No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Rabu, 11 November 2015

Potensi Pokok Pisang

  Antara yang menarik perhatian Tukang Kebun dan tercetus bayangan konsep container gardening untuk mereka yang mempunyai ruang terhad dan hanya berkebun di dalam bekas di Ekspo Pertanian dan Konvokesyen 2015 UPM ialah apabila terpandang batang pisang dalam keadaan menegak sedang ada daun bawang tumbuh di atasnya dikitar semula. Sudah maklum yang batang pisang boleh digunakan untuk menanam tumbuhan-tumbuhan yang menghasilkan makanan yang cepat seperti sayur daun hijau. Biasanya contoh gambar yang dilihat adalah dalam posisi melintang atau horizontal boleh juga bertingkat-tingkat. Tapi tak terfikir pula batang pisang dalam kedudukan vertical atau menegak.
  Salah satu aspect dalam berkebun yang Tukang Kebun gemar ialah memanfaatkan ruang yang ada dan keseluruhan pokok dari lahir hingga habis riwayat. Jadi terfikir pula dalam minda, jikalah suatu hari duduk di atas rumah kayangan dengan balcony garden. Salah satu jenis pisang yang boleh dimanfaatkan ialah seperti jenis pokok hiasan pisang bunga yang tangkai buahnya ke atas dan bukan ke bawah ikut gravity. Dah alang-alang duduk rumah kayangan nak jugalah ternampak bunganya apabila orang lalu lalang di bawah mendongak ke balcony kita. Mesti orang terkejut, wah balcony pun ada pokok pisang tumbuh.

  Pokok jenis pisang bunga boleh tolerate light shade dan boleh ditanam dalam pasu. Posisi pokok pisang elok letak di bahagian belakang sekali di dinding supaya tidak menghalang cahaya untuk pokok renek yang lain lebih memerlukan cahaya. Salah satu criteria ianya sesuai ditanam dalam pasu juga ialah batang pokoknya tidak besar. Jadi mudah nak manage, bila mereput tidak dapat dipakai lagi selepas guna batangnya untuk menanam seperti gambar No. 1. Boleh sahaja potong-potong ke saiz yang kecil dan bubuh ke keliling pokok lain dalam pasu jadikan baja. Untuk gardeners wanita, batangnya mudah nak dipotong-potong takdelah macam pokok pisang jenis yang lain nak memakai kudarat macam pisang abu dan pisang nangka. Batangnya lebih lembut dari jenis pokok pisang lain. Pokok pisang bunga bila tanam dalam pasu, takdelah tinggi macam tanam dalam tanah, dia jadi dwarf size tapi masih mampu nak berbunga. Diameter batang pun tak besar macam purata size average smartphone. 
  
 Apa yang menariknya madu dalam bunga pisangnya juga adalah kegemaran sejenis species burung. Buahnya boleh makan tapi banyak biji jadi tak mudah sangatlah nak makan. But looking at a bright side, sekurang-kurangnya masa riwayat hidup pokok pisang bunga ini bolehlah dapatkan daun pisang segar untuk sekali kala buat lapik nasi lemak atau bungkus kuih sambil pruning kalau rasa daunnya lebat sangat atau mengganggu tumbuhan lain. Kemudian bila dah nak dekat habis kitaran riwayat pisang ini, batangnya boleh buat menanam. Di situ dah jimat nak beli tanah dan baja dari batang pisang. Batang pokok pisang multi-purpose.
 Maklumat lanjut boleh buat pembacaan di posting sebelum ini mengenai pokok pisang bunga (klik sini).

  Special offer untuk sulur anak pokok jenis pisang bunga dari 11hb November 2015 sehingga 22hb November 2015 (Self-collect sahaja).

~ 3 anak pokok pisang bunga RM10 ~
 Minggu ini juga available buah pisang kadau yang bila ranum berwarna kuning seperti gambar di bawah. Pisang kadau ini adalah kalau tak tersilap variety sama dengan pisang raja udang/tembaga cuma yang jenis bila masak berwarna kuning bukannya warna merah (related posting klik sini).

~ Buah Organik Pisang Kadau Kuning sesisir RM5 ~
 Selain dari itu masih juga available minggu ini dan minggu depan untuk self-collect atau dipos ialah buah organik pisang nangka sesisir RM5.

~ Special offer dari 11hb November hingga ke 22hb November (self-collect sahaja) untuk 3 sulur anak pokok pisang nangka for RM10.00 ~
  Selain dari itu yang namanya buah nangka juga available untuk buah nangka yang muda untuk dibuat sayur.

~ 1 biji buah nangka muda RM3 ~
 Self-Collect minggu ini :

~ 11hb November 2015, Rabu malam antara pukul 8:00PM~8:30PM di kawasan Putra Medical Centre, Sungai Buloh.


~ 14hb November 2015, Sabtu petang antara pukul 5:30PM~6:00PM di kawasan Putra Medical Centre, Sungai Buloh.


~ 15hb November 2015, Ahad pagi antara pukul 10:00AM~10:30AM di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh (berdekatan exit Paya Jaras, Guthrie Corridor Highway).


~ 15hb November 2015, Ahad petang antara pukul 5:00PM~5:30PM di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh.

10 ulasan:

Kakzakie Purvit berkata...

Nangka yg bergayutan itulah yg buat mata kakak tak kelip memandangnya Dee. Geramnya. Kalau muda boleh buat gulai. Masak boleh makan dan buat pengat. Kakak suka nangka.

Normala Saad berkata...

Biasa tengok org tanam sawi dalm batang pisang...

Suzie berkata...

sukanya tengok ....geram....

Sha Mohamed berkata...

Nangka owh angka.. Buat serawa nangka memang ohsem..

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia KakZakie.

Dekat kebun tahun ni pokok nangka lebih rajin berbuah.
Yang muda sedap buat lauk gulai kan.
Boleh potong-potong rebus dan simpan dalam freezer. Keluarkan bila nak pakai buat gulai.

TukangKebun berkata...

Salam Kak Mala.

Biasa tanam dalam batang pisang sayur daun kan macam sawi atau kailan.

TukangKebun berkata...

Salam Kak Suzie.

Geram tengok buah-buahan yang mana tu.

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Sis Shahida.

Oh nanti kena check serawa nangka tu apa.
Tak biasa dengar serawa.

mus berkata...

Kat mna bley sy dapat kn ank pokok pisang keladi

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Mus.

Anak pokok pisang keladi apa nama lain dikenalinya?