No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Isnin, 1 Februari 2016

Young Fresh Coconut for CNY

   Sempena minggu perayaan musim Tahun Baru Cina untuk tahun 2016 ini, Kebun Bahagia Bersama mula bekalkan semula kelapa-kelapa muda segar. Dah lama kami berhenti seketika membekalkan kelapa muda. Memandangkan ada long weekend Tahun Baru Cina ini dapat meluangkan masa dengan ahi keluarga atau sanak saudara bolehlah basahkan tekak dengan air kelapa muda yang banyak khasiat.

~ 1 kelapa muda RM2.00 ~

 Isi kelapa parut juga available. Kedua-duanya untuk self-collect sahaja.

 Semalam dengan pertolongan kawan-kawan dearest husband dapatlah kait kelapa-kelapa yang sudah tua di atas pokok-pokok kelapa Kebun Bahagia Bersama. Kadangkala buah kelapa tua jika tidak dipetik dan tidak dapat gugur sendiri boleh jadi kering airnya di atas pokok menjadikan ianya tidak elok digunakan lagi. Jadi lebih baik dikait turun jika dapat. Sekurang-kurangnya dengan ketiadaan kelapa tua di atas pokoknya, pokok akan lebih teruja untuk menghasilkan buah-buah kelapa baru.

~ 3 biji kelapa yang telah dikukur RM5.00 ~

  Untuk minggu Tahun Baru Cina ini sahaja juga kami bekalkan kelapa tua belum dikukur dengan harga 7 biji RM10.00 .
  Sejak kebelakangan ini juga ada permintaan untuk buah-buah pinang ada yang nak muda dan ada juga yang dah tua. Untuk Tahun Baru Cina ini kami buka ambil pesanan untuk buah-buah pinang muda ataupun buah pinang yang sudah tua. Kadangkala tidak dapat kami terima pesanan tersebut kerana kengkangan masa dan tenaga. Sebab very long weekend Tahun Baru Cina kali ini, InsyaAllah. Boleh juga dipos buahnya.

~ 5 biji pinang muda for RM2.00 ~


  Yang ini pula contoh pinang-pinang masak yang dah bersabut jatuh dari pokok. Kadangkala ada juga nak stage pinang yang dah bersabut coklat tu. Boleh juga dipos. Nanti beritahu stage buah pinang yang bagaimana yang diperlukan ya.

~ 3 buah pinang sudah masak RM2.00 ~

  Anak pokok pinang yang dah tinggi lebih 70cm juga ada ready stock berharga sepokok RM10.00 .

Info khasiat buah pinang boleh baca di posting pinang sebelum ini (klik sini).


  InsyaAllah juga available pada musim perayaan Tahun Baru Cina ini ialah:

~ 1 ikat pucuk muda ubi kayu RM1.00 .
~ 1 ikat pucuk muda daun assam gelugor RM1.00 .
~ 1 ikat pucuk muda nam nam RM1.00 .
~ 1 ikat pucuk gajus muda RM1.00 .
~ 1 ikat sayur batang keladi RM1.00
 Ada kebarangkalian juga ada buah nangka yang dah masak ketika itu. Kalaulah ada sebiji RM15.

~ 1 biji nangka muda RM5.00 .
~ 1 kilogram limau mixed RM6.00 .
~ 1 kilogram ciku RM4.00 .
~ 1 kilogram buah canistel RM5.00 .
~ 1 sisir buah pisang nangka RM5.00 .
 Self-Collect Schedule This Week:

~ 6th/7th/8th/9th/10th/13th/14th 2016 Saturday/Sunday/Monday/Tuesday/Wednesday Morning from 10:30AM~11:00AM in front of Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh (berdekatan exit Paya Jaras, Guthrie corridor highway).

~ 9th February 2016 Tuesday afternoon from 5:00PM~5:30PM di stesyen Petronas Seksyen 13 Shah Alam depan stadium dekat D'Kayangan.

  InsyaAllah semasa cuti panjang Tahun Baru Cina ini juga ada kebarangkalian Kebun Bahagia Bersama juga dapat membekalkan ubi bemban/Bermuda arrowroot yang akan Tukang Kebun bandicoot keluar dari kebun. Boleh juga dipos bagi yang berminat.

~ 1 ikat ubi bemban/Bermuda arrowroot RM7.00 ~

Info mengenai ubi bemban/Bermuda arrowroot boleh rujuk di postings sebelum ini (klik sini).
  Sepanjang cuti Tahun Baru Cina ini bagi yang berminat boleh juga dapatkan jenis-jenis beras yang jarang dapat diperolehi di Semenanjung Malaysia selagi stok masih ada. Kita telah 'dibiasakan' membesar makan dengan beras Siam berwarna putih. Tahukah anda ada pelbagai lagi beras yang khasiatnya lebih banyak dari beras Siam yang di-program-kan untuk membesar dengan cepat dan berapa kali strain improved so they can be more resistant to pest and disease kononnya. But we tend to forget that pest also evolved continuously like us human. So it is a continuous work and more money used to keep on developing new strain of rice that is "pest resistant". Sorry melalut pula pagi-pagi ini, tukar jap jadi 'Evolutianary Biologist' instead of weekend gardener. 

  Did we ever wonder, why paddy farmer in Borneo can continuously grow the same variety of paddy from the past up till now with heritage varieties. Even now its still can sustain their family dinner plate. Manusia sekarang we are programmed from small, macam kalau kita suruh warna carrot, warna apa yang akan kita capai? Warna oren kan? Tetapi sebenarnya carrot bukan asal usulnya warna oren. Tetapi warna lain. Tak percaya? Boleh google atau baca di posting sebelum ini yang Tukang Kebun tulis mengenai asal usul carrot (klik sini).

  Warna-warna isi carrot yang pelbagai tersebut juga menghasilkan kandungan khasiat yang berlainan. Begitulah juga kenapa ada kepelbagaian warna-warna beras juga semuanya mempunyai khasiat yang berlainan. Jadi dengan membuat amalan dalam seminggu makan pelbagai jenis beras juga bagus untuk kesihatan kita. Anak-anak Tukang Kebun pun pada mulanya tak biasa juga. Tapi duduk sekejap dengan nenek berbulan jadi mereka sudah di-re-progamme-kan untuk sudah biasa nikmati pelbagai jenis beras dengan rasa dan warnanya pelbagai. Siap boleh bagi reminder dekat Tukang Kebun, bila dah lama habis stok beras heritage ni asyik makan beras siam teringin pula diorang nak makan beras kampung. Open up their world and heighten their experiences, dear mothers.
  Gambar di atas bukan beras yang dah kena goreng hangus ya. Itu antara jenis beras borio yang warna gelap kekadang panggil merah, kekadang panggil hitam. Bila dicuci berasnya, air juga akan mengikut warna berasnya. Tapi jangan terlampau cuci, memang gitu nanti makin kurang pulalah khasiatnya. Nampak macam arang tapi sedap beras ni bila masak itu sebab harganya sekilogram pun mahal. Zaman sekarang charcoal bun pun ada, apa lagi nak pelik dengan beras nampak macam charcoal ni kan. Untuk Tahun Baru Cina ini ada 2 jenis beras dari Borneo available selagi stok masih ada.

~ Beras Borio hitam (SOLD OUT).

~ Beras Pandan Wangi (SOLD OUT) (contoh klik sini). 

~1 Beg tanah bakar RM5.00.

~ 10 biji telur itik RM7.00 .

3 ulasan:

Kakzakie Purvit berkata...

Entah kenapa setiap kali dipaparkan ubi bemban tu kakak teringin sangat tau
Boleh kakak bayangkan macam carrot putih
Tempat kakak ni macam tak adalah Dee..

adriana maisarah berkata...

Salam kak Dee cam mane nak order beras bario hitam dgn pandan tu ye. saya nk try dulu sekilo setiap satu..

adrianakian86@gmail.com

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Kak Zakie.

Menarik juga tu boleh diibaratkan ubi bemban dan carrot putih.

Salam Bahagia Adriana Maisarah,

Ada kami hantar email butirannya.
Nanti check ya.