No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Khamis, 29 Disember 2016

Puteri Harbour

  Pada awal Disember lalu, kebetulan semasa kami bercuti hari pertama di Johor adalah Birthday Big Boss. Jadi mintalah cucu-cucu nenek posing buat bentuk hati dengan tangan mereka di Puteri Habour ikut replika di background mereka. Kemudian hantarlah gambar tersebut wish nenek Happy Birthday. Sebelum kami bercuti di Melaka dalam bulan Disember ini (related posting klik sini), kami bercuti di Johor dahulu sebenarnya. Selama tiga hari kami berada di Johor.
 Kali terakhir rasanya Tukang Kebun jejak kaki di Johor adalah pada Ogos 2008 bila berhenti kerja di Senai untuk sambung belajar. Ketika itu Ilhan pun baru berusia setahun lebih. Kebetulan pula semasa mengarang posting ini terserempak di Tamu Tamparuli terakhir untuk tahun 2016 tadi dengan first live-in babysitter Ilhan iaitu si Nancy. Nancy pun pertama kali pergi ke Semenanjung dapat duduk di Johor dalam setahun lebih bantu Tukang Kebun jaga Ilhan semasa berkerja. Nancy pun sekarang dah ada seorang anak perempuan sebaya umur dengan si Rayyan. Dah lapan tahun tidak ke Johor banyak perubahan di Johor. Masa duduk di Johor dulu tiada tempat Puteri Harbour ini. Sekarang salah satu tempat menarik di Johor boleh bawa sekeluarga berjalan-jalan atau beriadah.
 Ke Johor bertolak malam sebab tunggu dear husband habis kerja baru bergerak. Bila sampai R&R Seremban nak isi perut dahulu dah pukul 10 malam lebih. Sambil tunggu makanan papa beli di A&W dah terlelap si Rayyan dan Abby. Dah lama betul kami tak bawa kereta jalan jauh malam-malam, sampai di Pagoh R&R terus berhenti kereta, terus tidur ada satu jam. Masalahnya Tukang Kebun nak jadi Driver Back-up pun sendiri dah mengantuk. Sampai ke Johor dah pukul 3 pagi di Berjaya Waterfront Hotel. Walaupun banyak jalan-jalan dah nampak berubah bila masuk Johor, Syukur Alhamdulillah tidak perlu berpandukan WAZE tak sesat sampai ke hotel. Padahal dulu selalu makan mee rebus di Stulang satu jalan je ke Berjaya Waterfront Hotel. Sengaja ku mengusik dear husband, bikin malu kalau guna WAZE padahal bertahun-tahun duduk di Johor.
 Banyaknya bangunan-bangunan tinggi di Johor dan tempat-tempat baru sekarang. Sebelum masuk ke bangunan Puteri Harbour kami berjalan-jalan di luar dulu dekat air. Sebelah petangnya pula kebetulan ada event sambutan Christmas. Adalah salji olok-olok, seronoklah budak-budak bermain dengan lagu rancak Christmas berkumandang.
 Dah tiga anak baru sempat nak cuti ke Johor semula. Makan anginlah sekejap di Puteri Harbour Marina tengok bot-bot yang disimpan di situ. Syoknya lah kalau ada bot sendiri, bila-bila boleh pergi memancing di laut. Kami sampai di Puteri Harbour pun dah nak dekat tengahari rasanya sebab cover tidur dan singgah sarapan dulu.
 Selepas berjam-jam main dalam bangunan, sementara Tukang Kebun keluarkan cash di ATM sempat pula papa Abby belikan mainan bubbles pun anak-anaknya. Duduklah sekejap di Puteri Harbour marina layan anak-anak puas hati bermain semasa cuti sekolah ini. Terlihat ramai juga pasangan pengantin baru ambil gambar di kawasan Puteri Harbour ini dengan macam-macam aksi.
 Gambar tanaman di bawah yang dikongsikan oleh Encik H yang duduk di Iskandar Puteri, Johor bulan ini dari tanaman yang dipos dari Kebun Bahagia Bersama bulan lepas ke kebunnya telah berbunga iaitu Yellow Walking Iris (Trimizia martinicensis) dan Bawang Berlian (Eleutherine bulbosa). Adakah kawan-kawan tahu bahawa Yellow Walking Iris dan Bawang Berlian ini adalah tergolong dalam keluarga yang sama dengan tanaman Iris iaitu Iridaceae?

Info Yellow Walking Iris (klik sini).

Info Bawang Berlian (klik sini).


Promosi hanya untuk bulan Januari 2017:

~ 1 pot Yellow Walking Iris RM5.00 .

~ 1 pot bawang berlian/bawang dayak/ tampaka RM5.00 .

3 ulasan:

Kakzakie Purvit berkata...

Eh... dah sampai tempat kakak kisahnya kakak tak tahu:)
Sampai Puteri Habour tentu ada singgah di Hello Kitty Town dan Legoland sekalilah mestinya kan.

Warisan Petani berkata...

Selamat berkunjung ke JDT.
Kami warga JDT sangat2 mengalu2kan.

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia KakZakie,

Betul Kak tujuan utama ke sana memang untuk singgah di Hello Kitty Town dan Thomas Town kalau tidak tak kesampaian ke Puteri Harbour ni hehehe....


Salam Bahagia Warisan Petani.

Thank you. Thank you.