No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Isnin, 24 Oktober 2016

Seri Pagi Jepun

 Gambar ini dah lama terperap dalam folder, dah lama nak bercerita pasal topik ini tapi asyik terperap sahaja dek kekangan masa tahun ini banyak travelling. Lagi satu sebab takut sebenarnya nak tunjuk gambar seri pagi yang kembang di taman nanti buat ramai terliur jika stoknya tiada. Untuk seri pagi memang simpan je gambarnya dalam folder. Hujung Disember tahun lepas, masa Tukang Kebun sorting benih-benih simpanan tiba-tiba terjumpa pek pelbagai benih seri pagi jenis Jepun (Ipomoea nil) yang dah lama dibeli hampir 3 tahun tapi lupa nak semai. Belek-belek original packaging yang belum dibuka ini tertulis biji benih seri pagi ini kononnya dah 2 tahun lebih expired. 

  Lalu saja-saja Tukang Kebun bawa balik biji benihnya ke Sabah memandangkan pada hujung tahun kebiasaannya musim hujan jadi bolehlah ditanam terus dan dibiarkan begitu sahaja sebagai trial. Kebiasaannya Tukang Kebun praktik direct sowing sahaja untuk seri pagi memang tak pindahkan anak pokoknya. Di situlah ia bercambah, di situlah ia tumbuh sampai habis riwayat.  Walaupun tanah di rumah Big Boss di Kingfisher keras dan berbatu, syukur alhamdulillah dengan siraman rezeki air hujan begitu mudah biji-biji benih tersebut bercambah dengan kadar peratusan yang baik hampir 100%. Gambar teratas boleh dilihat anak pokok yang baru sahaja bercambah dari biji benih dengan kulit biji benih yang terjatuh dibulatkan dengan warna merah.
 Kemudian gambar no. 2 ini dapat membayangkan peratus percambahan biji-biji benih tersebut yang elok berderet tumbh di tepi pagar bersebelahan portulaca. Jenis seri pagi Jepun kadang kala daunnya ada tompok-tompok putih dalam Bahasa Inggeris dibezakan dengan panggilan variegated leaf. Terbiar sahaja pertumbuhannya masa ketiadaan Tukang Kebun di Kota Kinabalu. Syukur Alhamdulillah beberapa minggu kemudian dijenguk kelihatan ada juga yang sudah mula berbunga. Disebabkan cuaca akhir Januari sudah jarang hujan di Kota Kinabalu tahun ini, pokoknya jadi teruja nak berbunga awal. Kalau bunga awal sebelum ia matang penuh akan mengakibatkan musim berbunga menjadi lebih singkat. Jadi Tukang Kebun rasa syorkan untuk menanam seri pagi di Kota Kinabalu, cuba bulan November.
 Seri Pagi Jepun mudah ditanam di Malaysia ini, lebih-lebih lagi kalau masa semaian nya kena sesuai dengan optimum keperluan pertumbuhannya. Faktor persekitaran, suhu, cahaya dan air memainkan peranan penting. Setakat ini dah beberapa jenis tanah Tukang kebun pernah cuba menanam seri pagi dari jenis berpasir hinggalah tanah liat keras berbatu di rumah Kingfisher Big Boss. Dari segi jenis tanah, Seri Pagi tak berapa cerewet. Syukur Alhamdulillah ikut faktor cuaca dan persekitaran dapat jugalah tengok sampai kitaran pokoknya menghasilkan biji benih semula. Benih Seri Pagi jika disimpan dengan baik bertahan lama. Yang Tukang Kebun cuba-cuba ini pun benih dah lebih 4 tahun. Apa yang penting ialah faktor persekitaran yang optimum untuk biji benih tersebut dapat bercambah dengan baik. Terlampau banyak air pun tidak berapa baik untuk biji benih seri pagi bercambah dan membesar dengan baik. Kalau musim hujan tak perlulah rendam biji benih seri pagi dalam air semalaman.

 Yang Seri Pagi akan cerewet ialah dari segi pencahayaan ya. To make Morning Glory become glorious kena banyak pancaran cahaya especially in the Morning lah ya. 

 Tips menanam Seri Pagi boleh juga buat rujukan di page Ipomoea (Seri Pagi & Family).

 Ada beberapa limited stok Seri Pagi Jepun seperti di bawah dibekalkan dalam Original Packaging.
Morning Glory Jepun ~ Heian no Yosoui (variegated leaf)

Morning Glory ~Akatsuki (mirip kepada Aoi Tsuki)

'
Morning Glory Jepun ~ Heian no Haru (variegated leaf)


 Calendula atau juga dikenali sebagai Pot Marigold juga ada stok baru dalam original packaging ada pelbagai jenis. 1 pek berharga RM15 dengan isi kandungan anggaran 4ml.

Info Calendula juga boleh refer kepada posting sebelum ini (klik sini).

(a) Pom Pom

(b) Black Eye

(c) Kiku

(d) Calendula Mixed

3 ulasan:

Rina サブリナ berkata...

Ada benih tak kak seri pagi ni? Cantik2 semuanya

Adam berkata...

Lovely

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Sabrina,

Ada stok seri pagi.
Email kebunkmg@gmail.com

Salam Bahagia Adam,

Glorious especially in the morning.