No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Isnin, 25 Januari 2016

First-Time Hen Mothers

  Syukur Alhamdulillah seronoknya minggu lepas, menimang anak-anak ayam secara pengeraman semula jadi. Tidak kami rancang pun. Tetapi bila cuti-cuti lama, telur ayam kampung dibiarkan tidak dikutip. Maka ibu-ibu ayam yang bertelur jadi teruja nak eram telur-telur mereka sendiri while the Tukang Kebun is away that time. Disebabkan mereka adalah penghuni-penghuni tetap di Kebun Bahagia Bersama, hari ini Tukang Kebun perkenalkan ibu-ibu yang selama ini telah menghasilkan telur-telur ayam kampung dan anak-anak ayam telah dibekalkan kepada pelanggan-pelanggan Kebun Bahagia Bersama. They deserved some recognition lah kan. So please allow us to introduce the first time mothers.
   
  Gambar No. 1 adalah si ibu ayam kami panggil 'Sally'. Kenapa panggil 'Sally' sebab dia ini macam kacukan ayam "selasih" ciri-cirinya. Sally ini sama batch dengan ayam jantan si Shiro. Rasanya kebarangkalian ini adalah musim kedua ianya bertelur. She is born in April 2015 (related posting klik sini). Lebih kurang umurnya 9bulan dah. Kalau anak ayam lahir warna hitam atau paruh hitam atau kaki hitam keluar dari incubator kami biasanya suspect anak si Sally kut. Anak musim pertama Sally yang eram keluar dari incubator pun ketara bermulanya dengan batch Batman (related posting klik sini). Sebab kebanyakkan anak ayam dalam batch Batman pertama kali kami timang corak macam kacuk ayam selasih. Syukur Alhamdulillah musim kedua si Sally bertelur dan eram sendiri telurnya berjaya jugalah menetas 6 ekor anak ayam. Musim kedua bertelur kali ini si Sally mengeram di Kandang C.
  Kemudian mari kami perkenalkan ibu ayam yang berjaya menetaskan 8 ekor anak ayam juga minggu lepas yang nama manjanya si 'Ratu'. Terkejut juga Tukang Kebun si Ratu ni ada 8 ekor anak sebab dari segi saiz badan, dialah paling kecil dan slim. So terfikirlah juga macam manalah Ratu ini boleh sumbat 8 butir telur bawah dia sebagai heater. Yang lain betina matang hampir 2 kali ganda saiz dari dia, Kiranya dialah ayam penelur kami yang paling kecil. Kalau yang pernah order telur ayam kampung dari kami, jika nampak ada saiz yang kecil-kecil macam saiz ayam mutiara punya telur tu, si ratu punya telurlah tu.

  Rasanya kali ini adalah musim keempat kut si Ratu bertelur dan kali ini dia bertelur dan eram di Kandang 1. Biasanya si Ratu bertelur di Kandang 2. Pernah juga dia tolong eramkan telur setengah jalan di Kandang 2. Kemudian Tukang Kebun ambil dan eram dalam incubator sebab masa itu tak yakin dia pandai nak habiskan masa eramnya. Lagipun masa tu ayam dan itik lain asyik kacau tempat dia mengeram membuatkan telur pecah-pecah je. Menjadi juga si Ratu tolong eramkan permulaan telur itik seekor menjadi begitu juga dengan telur-telur ayam lain.
   Si Ratu lahir bulan February 2015 (related posting klik sini). Anak ratu yang awal-awal ianya belajar bertelur baru masuk alam dewasa pun dah besar dah berlegar-legar di Kebun Bahagia Bersama. Sebagai contoh, gambar no. 3 di atas ialah si 'Cayenne' ayam jantan remaja yang ibunya si 'Ratu'. Si 'Cayenne' ini adalah antara ayam yang Tukang Kebun masih simpan dari batch 'Merdeka' (related posting klik sini). 

  Untuk self-collect hujung minggu ini kami rehat seketika dari bekalkan daging ayam kampung segar dari Kebun Bahagia Bersama ya. Akan mula dibekalkan semula ketika musim cuti panjang Tahun Baru Cina. Selang seminggu je berhenti kejap nak kasi stok ayam sekarang membesar dahulu sebab yang tinggal untuk dibekalkan semua masih bawah 1 kilogram.




  Terima kasih banyak-banyak kepada semua yang self-collect ayam kampung dari Kebun Bahagia Bersama hujung minggu lepas dah habis stock ayam kampung batch 'pearl' (related posting klik sini) disembelih.

   Bulan January ini Syukur Alhamdulillah stok kelapa tua banyak di Kebun Bahagia Bersama. Terima kasih banyak-banyak kepada kawan husband tolong kaitkan dari pokok semasa kami bercuti. Syukur Alhamdulillah lepas dah siap kukur 50 biji kelapa untuk Makcik Z dari Kampung Baru Kuala Lumpur untuk stok January dan simpan lagi 50 biji kelapa untuk dikukur bulan depan untuk Makcik Z lagi masih ada berlebihan bagi yang berminat juga untuk membuat pesanan kelapa tua yang telah dikukur dari Kebun Bahagia Bersama. 

~ 3 biji kelapa tua sudah dikukur RM5.00 .

  Self-Collect Schedule This Week:

~ 30hb Januari 2016 Sabtu pagi antara pukul 10:30AM~11:00AM di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh (berdekatan exit Paya Jaras Guthrie Corridor Highway).

~ 31hb Januari 2016 Ahad pagi antara pukul 10:30AM~11:00AM di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh (berdekatan exit Paya Jaras Guthrie Corridor Highway).

  Terima kasih banyak-banyak Makcik Z selalu beri peluang kepada kami, menunggu sampai 50 biji kelapa dapat dikumpul hampir setiap bulan. Kadangkala terpaksa kami tanggguh-tangguh sebab tak terkejar nak kumpulkan ikut peredaran permintaan semasa.

  Tanah bakar juga InsyaAllah available. Saiz 1 beg lebih kurang seperti gambar No. 4 di atas ya sebelah longgokan kelapa tua yang guni-guni tu.

~ 1 beg tanah bakar RM5.00 .
    Gambar No. 5 di atas pula ialah contoh saiz ayam kampung yang biasa kami bekalkan anggaran plus minus RM15 seekor. Sebagai contoh untuk pesanan 2 ekor ayam, seekor beratnya 0.9kg, manakala lagi seekor lebih kurang 1.2kg. Jadi puratanya dapatlah juga seekor dalam 1kilogram. Moga minggu Tahun Baru Cina akan datang ini sudah boleh kami bekalkan batch batman seperti selitan gambar No. 5 di atas. 
  Ingat tak lagi Tukang Kebun mengomel-ngomel pasal ibu ayam mutiara hilang (related posting klik sini), dah jumpa pun duduk dalam semak bergilir-gilir mengeram telur dan keluar makan. Syukur Alhamdulillah mereka tak depressed sangat kehilangan pasangan masing-masing dan duduk menyorok sahaja. Anak-anak ayam mutiara batch bujang seperti gambar NO. 6 di atas pun dah membesar dengan baik dan telah dipindahkan hujung minggu lepas di kandang E.
  Gambar No. 7 di atas pun siapa boleh cari kelibat ayam mutiara betina seekor keluar mencari makanan dari  sarangnya? Ayam jantan paling veteran di Kebun Bahagia Bersama si Kaka bersama-sama harem-nya.
  Siapa sangka keladi yang ditanam bergotong-royong kemaskan tapak tersebut dengan Ilhan Mikhail bulan November lalu (related posting klik sini), dah subur merimbun boleh tuai buat sayur. Pokok bunga akar dani yang kena hard-pruning sampai tak nampak bayang November lalu juga sudah merimbun dan menghasilkan gugusan bunga yang wangi. Pokok keladi itu lepas ditanam, kami tak baja pun cuma sebelum ditanam bibitnya dialaskan gembur dengan tanah kompos sahaja. Mulai minggu lepas pesanan-pesanan sayur batang keladi kami tuai dari petak tersebut.

~ 1 set sayur batang keladi RM1.00 .
~ 1 ikat pucuk muda assam gelugor RM1.00 .
~ 1 ikat pucuk muda ubi kayu RM1.00 .
  Antara buah-buahan segar yang kemungkinan juga available untuk self-collect hujung minggu ini ialah:

~ 1 kilogram buah ciku RM4.00 .
~ 1 kilogram buah canistel/kuning telor RM5.00 .
~ 1 kilogram buah limau mixed RM6.00 .
~ 5 biji buah katak puru/ nam nam RM2.00 .
  Minggu ini juga masih available jenis buah pisang kadau (related posting klik sini). Yang dibekalkan masih segar lagi ya sebab atas pokok lagi belum dituai. Bila nak self-collect atau dipos baru akan dituai.

~ 1 sisir buah pisang kadau RM5.00 ~
  Gambar-gambar buah pisang hari ini cuma hiasan gambaran sahaja, yang ini gambar tandan dituai sebelum kami cuti panjang lalu. Buah pisang nangka untuk self-collect hujung minggu ini juga bakal dituai fresh. Bila nak dekat self-collect baru dituai. Sebab kadang-kadang ada pelanggan suka buah pisang nangka yang segar supaya masih sesuai lagi untuk dibuat kerepek pisang.

~ 1 sisir buah pisang nangka RM5.00 .

~ 1 sulur anak pokok pisang nangka RM10.00 .
  Amboi-amboi mentang-mentanglah kami cuti lama. Si Panther ni pun tunggu hari juga jadi first-time mother nanti.

  Terima kasih banyak-banyak membaca celoteh panjang Tukang Kebun ini. Kenapa kami cuba explain in details about our harvest is that one of our concept ialah pelanggan kami tahu bagaimana dan dari mana hasil mereka diperolehi. You know what you eat came from.

2 ulasan:

Kakzakie Purvit berkata...

Itulah kita tak boleh under estimates yg kecik dan besar. Tengoklah Ratu kecik boleh bagi 8 'baby' hihi... miracle ye:)

Kakak bila baca entri Diana ni kakak rasa macam nak ikut masuk sama dari satu tempat ke satu tempat. Tengok ayam pun dah macam-macam versi. Belum lagi buah-buahan. Bestlah Dee...:)

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia KakZakie.

Sehingga hari ini anak Sally masih semua ada.
Kecuali si Ratu hilang 2 ekor, suspek rasanya tikus yang makan kut.
Tengah troubleshooting masukkan anak-anak ayam mutiara remaja ke kandang si Ratu duduk juga. Sebab mutiara ni kalau dalam kumpulan ada sifat predator.