binatang, tumbuh-tumbuhan juga perlukan masa untuk membesar.

  Biasa dibicarakan seperti betapa bahaya remaja yang muda risiko nak lahirkan anak. Begitu juga kalau kita fikirkan jenis tumbuh-tumbuhan yang berbunga terlebih cepat dari biasa dalam kes 'bolting' tak cukup besar lagi. Dalam sebulan semai benihnya dah gatal nak berbunga. Cuba perhatikan sekali dua berbunga cepat je matikan pokok bunganya seperti kerap dilihat masa menanam pokok zinnia, cosmos atau seri pagi yang cepat berbunga dari biasa. Janganlah kita asyik tak sabar nak menunggu, jangan kita lupa yang tumbuhan juga benda hidup seperti manusia memerlukan masa yang cukup untuk membesar dengan baik seperti anak-anak kita dengan keperluannya.

  Gardening reminds the gardener that there is no rushing with our own children, we also have to follow their pace.

   Our hope that the seeds that we planted will bear many for future generations too, not just that will bear fruits for a few years and rest in peace before the planter.
    Jadual self-collection terakhir untuk bulan ini (lepas ni 2 minggu rehat sekejap):

~ 18hb November 2015, Rabu malam antara pukul 8:00PM~8:30PM di depan Putra Medical Centre, Sungai Buloh.

~ 21hb November 2015, Sabtu pagi antara pukul 10:00AM~10:30AM di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh.

~ 22hb November 2015, Ahad pagi antara pukul 10:00AM~10:30AM di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh.

  Antara fresh produce available minggu ini ialah:

~ Daun pucuk muda ubi kayu seikat RM1.00 .
~ Daun pucuk muda gajus seikat RM1.00 .
~ Daun pucuk muda assam gelugor seikat RM1.00 .
~ Buah Ciku 1 kilogram RM4.00 .
~ Buah Canistel /Kuning Telor 1 kilogram RM5.00 .
~ Buah Mahkota Dewa 500gram RM7.00 .
~ Buah Limau Mixed 500gram RM3.00 .
~ Buah Kelapa Muda sebiji RM2.00 .

~ Buah Pisang Nangka 1 sisir RM5.00 .
~ Buah Pisang Kadau 1 sisir RM5.00 .
~ Buah Nangka Muda 1 biji RM3.00 .
~ Telur Itik sebiji 70 sen.
~  Kelapa Parut 3 biji RM5.
~ Ubi Keladi sekilogram RM5.
   Pagi tadi Rayyan terjumpa pula tupai mati. Terkejut pula Tukang Kebun sanggup pula si Rayyan selamba pegang tupai mati yang dijumpanya nak tunjukkan dekat depan muka mak dia. Tak tahu sebab apa mati. Tapi masih belum keras badannya. Memandangkan Tukang Kebun masih sibuk ke hulu hilir sibuk di luar lagi dengan bersahajalah kata kena tanamlah si tupai tu dah mati. Tak sangka pula laju je si Rayyan pergi korek tanah ambil cangkul kecik dan tanam. Ingatkan papa Rayyan yang buat later lepas selesai kerjanya. Rayyan pula sendiri yang ambil initiative pergi tanam tupai. Tupai dia pula rupa macam yang dalam cerita Ice Age tu.

4 ulasan:

Unknown berkata...

Alhamdulillah progress yg bagus Rayyan tu, seronok si Abby tgok tupai mati.. hihi

Suzie berkata...

teringin buah katak puru ni.....geram tgk buahnya...lebat betul....
berani betul si rayyan....akak klau tgk rasa mcm x da perut...geli hehhe

Cik Puan Nurul berkata...

saya nk beli buah katak puru tu cemana nk hub tuan/puan ya?

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Jazzeyra.

Abby tak berapa faham lagi dok mengekor abang-abangnya.
Happy Go Lucky Abby.
Itulah bab main tanah ni cukup suka anak-anak ni.

Salam Bahagia Kak Suzie.

Syukur Alhamdulillah hujung tahun ini memang meriah sungguh buah katak puru.

Salam Bahagia Cik Puan Nurul.

Boleh email ke (kebunkmg@gmail.com) untuk pesanan buahnya selagi bermusim.