No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Rabu, 10 Februari 2016

Instant kebun mini pisang nangka dan nenas

  Sempena musim Tahun Baru Cina ini, Kebun Bahagia Bersama buat promosi bekalan anak-anak sulur pisang nangka sehingga penghujung bulan ini (29hb Februari 2016). 

~ 3 sulur anak pokok pisang nangka RM20 (jimat RM10.00)~

  Buah-buah pisang nangka segar juga available sepanjang musim Tahun Baru Cina ini bagi yang berminat. Bolehlah buat berbalang-balang kerepek pisang bagi yang berminat. Atau kuih moden sekarang banana cheese ke.

~ 1 sisir segar buah pisang nangka RM5.00 .

Self-Collect Schedule Minggu ini:

~ Sabtu/Ahad pagi 13/14hb Februari 2016 antara pukul 10:30AM~11:00AM di depan Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh (berdekatan exit Paya Jaras Guthrie Corridor Highway).

  Syukur Alhamdulillah petang Tahun Baru Cina hari pertama, kami suami isteri berkesempatan mengemas rumpunan pokok-pokok pisang nangka di sekeliling kebun belakang Kebun Bahagia Bersama. Sambil-sambil dearest suami kemaskan rumpunan stok sulur-sulur pisang nangka di Petak Bonglai Hantu, diambil juga sulur-sulur nenas madu Sabah yang dah besar-besar seperti gambar di bawah (related posting klik sini). Sementara itu, Tukang Kebun pula kemaskan daun-daun yang dah kering atau tua dicantas di deretan pokok-pokok pisang nangka seperti gambar No. 2 di atas. 
  Gambar No. 4 di bawah setelah dikemaskan daun-daun mana yang tercapai. Syukur Alhamdulillah seperti yang dibulatkan kuning ada juga pokok pisang nangka dah mula berbuah. Deretan pisang-pisang nangka ini bila Tukang Kebun check nota kami, ditanam pindahkan bulan Mei 2015 (related posting klik sini). Jika ada rezeki InsyaAllah tahun ini berbuahlah mereka. Pokok-pokok pisang dan kelapa gading di sini tak pernah kami baja. Diorang bergantung kepada reputan-reputan bahan organik macam daun-daun sebagai baja mereka. Sekali-kala dapat kut baja dari ayam dan itik yang mencari makanan. Syukur Alhamdulillah bibit kelapa gading yang ditanam Disember 2014 lalu pun sudah meninggi juga (related posting klik sini).

~ 1 bibit kelapa gading RM7.00 ~
  Setelah selesai korek keluar anak-anak pokok pisang nangka yang dah tinggi dari Petak Bonglai Hitam, dearest husband mulakan projek membuka kebun mini pisang nangka di antara pokok ciku yang telah diberi hard-pruning (related posting klik sini) dan pokok pulasan. Setelah dikemaskan kawasan ini, makin cerah bolehlah jadikan kawasan ini lebih produktif dengan menambahkan kepelbagaian hasil dari tumbuhan.
  Sementara dearest husband tanam pokok-pokok pisang nangka di kawasan ini, Tukang Kebun pula menanam sulur-sulur nenas madu Sabah. Jadi petang Tahun Baru Cina pertama dapatlah kami buka mini kebun pisang nangka dan nenas madu Sabah yang instant seperti gambar No. 6 di bawah.
  Selain dari kawasan seperti gambar No. 5 dan No. 6 di atas, dearest husband juga menanam deretan pokok-pokok pisang nangka seperti gambar No. 7 di bawah. Yang deretan pisang nangka di sini asal dari rumpunan sebelah sangkar besar tempat itik telur tidur malam-malam. Rumpunan pisang nangka di situ dah bertahun-tahun tumbuh, jadi praktis crop rotation untuk mencegah penyakit jika dibiarkan lama di suatu tempat. Elok juga dipindah-pindahkan pokok pisang untuk menjaga kesihatan tanah. Boleh tanam tumbuhan lain di situ kemudian.
  Kemudian Tukang Kebun ada juga buat kebun mini nenas di keliling pokok jati dan tidak ketinggalan juga menambah beberapa pokok di kawasan seperti gambar No. 8 di bawah. Syukur Alhamdulillah dapat jugalah tunaikan niat nak tambahkan pokok-pokok pisang nangka dan nenas di Kebun Bahagia Bersama dalam beberapa jam.
  Sempena Tahun Baru Cina ini, kami juga akan buka promosi sulur-sulur nanas madu Sabah sehingga penghujung bulan ini ( 29hb Februari 2016).

~ 3 sulur anak pokok nanas madu Sabah RM10.00 (jimat RM5.00).
  Syukur Alhamdulillah minggu ini dapat juga kami tuai buah nangka dari kebun.

4 ulasan:

Kakzakie Purvit berkata...

Betul-betul tak rugi sebab semuanya membuahkah hasil yg memberangsangkan.
Nangka pun bukan baik cantik betul kulitnya licin tak ada cacat cela langsung.

suka suka berkata...

K Mar book sulur nenas.. sulur pisang nangka tu boleh pos ke?

Normala Saad berkata...

Hai..berangan saya bilalah nak dapat kebun mcm Diana ni....

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia KakZakie.

Moga dapatlah juga merasakan hasilnya kemudian.
Sekurang-kurangnya kurang kawasan nak potong rumput ni.
Jimat minyak.

Salam Bahagia Kak Mar.

InsyaAllah sulur pisang nangka pun boleh pos.
Dah hantar email ke Kak Mar.

Salam Bahagia Kak Mala.

InsyaAllah suatu hari nanti makbul hajat ada kebun menanam pelbagai juga nanti.