No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Selasa, 10 November 2015

Sayur dan Daging Serentak

  Malam ini Tukang Kebun berkongsi lagi pameran konsep 'Container Gardening' idea dari warga Universiti Putra Malaysia untuk ekspo pertanian (related posting klik sini) mereka baru-baru ini. Dalam posting kali ini bukan sahaja bicara untuk berkebun: tumbuhan untuk bekalan dapur tetapi digandingkan bersama-sama besarkan haiwan untuk hasil daging. Gandingan ini juga menguntungkan kerana bahan buangan dari haiwan boleh dijadikan makanan untuk tumbuhan. Jadi tiada pembaziran di situ semuanya menguntungkan.
   
  Walaupun berkebun di balcony seperti terhad, don't limit yourself kerana tidak musykil lagi untuk mendapatkan bekalan daging sendiri seperti ikan dengan konsep yang cukup popular sekarang iaitu 'Aquaponic'. Gabungan Vertical Gardening dan Aquaponic menjadikan berkebun di balcony juga menjadi lebih seronok. Dengan rak yang bertingkat-tingkat menjadikan tumbuhan lebih mendapat cahaya dan di bahagian bawah sekali ikan berenang-renang. Sambil breakfast di balcony rasa tenang tengok ikan dan hijau di keliling.
   Bila tiba di sudut ini, keluar idea baru pula. Cantik sangkar burung ini tapi dalam sangkar juga masih dikatakan kategori burung ialah anak ayam kampung. Ada 3 ke 4 ekor anak ayam di dalam sangkar burung yang comel ini lebih kurang usia 1bulan. Terfikir pula jika ada ruang limited sudut balcony macam ini pun boleh bela ayam untuk hasil daging. Tambahan pula kalau tak diletak di lantai boleh digantung lebih menjimatkan ruang. Lagipun anak ayam kalau makan minum cukup tak bising. Kalau usia 4 bulan ke bawah biasanya belum berkokok lagi. Kalau jiran tanya cakap je lah bela anak burung. Tak tipu tau sebab memang ayam adalah jenis burung kan. Kalau dalam dunia comparative genetics biasanya sample yang digunakan untuk wakil dalam golongan burung/bird untuk dibandingkan dengan mammalia ataupun reptilia lain adalah ayam 'Gallus gallus'. Jika rajin almost everyday kemaskan sangkarnya tak bau busuk sangat pun, cuma nak kena keep clean je lah. Macam kita tiap hari kemas kandang kucing gitu.
  Budak-budak yang lalu semua seronok tengok tingkah laku ayam yang dah berusia sebulan dalam sangkar ini. Cuti sekolah pun tak lama lagi kan. Bolehlah buat projek bela anak ayam dengan anak-anak. By the time, nak masuk sekolah tahun depan bolehlah dah sembelih ala-ala spring chicken dah 2 bulan gitu. Makanan-makanan yang tak habis dari dapur boleh diberikan sebagai makanannya seperti nasi atau buah-buahan yang dah mula membusuk. 

  Kita tak cekap nak bela anak ayam pun tak pe sama-sama belajar dengan anak-anak. Tukang Kebun pun sama je dulu mana reti nak bela anak ayam. Sampai dah macam serial killer pun ada banyak anak-anak ayam dulu terkorban kerana kesilapan dan kecuaian Tukang Kebun. Yang mana gagal ambil sebagai pengajaran dan peringatan. Tukang Kebun pun baru tahun ini berjinak-jinak dalam dapatkan bekalan daging dari kebun sendiri. Moga tahun 2016 untuk gardeners lain bolehlah pasang azam selain dari hasil tumbuhan dapat juga merasa hasil daging burung atau seafood dari kebun sendiri juga. Hujung tahun ini banyak cuti adalah masa lagi nak research sebelum mula kick off projek baru tahun 2016 kan.
  Minggu ini Tukang Kebun ada nak let go 3~4 ekor anak ayam dah lebih umur 2 minggu untuk yang berminat. Very healthy chicks. Yang 2 ekor dalam gambar ini dah pandai sangat skydiving sampai terpijak-pijak chicks yang baru lahir beberapa hari terpaksa isolate mereka. Biasanya Tukang Kebun sekarang untuk mudah suka bela ikut batch yang dekat-dekat sekali banyak senang grouping duduk 1 sangkar ikut saiz dan usia. Tapi terutamanya yang 2 ekor ini macam tak dapat nak masuk dalam group mana-mana sebab lahir ada gap dari yang lain, jadi kalau ada yang berminat nak buat projek bela anak-anak ayam dengan anak-anak masa cuti sekolah ni, bolehlah timang anak-anak ayam ini. Rasanya yang 2 ekor paling besar dalam gambar ini macam ada darah baka jenis ayam gajah (lagi cepat besar). Bapa kemungkinan si Kaka atau si Prince.

~ Anak ayam kampung berusia 2 minggu lebih seekor RM5 ~
 Self-Collect minggu ini :

~ 11hb November 2015, Rabu malam antara pukul 8:00PM~8:30PM di kawasan Putra Medical Centre, Sungai Buloh.

~ 14hb November 2015, Sabtu petang antara pukul 5:30PM~6:00PM di kawasan Putra Medical Centre, Sungai Buloh.

~ 15hb November 2015, Ahad pagi antara pukul 10:00AM~10:30AM di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh (berdekatan exit Paya Jaras, Guthrie Corridor Highway).

~ 15hb November 2015, Ahad petang antara pukul 5:00PM~5:30PM di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh.
  Antara tuaian hujung minggu lepas self-collect adalah seperti buah limau mixed dan buah katak puru.

~ 500 gram buah limau mixed RM3.
~ 5 biji buah katak puru RM2.
  Minggu lepas bekalan kelapa muda ada 2 jenis dari Kebun Bahagia Bersama iaitu kelapa gading dan kelapa jenis bentuk bola rugby.

~ 1 biji buah kelapa muda RM2.
~ 3 biji buah kelapa sudah dikukur RM5.

  Nampaknya ayam sudah warming up nak bertelur semula minggu ini. Itik masih moodnya baik juga untuk keluarkan telur. Isi buah jambu batu lebih baik bulan ini berbanding dengan bulan lepas. Buah kuning telor mungkin minggu depan dah habis musim. 

~ 1 kilogram buah kuning telor RM5.
~ 1 butir telur itik 70sen.
 Syukur Alhamdulillah buah ciku rezeki masih murah lagi. Buah ciku juga boleh dipos.

~ 1kilogram buah ciku RM4.
~ 1 sisir pisang nangka RM5.
~ 1 kilogram buah mempelam telur/pauh ringan RM5.
~ 1 ikat pucuk daun ubi kayu RM1.
~ 1 ikat pucuk gajus RM1.

  Seronoknya lah kalau ada rezeki nak ternak rusa atau lembu.
 Selamat menyambut Deepavali untuk yang meraikannya.

6 ulasan:

Normala Saad berkata...

Kak pun minat dengan aquaponic tu..bela ikan keli kat bawah bestnya,...

Etuza berkata...

Terima kasih datang ke blog Etuza ya...kebun bahagia ..unik nama blog..tanam tanaman ..rajin

Sha Mohamed berkata...

Teringin pula nak melawat kebun bahagia nie.. huhuhu..

TukangKebun berkata...

Salam Kak Mala.

Tukang Kebun tak pernah pula siang ikan keli. Masak pun belum. Stage pandai makan je yg dah masak hehehe...
sekarang dah pandai sket makan talapia.

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Cikgu Etuza.

Sama-sama.
Menanam bagus nak hilangkan stress.

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Sis Shahida.

Sama sahaja macam kebun lain.
Cuma kekadang nampak macam hutan tak sempat nak kemas.