No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Khamis, 16 Februari 2017

Kobe Nunobiki Herb Gardens and Ropeway

  Lama tidak dapat bersiaran. Maka hari ini tunjuk gambar-gambar lama yang dikirim oleh dearest husband semasa hubby bersiar-siar tanpa kami di Kobe Nunobiki Herb Gardens and Ropeway yang dilawatinya bulan Oktober lepas. Bersiar-siar pada hujung minggu ketika dihantar bertugas ke Jepun. Tukang Kebun pun dah lebih sedekad tak menjejak kaki di Kobe ini.
  Kunjungan ke taman herba ini kena naik ropeway kerana ianya terletak di kawasan tanah tinggi. Pemandangan dari dalam ropeway pun nampak curam dah di bawahnya. Kelihatan seperti ada air mengalir di celah-celah kehijauan gambar di atas. Bandar Kobe adalah coast city dekat dengan laut tetapi morphology bentuk muka buminya banyak kawasan berbukit-bukit tinggi.
 Tukang Kebun amati gambar-gambar yang dikirim oleh dear hubby ini boleh nampak taman herba ini memang aplikasi penuh cara companion gardening. Banyak tumbuh-tumbuhan sayuran makan diselit-selitkan dengan pokok-pokok bunga yang juga teman baik untuk menjayakan konsep companion gardening. Tambahan pula pokok bunga cosmos bipinnatus juga adalah penarik serangga yang menghisap madu ke taman untuk membantu pendebungaan. Bukan sahaja kadangkala bunga-bunga ini juga mengundang predator yang suka makan bena-bena yang suka mengacau daun sayur-sayur tu. Seperti gambar di atas ini batas sayur bersebelahan dengan batas pokok cosmos.
 Gambar di atas ini pula pokok bunga tahi ayam banyak menemani jenis pokok kacang pea. Boleh juga kita mimik konsep ini dengan tukarkan pokok kacang pea dengan pokok kacang buncis atau panjang berteman pokok bunga tahi ayam. Ranting-ranting kayu dikitar semula dijadikan rangka pancang. Ranting-ranting pokok mulberry yang dicantas juga boleh dikitar semula untuk dijadikan pancang seperti di atas.
 Semasa lawatan dearest hubby di bandar Kobe ini adalah musim luruh. Kobe ini arah Selatan jadi kurang sejuk sikit dari Tokyo. Jika tempat Tukang Kebun belajar dulu belah utara lagi dari Tokyo di Niigata bulan Oktober dah sejuk angin kuat tiup memanjang. Kalau bandar Kobe ini musim luruhnya macam di Adelaide je kut sebab di tengah-tengah batas atas itu pokok kunyit yang dikelilingi sayur daun.

 Batas belah depan gambar pula nampak macam Red Swiss Chard dan adik-beradik kailan. Kecik label tak nampak jelas dari gayanya boleh jadi kailan (Chinese Broccoli) atau sayur bunga kubis atau brokoli tu. Keliling batas paveway dia pakai batu bata itu pun sebenarnya membantu kasi haba dengan pokok-pokok yang sensitif sejuk jadi tukang kebun dia boleh memanjangkan sikit musim panas tu.

 Biji benih Swiss Chard ada semula untuk yang ingin cuba tanam  dan sayur-sayur lain:

~ Red Swiss Chard approximate 20 seeds RM3.00 ~

~ Green Swiss Chard approximate 30 seeds RM3.00 ~

~ Kailan (Chinese Broccoli) approximate 50 seeds RM1.00 ~

~ Tatsoi approximate 50 seeds RM1.00 ~

~ French breakfast Radish 30 seeds RM1.00 ~
  

  Lawatan ke Taman Herba ini masa musim event Halloween dapatlah tengok hiasannya. Nampak tu pandai Tukang Kebunnya menggayakan buah terung susu kambing di situ yang saiznya gemuk-gemuk tu.

4 ulasan:

norhidana berkata...

cantiknya

pastu mcm3 gaya kebun kt sana...
baru dana tau itu namanya terusng susu kambing, mule2 ingat buah lemon ke apa

ZULHILMI TEMPOYAK berkata...

fuyoo Jepun.. kemas dan tersusun kan. bila la nk pegi ziarah sini.. hehe

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Dana.

Dipanggil Apple of Sodom juga terung jenis ni.
Banyak nilai perubatan.

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Zulhilmi.

Cuaca diorang pertumbuhan tak rapid macam kita hehehe... Senang sikit mau kawal.
InsyaAllah suatu hari ni ada rezeki pergi sini.