No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Sabtu, 27 Februari 2016

Slashing the Drunken Sailor

  Awal tahun 2016 kawasan ini memang semerbak baunya dari pokok bunga akar dani yang dah merimbun semula melilit pagar dan pokok-pokok tinggi sekelilingnya.  Walhal baru sahaja bulan November lepas Tukang Kebun dan Ilhan Mikhail berdua kemaskan dan slash drunken sailor/akar dani hingga ke pangkal pokoknya. Boleh banding kehilangan bayang pokok akar dani ini setelah dikemaskan November lepas di posting sebelum ini (klik sini).
  Cuti panjang tahun baru Cina lepas, Tukang Kebun ambil kesempatan kemaskan akar dani ini sebab dah menyebabkan banyak pokok terlindung dari cahaya matahari. Sebagai contoh sebab pokoknya aktif melilit pagar jadi pokok-pokok ubi kayu tanam di petak 1 yang tinggi pun boleh tak nampak bayang. Sekarang bolehlah lebh banyak pokok ubi kayu tersebut menerima cahaya matahari. Berapa je tinggal dahan pokok akar dani tersebut setelah ditebang boleh diperhatikan di gambar No.2 di atas dan zoom dekat gambar No. 3 di bawah.
  Pokok akar dani yang dah selesa di rumahnya biasa sangat lasak. Walaupun dah dipotong kontot begitu nanti datang musim hujan naiklah pucuk baru semula. Pokok akar dani ini kami tak pernah siram sepanjang tahun. Akar dani amat sukakan kawasan yang penerimaan cahaya matahari yang sangat banyak. Jika pokok akar dani ditanam di atas tanah dan bukan di pasu sebenarnya lebih mudah penjagaannya sebab tak perlukan belaian yang banyak. Biasanya kalau sudah dipindahkan ke tanah setelah 6bulan ianya sudah tidak memerlukan siraman yang kerap berbanding dengan hidup dalam pasu. Tanam dalam pasu juga boleh jika tiada ruangan tanah.

~ 1 bekas anak pokok akar dani/drunken sailor RM8.00 ~

  Dalam Gambar No. 2 di atas ada pokok limau kapas yang tak putus-putus berbuah sepanjang tahun. Syukur Alhamdulillah. Pokok limau kapas ini mudah dibela dan berbuah di cuaca Tanah Rendah tanahair ku.

~ 1 pokok limau kapas grafted RM15 ~

atau 1kilogram buah limau mixed RM6.00 (boleh dipos atau self-collect).

  Self-Collect Schedule Minggu depan:

~ 5th/6th March 2016 Saturday/Sunday Morning from 10:30AM~11:00AM in front of Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh (berdekatan exit Paya Jaras, Sungai Buloh Guthrie Corridor Highway).

   Antara fresh-goodies yang available:

~ 1 set 5 batang ubi keladi RM1.00 (dari rimbunan gambar di atas baja kompos organik).
~ 1 set buah pinang muda RM2.00 ( dari pokok pinang tengah gambar di atas).
~ 1 ikat pucuk ubi kayu RM1.00 .
~ 1 ikat pucuk daun assam gelugor RM1.00 .
~ 1 ikat pucuk daun katak puru/ nam nam RM1.00 .
~ 1 sisir buah pisang nangka RM5.00 .
~ 10 biji telur itik RM7.00 .
 Antara sebab perlu slash pokok akar dani tersebut sebab dah terlampau mabuk sampai dah menutup pokok-pokok bunga orkid jenis 'Trumpet Player's Schomburgkia yang Tukang Kebun ikat pada pokok kemboja tahun lepas. Syukur Alhamdulillah nampak dah banyak akar-akar baru tumbuh mencengkam batang pokok kemboja tersebut seperti gambar No. 6 di atas dan No. 7 di bawah. Bayangkan yang gambar No. 7 di bawah ini tenggelam langsung dalam rimbunan daun pokok akar dani tersebut yang boleh dibandingkan semula posisinya di gambar No. 1 dan No. 5 di atas. Syukur Alhamdulillah masa Tukang Kebun pindahkan dulu dah nampak kecut batangnya sebab musim kering dan tak siram dan sekarang dah gemuk semula batangnya serta tumbuh keluar akar-akar baru.
  Jenis pokok bunga orkid Trumpet Player's Schomburgkia ini memang antara orkid jenis tahan panas. Maklumat lanjut mengenai jenis orkid ini boleh lawat di posting sebelum ini (klik sini). Biasanya untuk jenis orkid ini kami bekalkan 1 pokok RM15. Sehingga 31 March 2016 boleh dapatkan 2 pokok bunga orkid Trumpet Player's Schomburgkia dengan harga RM20 (Jimat RM10).
  Hasil dari memangkas pokok kemboja bali kuning putih picotee yang wangi bunganya ini November lalu, maka sudah lebih bercabang-cabanglah dahan pokok-pokok kemboja ini. Dengan banyak dahan baru maka lebih banyaklah tangkai-tangkai bunga yang akan dihasilkan. Lebih wangilah kawasan ini kan. Kalau dengan akar dani dan pokok kemboja jenis ini berbunga serentak memang wangilah laluan ini. 

  Promosi sehingga 31hb March 2016 sahaja bermula dari hari ini, jika yang berminat untuk mendapatkan pokok kemboja bali kuning putih picotee instant yang sudah berakar (tinggal balik nak tanam je). Boleh tanam dalam tanah atau pasu. Syaratnya kena self-collect sebab saiz dah terlalu tinggi untuk dipos. Masa nak self-collect lebih baik inform kenderaan jenis apa yang akan dibawa senang kami nak budget saiz.

Gambaran bunganya boleh rujuk posting site ini (klik sini).

Yang sudah ketinggian anggaran 50cm pokoknya RM25.00.

Yang sudah ketinggian anggaran 1 meter pokoknya RM40.00 .

Selagi stok masih ada.


7 ulasan:

Sean L berkata...

The Schomburgkia must be really happy with its perch, so fat and green.

Kakzakie Purvit berkata...

Kalau dah jenis pandai berkebun apa pun menjadi kakak tengok
Baca ini baru kakak tahu bunga tu nama dia akar dani
Kat kampung kakak pun tengah meriah bunga ni hari itu kakak balik. Baaaanyak sangat buang dia sama banyak dgn daun. Tapi itulah tanam atas tanah. Rumah kakak ni mana ada ruang..

norhidana berkata...

geramnya nengok limau akak tuh... kalau poskan boleh ke kak? nnti nk tryla...
subur2 betul semua tanaman akak

Julie22 berkata...

Assalamualaikum kak Diana,
Suburnya pokok orkid tu....buah limau tu pun tgk je, terasa masamnya hihi

Normala Saad berkata...

Akar Dani kat rumah pun tengah berbunga....wangi sekebun..

Akmal berkata...

Terima kasih kerana berkongsi info

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Sean.

Most probably the micro-climate and environment in that area is very suited for the Schomburgkia.

Salam Bahagia KakZakie.

Akar dani ni bila dah sesuai duduk kawasan itu memang bahagia merimbun tumbuh.
Sekali kala memang nak kena pangkas juga.

Salam Bahagia Norhidana.

InsyaAllah boleh diposkan limaunya.

Salam Bahagia Julie.

Ada species limau lagi masam dalam kebun bahagia bersama. Kalau limau kapas kira masih mild lagi.

Salam Bahagia Kak Mala.

Memang wangi sekebun kan bila musim peak bunganya.

Salam Bahagia Akmal.

Sama-sama kongsi ilmu.