No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Selasa, 23 Februari 2016

Fish Poop Fertilizer

  Tumpang Bahagia melihat progress kebun Gardener William di Seri Kembangan. Nampaknya dah bertambah ruang untuk Gardener William berkebun, negotiate with Sister in-law yang lebih berminat dengan pokok hiasan. Dahulu Gardener William mulakan projek berkebun secara aquaponic di balcony garden. Nampaknya sekarang dapat meluaskan kebun di belakang rumah untuk menanam dan menternak edibles. Sebelum ini Gardener William ada berkongsi dengan kita konsep-konsep dan cara-cara untuk mulakan basic aquaponic yang boleh dibaca di posting sebelum ini (klik sini).

  Yang gambar No. 1 sebelah kiri di atas adalah 3 pokok-pokok bendi yang ditanam dalam botol minyak masak dikitar semula. Punyalah tinggikan pokok bendi Gardener William yang disiram setiap hari dengan air kotoran (fish poop) dari ikan-ikan keli di tong biru di bawahnya. Ada kitaran di situ di mana apabila kita cedok air yang bahagian banyak fish poop ke dalam tanah botol tersebut, tanah itu akan berkelakuan seperti filtering dan air lebihan akan masuk semula ke dalam tank ikan. Jadi tiada pembaziran pengaliran air lari ke mana-mana. Ada 5 ekor ikan keli dalam tank biru tersebut. Nanti ikan keli dah besar bolehlah makan ikan keli pula kan.

  Yang gambar No. 1 di sebelah kanan pula adalah pokok terung panjang tanam dalam pasu. Tank biru di bawah adalah percubaan Gardener William membela 2 ikan koi. Hasil terung bolehlah masih ada walaupun fish poop quantity kurang berbanding dengan percubaan bendi. Mungkin boleh campur ikan koi dengan ikan kaloi? Di Kebun Bahagia Bersama ada kolam berenang-renang ikan koi den kaloi Sabah. Bagus konsep ini sebab ruang yang digunakan adalah productive. Kita boleh dapat hasil tumbuhan dan daging serentak pada ruang yang sama. Sebab kiranya ruang yang dipakai adalah berlapis, bahagian atas untuk sumber makanan tumbuhan manakala di lapisan bahagian untuk sumber protein daging. Double happiness.
  Gambar No. 2 di atas ini pula adalah pokok terung yang mirip dengan jenis terung listada yang telah membuahkan hasil yang banyak setelah gardener William tunggu hampir setahun. Awal-awal banyak bunganya tapi tak melekat buah. Dah rasa nak buang je, bagi tempoh lagi sebulan, kemudian pokoknya tak putus-putus menghasilkan buah terung. Dapatlah makan kari ikan terung listada. Lepas ini moga gardener William dapat masak kari ikan kaloi dan terung dari hasil kebunnya. Dah macam cerita bawang merah dan bawang putih.
  Minggu lepas musim bunga hippeastrum yang warnanya memang sebijik macam isi keledek manis oren. Cuma asyik terlupa nak ambil gambar kembangnya waktu siang, jadi warna yang diambil pada waktu malam dengan flash tidak dapat menunjukkan warna sebenar bunga. Memang cantik warna orennya dan yang ini jenis kembang bunganya amat besar berbanding dengan yang jenis Amaryllis equestre (klik sini) atau Mrs. Garfield (klik sini).

  Mula-mula Tukang Kebun tak rancang nak beli pun bawang hippeastrum ini, cuma ingat nak beli rizom kantan yang dipesan oleh Big Boss. Tetapi makcik favourite husband di Tamu Tamparuli (related posting klik sini) yang biasanya berbaju pink minta ambil semua hasilnya yang belum terjual lagi. Tukang Kebun teragak-agak nak ambil sebab takut di kebun sendiri pun dah banyak ditanam. Sebab takde gambar jadi bila ditanya makcik baju pink kata warna oren macam keledek manis tu. Nasib juga Tukang Kebun borong semua memang warna ini masih belum di koleksi Tukang Kebun.

  Yang batch bulb crinum Tukang Kebun offer dulu (related posting klik sini) juga adalah dari kebun makcik baju pink tersebut. Tak sampai hati nak ditolak jadi borong jelah semua bibit tumbuhan yang belum terjual lagi. Jadi lepas beli hampir dah nak masuk 3 bulan, Tukang Kebun biarkan bawang hippeastrum tersebut air-dry di dry kitchen dalam keadaan samar malap dengan plastik terbuka. Sampai berapa kali juga Big Boss ingatkan masih ada benih terbiar dekat dry-kitchen dia. Jadi masa persiapaan balik Tahun Baru Cina, bila Tukang Kebun intai sekali dah ada bawang yang tumbuh tangkai bunga panjang seperti gambar No. 3 di atas. Apalagi terus bagi Big Boss untuk tanam sampailah ia kembang.

 Ya bawang hippeastrum ini tak perlu siram banyak sebenarnya lepas tanam dalam tanah biarkan sahaja ianya terdedah dekat panas, berikanlah kerja menyiram tu dekat mother nature. Hippeastrum ini sebenarnya suka ada season kering di mana bawangnya duduk tido dalam tanah, nanti musim hujan bangunlah ia semula. Jika sentiasa basah atau bawang yang digali keluar tidak dikeringkan betul, bawangnya akan mudah berkulat. Begitu juga jangan sekali direndam bawangnya lama-lama dalam air sebab tak sabar nak suruh ianya berbunga nanti mudah reput dan dijangkiti kulat. 

Ada limited jenis bawang hippeastrum ini untuk di offer.

~` 1 bawang hippeastrum bunga oren RM7.00 ~

Self-Collect Schedule This Week:

27th/28th February 2016 Saturday/Sunday Morning from 10:30AM~11:00AM in front of Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh (berdekatan exit Paya Jaras, Guthrie corridor highway).

3 ulasan:

Kakzakie Purvit berkata...

Bercucuk-tanam yg ada ilmu tak sama dgn yg tak berilmu
Tengoklah idea dan ilmu yg ada diaplikasikan - hasilnya lumayan

Kira tak menyesal ikut kata makcik tu betullah warna oren. Cantik:)

norhidana berkata...

suke nyer tgk william garden tuh... baja semula jadi yek kak... kira serampang 3 mata, dpt baja, syr gemuk2 pastu dpt ikan...

nk terbelit lidah membaca nama bunga tuh huhuhu

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Kak Zakie.

Kadangkala untuk mencapai kejayaan, di tengah-tengah perjalanan ada juga kegagalan beberapa kali.
Belajar dari kegagalan ambil pengalaman, InsyaAllah dapat juga kejayaan dapat dirasai nanti.

Itulah tak sangka memang macam warna ubi keledek manis oren.

Salam Bahagia Sis Norhidana.

Ya kan serampang 3 mata.
Baja pun semulajadi tak perlu keluar modal yang banyak nak dapat hasil.