No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Isnin, 23 Januari 2017

Jalan Jalan Jonker Walk

 Catatan akhir jalan jalan spontan kami di Melaka bulan Disember lalu. Setelah melawat Kampung Kling (related posting klik sini), kami kononnya nak menuju ke Makam Kasturi pula (related posting klik sini). Sambil jalan-jalan dalam kawasan Warisan Dunia JonkerWalk ini terserempak kedai menjual terompah. Berkenan pula Tukang Kebun nak beli sepasang satu kami suami isteri untuk buat pakai ke tandas di rumah Big Boss di Kiulu yang baru selesai dibina baru. Sambil itu beli satu beg plastik gula melaka dan sepeket dry spinach bow noodle. Anak-anak pula kami belikan permainan tradisional yang pakai bulu ayam macam gaya main sepak takraw. Itu sahajalah yang barang-barang dibeli kali ini semasa lawatan di Bandar Bersejarah Melaka.
  Tak terjumpa mana Makam Kasturi kami tanyalah Tuan Kedai mana directions. Tapi Tuan Kedai pun tak faham apa yang kami nak pergi lawat. Kebetulan Uncle yang menjual kacang tanah seperti gambar pertama itu ada juga di depan kedai tersebut yang menyampuk kasi tunjuk mana arah betul nak pergi ke Makam Kasturi dengan lancar fasih berbahasa kebangsaan. Bila Tukang Kebun belek-belek archives gambar sebenarnya dah banyak kali kami terserempak dengan Uncle jual kacang tanah ini. Ada gambar Uncle ini dari masa sebelum kami masuk Kampung Kling lagi. Cuma rasa terkilan pula kepada diri sendiri kenapalah Tukang Kebun tak beli sikit kacang tanah dari Uncle boleh bawa kunyah-kunyah dalam perjalanan balik ke rumah. So Tukang Kebun wish this year untuk Uncle dan Pembaca-Pembaca Blog Kebun Bahagia Bersama yang menyambut Tahun Baru Cina for Good Health and Lasting Prosperity. 
 Masa kami berjalan-jalan di Melaka cukup singkat dalam 20jam begitu sahaja. Terlalu fokus nak absorb suasana di Jonker Walk ini tak de mood sangat membeli belah. Yang seperti dinyatakan sahaja kami membeli. Kawasan Taman Warisan Dunia Jonker Walk juga kami tak masuk ronda-ronda ke dalam kerana sudah dekat dengan masa nak check out dari tempat penginapan (related posting klik sini). Di depan Gerbang tersebut ada juga beberapa pasu tumbuhnya pokok-pokok akar dani sebagai penyeri sambut tetamu yang sedang berbunga kelihatan.

~ 1 bekas akar dani RM8.00 (info klik sini)~

 Tukang Kebun perhatikan perkhidmatan beca pada musim cuti sekolah tidak mengira umur yang muda remaja hingga warga emas yang mencari rezeki. Minat sungguh corak-corak tiles hiasan di dinding.
 Rasanya lawatan ke Melaka pada kali ini , snek kegemaran kanak-kanak dari zaman mamapapa Ilhan lagi jenama Mamee ini Ilhan dah ingat Mamee kilang asalnya di Melaka. Siap kami tunjuk mana kilangnya ternampak on the way menghala ke Bandar Bersejarah Melaka. Di Jonker Walk ini juga banyak mural menghiasi menceriakan kawasan Warisan Dunia ini (related posting klik sini).
 Kali ini tak sempat anak-anak naik feri menyusuri terusan Sungai Melaka, ambil gambar je lah lagi di tepi sungai sementara nak ke tempat letak kereta. Walaupun kami cuma berada dalam 20 jam jejak kaki dalam Bandar Bersejarah Melaka, termasuk posting ini ada 7 cerpen atau posting sempat Tukang Kebun buat catatan untuk lawatan spontan ini.
  Sebelum bertolak, basahkan tekak dengan cendol nyonya dahulu. Tukang Kebun pesan 3 mangkuk sahaja untuk kami berlima, takut membazir kekadang anak-anak ini memilih juga makanan yang diorang tak biasa. Nanti papa dan Tukang Kebun jadi tukang perabih. Hmmm...sekali si Ilhan dan si Rayyan masing-masing makan sampai licin. Tukang Kebun ingatkan nak kongsi dengan Rayyan, sekali boleh Rayyan habiskan semua Syukur Alhamdulillah.
 Seperti Kakaknya si Kembang Bugang meriah berbunga semasa lawatan kami di Melaka, si adik Cashmere Bouquet pun tidak ketinggalan berbunga-bunga juga di Kebun Bahagia Bersama. Special Sale untuk Cashmere Bouquet hingga 28hb Februari 2017 untuk harga 1 pot RM5 .

Info lanjut untuk Cashmere Bouquet boleh baca di posting sebelum ini (klik sini).

Tiada ulasan: