No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Rabu, 13 Januari 2016

Sayur Batang Keladi

  Hampir dah masuk nak pertengahan bulan January awal tahun ini pasti terutamanya ada ibubapa yang baru masukkan anak-anak ke sekolah dah mula rasa ketat sikit kewangan. Ialah zaman sekarang keperluan dan belanja nak hantar anak-anak ke sekolah makin meningkat. Dalam setahun sahaja harga barangan sudah naik berapa peratus. Untuk forecast tahun 2016 ini pun will still be tough economically, bilangan yang dibuang kerja sahaja teramat banyak untuk tahun 2015. Apatah lagi ada juga menteri yang suruh zaman orang Malaysia sekarang ini ada pekerjaan lebih dari 1 untuk mencari sumber pendapatan. No more quality time with family???

  Memandangkan kita semua bekerja untuk mencari rezeki antara salah satu sebab nak mengisi perut tanggungan kita, Apa kata untuk tahun 2016, salah satu pekerjaan kita 'Weekend Gardener'. Yang bestnya self-employed, takde Boss nak bising-bising, takde nak kena punch in or punch out time kerja. Dress-code bebas, apa yang kita selesa untuk berkebun. Sekurang-kurangnya kita masih lagi boleh beriadah dengan berkebun bersama anak-anak. InsyaAllah kalau rezeki murah adalah hasil-hasil nak isi perut kita ni. Cut cost pergi gym, work-out dalam kebun. InsyaAllah kalau ada hasil lebihan boleh juga jadi pendapatan sampingan bekalkan di kedai runcit berdekatan rumah.

  Hmmm....tiada ruang cukup untuk berkebun?

  There is another option boleh guerilla gardening.

  Tanam yang simple-simple, jenis tumbuhan yang lasak. Bila bandaran terpotong pun ianya akan mudah hidup kembali. Sebagai contoh kalau kita lihat di kawasan perumahan, kawasan yang berhampiran parit biasanya banyak tidak digunakan untuk apa-apa pun. Seperti pokok keladi amat sesuai ditanam kerana apabila ada ubinya, jika terpotong pun tangkai daunnya akan naik semula. Kalau tak de masa nak siram pun, jika ada ubi bila hujan naik semula pucuk-pucuk baru.

  Sedangkan Big Boss yang punyai berekar tanah pun masih buat guerilla gardening. Yalah usia dah meningkat nak kerjakan kawasan luas pun tak sekuat dahulu, nak pergi berkebun dekat tanah sendiri pun bukan dekat. Nak ke kebun memandu pun sudah berjam. Maka option buat jelah guerilla gardening berdekatan rumah. Gambar No. 2 di atas adalah contoh patch ubi keladi guerilla gardening Big Boss di KingFisher sebelah luar rumah sebelah parit. Parit itu kalau musim hujan naik tinggi gak tu. Tapi kalau pokok keladi boleh sesuaikan diri dengan pertukaran air pasang surut parit tu. Baja pun free.
  Sebab teringin nak makan asam pedas batang keladi lagi semasa di KingFisher, tanyalah Big Boss mana satu koleksi keladinya boleh tuai batangnya buat sayur. Big Boss suruh ambil luar pagar tu ada patch batang keladi. Huh? Ada keladi ke dekat bawah parit tu? Ada mak tanam kat situ, pergilah tengok. Betul memang ada macam gambar No.2 , kalau orang lalu ingatkan keladi liar je agaknya. Mak kata sebab ini jenis keladi yang batang biasa buat sayur.

  Kalaulah kita kerja makan gaji tengah nak sempit-sempit tunggu gaji masuk ada pokok keladi ini memang menyelamatkan. Yalah nak buatnya jika bahan hampir semua dah ada dekat pantry dapur dan kebun berapa sahaja kosnya kan. Resepi boleh cari link dalam related posting sebelum ini (klik sini). Makan dengan nasi panas dan ikan masin pun dah cukup menyelerakan. Anak-anak Tukang Kebun tak pandai makan sayur batang keladi lagi jadi diorang suka meratah ikan masin je. Tapi kalau dah biasa dihidangkan walaupun tak makan lama-lama terbuka hati juga tu (tengah training tak boleh pampered sangat). Nanti jadi lauk nostalgia bila teringat Tukang Kebun dah tak ada nanti, mengubat rindu jadi teringin. Tak sampailah RM10~RM15 belanja bila masak untuk makan 4 orang dengan juadah nasi putih, ikan masin dan asam pedas batang keladi.

  Lagipun salah satu sebab Tukang Kebun suka masak asam pedas batang keladi kerana tahan lama. Masak banyak boleh simpan dalam peti ais bahagi-bahagikan dan panaskan kemudian dalam seminggu tu. Balik dari hari bekerja, takdelah pening nak sedia banyak lauk-lauk lagi. Panaskan apa yang ada dan tambahlah 1 lauk lagi ke gitu.

  Sebab tuaian Big Boss di KingFisher lumayan sangat petola, hampir setiap hari kami makan sayur petola Big Boss yang tanam. Manis makan sayur petola yang baru sahaja dipetik dan dimasak. Terima Kasih Mak (bukan complain ya). Itu yang nak bertukar selera dengan sayur batang keladi pula sekali kala hehehe....Betik pun berbuah sakan.

  Di Pasaraya 'S' tahun lepas di Sungai Buloh, Tukang Kebun perhatikan dalam seikat ada 3 batang keladi harganya RM2.

  Di tempat berdekatan kawan-kawan berapa pula harganya?

   Mencelah iklan kejap....

  Kebun Bahagia Bersama pula bekalkan batang sayur keladi seikat ada lebih kurang 3~5 batang keladi harganya RM1.
   100% Organic.
    Batang keladi pun harvest sampai ke tangan pemesan kurang dari 2 jam.
    Biasanya untuk pesanan sayur batang keladi kami tuai pada hari self-collect, fresh out from Kebun Bahagia Bersama.

~ 1 ikat batang keladi RM1.00 ~
   Kebetulan pula hari ini ingatan kita seiring pula dengan Sis Rozana dari Saujana Utama menghantar  gambar hasil sebelum dan selepas batang ubi keladi mawarnya dituai buat masak gulai lemak dengan tempoyak. Tumpang bahagia tengok keladi mawar yang dipesan tahun lepas oleh sis Rozana sudah pun dapat rasa hasilnya. Terima kasih juga berkongsi cerita. Tukang Kebun pun belum cuba lagi masak batang keladi dari jenis ubi keladi mawar dan Sis Rozana pun sudah mencuba. Lain kali Tukang Kebun juga nak mencuba buat masak lemak tempoyak batang keladi dengan rencah ikan bilis juga. Buat style masakan orang negeri pulak lah ya, dah belah Tuan Tanah pun orang negeri.

  Iklan mencelah lagi.....

~ 5 anak sulur keladi mawar RM5.00 (moist bare-rooted) ~
  
  Masa berjalan tumpang lalu kebun sepupu Tukang Kebun nak ke bendang padi huma (related posting klik sini), kelihatan anak-anak pokok keladi ditanam dalam lubang yang dalam. Bagus juga tanam macam ini masa musim kemarau, tanah-tanah di sekeliling pokok dalam lubang itu boleh juga ada cooling effect kepada tumbuhan. Tambahan pula bila pokok dah mula ubi membesar dah tak susah nak timbus tanah dekat ubi yang membesar tersebut. 
  
  Pokok tomato pun sesuai ditanam seperti ini apabila cuaca sangat panas dan kering. Malah ada juga negara-negara yang cuaca panas extreme ketika musim panas mengamalkan berkebun seperti ini. Di mana pokok di tanam dalam lubang-lubang yang dalam untuk mengelakkan matahari yang terlampau terik boleh membakar keseluruhan daun-daun pokok. Sebab makin dalam tanahnya , sebenarnya makin kurang panas boleh dikatakan ada cooling effect. Itu sebab cacing kalau musim panas mereka makin duduk dalam-dalam tanah.
  Pokok-pokok keladi bagus dijadikan tanaman sampingan tukang-tukang kebun. Di kala kekurangan hasil tuaian dek kemarau yang bakal berpanjangan dijangka sepanjang tahun 2016 ini, pokok keladi juga adalah hasil tanaman sampingan yang bagus di kebun terutamanya bagi 'Weekend Gardeners'. Sekurang-kurangnya ubi keladi ini sifatnya amat forgiving tak perlu nak disiram kerap sangat. Kat tepi longkong ubi keladi hidup pun bahagia sangat. Manalah tau kemarau panjang sangat nanti water supply pun tak cukupkan terutamanya kawasan perumahan kena catu-catu.

4 ulasan:

Norish.NN berkata...

Salam Sis..Pasar2 di tmpt sy pn mmg btg keladi RM2 utk 3-4btg ikut saiz.Nt boleh lah nk order benih Keladi dgn Sis ya. Boleh email available stock list utk 2016 ke norish.norlin@gmail.com. :-) Thanks

Normala Saad berkata...

Ooo...sedapnya sayur keladi. Kak kalau tak ada aral, esuk malam bolehlah merasa nak makan sayur keladi sama kawan2 perumahan. Berkelah sambil bakar ikan kembung lemak depan rumah..

Unclenuar berkata...

Betul tu.. Mudah sebenarnya tanam keladi ni. Kalau susah cari benih cari aja di pasar. Ubinya diambil. Ambik pangkalnya, tanam, selesai.

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Sis Norish.

Oh Tukang Kebun ingatkan cuma di supermarket je harganya RM2 dan di pasar lebih murah.
Thank you for the info sis.
Ada sudah saya reply emailnya.

Salam Bahagia Kak Mala.

Itulah tak disangkakan betapa sedapnya empok batang keladi bila direbus dan dimasak, sekarang ni menjadi kegemaran pula.
Bestnya Kak Mala dan kawan-kawan dapat berkelah dengan ala-ala makanan kampung.

Salam Bahagia Unclenuar.

Memang begitu mudah nak jaga ubi keladi ini di kawasan tropika seperti Malaysia. Bagus untuk mereka yang baru nak berjinak berkebun.