No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Jumaat, 12 Februari 2016

Biawak Buruan

  Dah nak hampir 2 minggu setelah telur-telur yang dieram oleh First-Time Mother Hens ini menetas (related posting klik sini), Sabtu pagi lepas kami mulalah berikan kebebasan kepada mereka berjalan-jalan mengajar anak-anak mereka mencari makan dalam kawasan belakang Kebun Bahagia Bersama. Tengoklah tu ada juga nak menumpang 2 kaki menyibuk bila anak-anak ayam diberikan makan isi nangka masak. Syukur Alhamdulillah setakat ini Sally masih lagi menjaga 6 ekor anak ayam yang membesar dengan cepatnya.
  Mencuit hati melihat gelagat ayam-ayam mutiara remaja yang duduk sekandang dengan Ratu apabila mereka pun dibebaskan kali pertama dari kandang 1. Mengekor si Ratu dan anak-anaknya bagaikan mereka juga telah menjadi anak angkat si Ratu. Menumpang manja kasih sayang dengan Ratu. Bagus juga bila ayam-ayam mutiara yang membesar ini menganggap Ratu ibarat ibu mereka nanti giliran mereka pula akan menjaga Ratu setelah dewasa pandai menjaga diri.

    Dalam gambar No. 2 yang di depan itu adalah pokok lemon Tahiti grafted yang ditanam Ogos lalu. Sudah makin meninggi dan merimbun pokoknya walaupun tidak Tukang Kebun baja dan siram, pretty neglected. Moga Muscovy yang dijadikan slow-releasing fertiliser akan membuahkan hasil yang banyak.

Info Lemon Tahiti boleh juga rujuk di posting sebelum ini (klik sini).

~ 1 bekas lemon Tahiti grafted RM25.00 ~


     Malangnya dari 8 ekor anak Ratu cuma tinggal 5 ekor sahaja sekarang. Hairan mana perginya lagi 3 ekor hilang satu persatu. Mula-mula kami suspect mungkin tikus pergi makan anak ayam waktu malam. Kemudian as troubleshooting nak elak dari tikus makan anak ayam, jadi kami pindahkan beberapa ayam-ayam mutiara remaja duduk sama-sama Ratu dalam Kandang 1. Ayam-ayam mutiara ini bila dalam kumpulan ianya adalah predator yang cekap, boleh diorang kerjakan tikus dan ular bila bekerjasama antara mereka. Antara salah satu sebab kami tengah usahakan menambahkan bilangan banyak jenis ayam-ayam mutiara patrolling dalam kebun.

   Kebetulan Sabtu lepas setelah kami bersiap-siap nak keluar beli stok makanan ayam dan merangkap lunch masa tengahari, Tukang Kebun dah siap tunggu di luar dapur kedengaran kandang 1 macam riuh semacam. Terdetik hati pergi tengok, terkejut jantung rupanya ada biawak dalam kandang 1. Kebetulan pula dalam kandang 1 tu ada seekor remaja ayam mutiara tak reti nak keluar kandang 1 yang dibuka pintunya, first day lah open pintu katakan. Berterbangan-terbanglah ayam remaja mutiara itu. 

Teruslah Tukang Kebun menjerit, "Abang patutlah ada visitor biawak masuk kandang 1".

My dearest husband pun jeritlah balik sebab baru keluar dari pintu dapur, "Tutup cepat pintu kandang 1, jangan bagi keluar".

Tukang Kebun pun cepat-cepatlah tutup pintu sementara tunggu my hero datang, "Patutlah anak si Ratu hilang satu persatu, rupanya ko yang menyelit bawah pintu masuk, makan anaknya. Ini datang nak makan besarlah ni. Nasib kebetulan hari ini sudah bebaskan Ratu dekat luar. Takde makan senang hari ini".

My hero datang dengan cangkul panjang, "So nak buat apa dengan biawak ni, nak bunuh terus ke".

Tukang Kebun, 'Terpaksalah bunuh. Tahukan biawak ni jenis ada habit. Dah tahu ada food kat sini akan datang selagi tak habis anak ratu atau telur-telur dimakannya. Itu yang dah 3 ekor anak Ratu dijamahnya".
  Terpaksalah eliminate one of the biggest pest yang suka mengganggu hasil dari ternakan di kebun belakang Kebun Bahagia Bersama. Biasanya saiz kecik biawak yang macam ini, kekadang datang waktu siang hari pergi makan telur sebelum kami sempat ambil.
  Syukur Alhamdulillah dengan bantuan orang-orang Myanmar yang datang mencari rezeki di negara kita hujung bulan lepas, dapatlah juga kelapa-kelapa yang sudah tua dipetik dari pokok-pokok kelapa. Mereka teringin nak makan buah-buah pinang masak, jadi alang-alang diorang panjat pokok pinang bolehlah juga bawa turun kelapa tua dan kelapa muda. Sambil sama-sama tunggu betulkan atap dapur yang senget macam nak runtuh itu, bolehlah membasahkan tekak dengan kelapa-kelapa muda Kebun Bahagia Bersama.

  Seronok bukan main dapat stok buah pinang masak sambil wassup video dengan bininya di Myanmar. Sambil-sambil tunjuk video sekitar Kebun Bahagia Bersama sampai ke Myanmar.

  Jika siapa yang berminat nak dapatkan buah-buah pinang muda ada fresh stok yang boleh diambil dari pokok hujung minggu ini atau minggu depan selagi ada.

~ 5 buah pinang muda RM2.00 (boleh juga dipos) ~
  Syukur Alhamdulillah dapat jugalah kami bekalkan 80 biji kelapa sudah siap dikukur untuk Makcik Zuraidah Ahad pagi lepas. Mula kukur dari petang Sabtu lepas yang kemudiannya disimpan lekas-lekas dalam freezer. Terima Kasih Makcik hilang penat mengukur kelapa berjam-jam selepas dapat merasa air tangan makcik kuih tako. Tinggal 3 ketul kuih tako baru teringat nak snap kenangan. Siap dapat cencaluk dan belacan lagi, jutaan terima kasih. Bulan November dulu dapat kuih kaswi makcik berikan pun sedap sungguh. Seronok tengok hasil isi kelapa dari Kebun Bahagia Bersama boleh macam-macam kuih tradisional Makcik Zuraidah buat.

~  3 biji kelapa tua sudah dikukur RM5.00 ~

4 ulasan:

AMIIZAA@Mieja berkata...

salams diana
ya ampon besar jugak biawak tu...nasib cepat dikesan...
sedapnya tgk kuih tepung pelita tu:):)

Norish.NN berkata...

Sedapnya...:-)

Suzie berkata...

ingat kecik2 dulu klau ayam riuh sekampung arwah mak mesti suruh check...mesti biawak...mmg betul pun..akak baling batu je srh lari...heheh

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Kak Mieja.

2 kali ganda saiz biawak lagi datang cari makan dalam kebun hujung minggu lepas.
Adoi kesian anak-anak ayam nyawa terancam.
Sukar nak bebaskan yang saiz kecik-kecik lagi ni banyak betul predator kelaparan.

Salam Bahagia Sis Norish,

Memang sedap :).

Salam Bahagia Kak Suzie.

Betul kalau ayam riuh tu mesti ada sesuatu yang menakutkan mereka kan.
Biawak ni pun melarikan diri punyalah laju berlari.
Lepas tu pandai sorok-sorok kan diri senyap je supaya kita tak perasan dia.