No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Ahad, 19 Februari 2017

Lepat Naga Ju

 Tiba-tiba rasa semangat nak menulis posting semula dalam bulan ini apabila terima email dari Sis Ju yang memberikan inspirasi dari Tukang Kebun terjebak dalam 'Writer's Block'. Bukan akibat 'Writer's Block' cuma tahun ini banyak benda nak tackle jadi tiada dapat meluangkan masa untuk menulis posting. Bila style menulis sekarang kalau ada posting berderet-deret consistent tiap hari tu pasti sudah auto-scheduled.
  Tukang Kebun rasa sungguh seronok terima email dari Ju yang kongsikan idea untuk cuba buat lepat dari buah naga. Terima kasih banyak-banyak Ju. Jika ada rezeki nak cuba juga nak ajar anak-anak pandai makan kuih tradisional ala-ala lepat. Anak-anak memang suka sangat makan buah naga fresh. Mungkin kalau Tukang Kebun cuba buat lepat buah naga yang warnanya juga amat menarik ini akan menimbulkan rasa nak makan kuih tempatan. Apatah lagi apabila tak perlu pewarna, natural colouring yang cantik. Bahan asas pun cuma 4 sahaja yang diperlukan seperti message yang diterima dari Ju di bawah ~ buah naga, tepung gandum, gula perang dan buah naga.


 Ada dua jenis keratan warna isi buah naga yang kami bekalkan iaitu putih dan merah (1 cutting RM10).

  Beberapa minggu ini banyak travelling, jadi kebun pun tak terurus. Sampai yang dalam pasu pun terbiar dengan rumput-rumput tumbuh macam pasu bunga hippeastrum atas terabai. Sikit lagi Tukang Kebun tak perasan yang ada bawang hippeastrum dalam pasu atas dah ada kudup bunga dah tak lama lagi nak mekar sebelum bertolak ke Johor bawa anak-anak bercuti (related posting klik sini). Cuma Tukang Kebun hairan kenapa yang dalam ini tangkai bunganya pendek sangat. Ingatkan tak cukup zat atau terbantut sebab rumput-rumput panjang. Nasib baik bila Tukang Kebun kembali semula ke kebun masih ada bunga terakhir yang masih kembang lagi, yang lain kembang dulu dah layu. Sempat juga nak tengok.
 Minggu ini baru nak semak balik jenis bunga hippeastrum mana yang buat pertama kali kembang tu setelah dah bertahun-tahun bela tak berbunga pun. Nak merungut pun taklah sebab tak pernah disiram masa kemarau dan makan pun tak diberikan. Patutlah daunnya dan tangkainya tak panjang macam yang lain sebab yang ini jenis hippeastrum 'sonatini'. Kelompok Sonatini ini memang lebih kecil saiz bunganya berbanding dengan jenis hippeastrum yang lain. Yang Sonatini ini namanya 'Lollipop' (related posting klik sini).

5 ulasan:

Kakzakie Purvit berkata...

Tak terfikir boleh buat lepat.
Menarik sebab warna original kan:)

norhidana berkata...

mmg rare betul lepat buah naga tuh...

Nasa Mulia berkata...

menarik lepat naga tu, tapi saya selalu jumpa juah yang warna putih jer, walhal yang merah tu lagi manis.

Normala Saad berkata...

betul tu tak pernah terfikir pun buah naga blh dibuat lepat...

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia KakZakie,

Samalah dengan kami tak pernah terfikir ianya boleh dibuat kuih lepat kan.

Salam Bahagia Dana,

Very rare hehehe....boleh jual RM1 satu tu huhuhu....

Salam Bahagia Nasa Mulia,

Kami pula jarang jumpa buah naga yang isinya putih dijual.
Suka yang putih juga sebab isinya lebih kenyal.

Salam Bahagia Kak Mala,

Bolehlah kak Mala cuba buat juga kuih lepat nanti.