No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Sabtu, 1 April 2017

Panjang Umur Kapas

  Syukur Alhamdulillah yang tidak putus-putus memberikan hasil kapas sepanjang tahun ialah pokok-pokok kapas. Panjang juga umur pokok kapas ini, bila Tukang Kebun belek-belek semula yang tumbuh di bahagian ini dari koleksi gambar dalam blog ini. Pokok kapas yang diambil gambar bulan Mac 2017 tahun ini dah mula menghasilkan kapas sejak rekod gambar November 2014 (related posting klik sini), yang gambar bulan November 2014 ada watermark 'cotton ball'. Tukang kebun perhatikan latarbelakang posisi pokok ini memang yang sama dengan tumbuh diapit dengan pokok nenas dan gambar rumah jiran-jiran. Ini bermakna bila kira-kira dengan pokok ini usia bayinya baru bercambah sehingga sekurang-kurangnya lebih dari 3 tahun sudah. 
  Bulan ini kelihatan pokok kapas ini masih semangat menghasilkan kudup bunga-bunga lagi. Walaupun masih meriah dengan kapas-kapas putih atau cotton boll seperti gambar di bawah. Makin bertambah usianya, makin meriah hasilnya. Betullah seperti yang dilaporkan yang pokok kapas boleh hidup sekurang-kurangnya 3 tahun. Tukang kebun perhatikan bunganya yang warna kuning cream tersebut juga ada kerabat lebah-lebah yang bertandang mencari makanan.

    Biji benih kapas yang kami bekalkan ialah jenis baka kampung atau heirloom ya. Air rebusan atau teh biji benih kapas ada sumber mengatakan boleh membantu melegakan cirit birit/diarrhea, pendarahan (hemorrhage) dan bronkitis (bronchitis). Pelbagai bahagian dari pokok kapas ini mempunyai nilai perubatan dari daun, bunga, biji dan akar pokok. Biasanya kalau permintaan daunnya, pelanggan kata untuk cuba rawat penyakit kulit pun ada. Akar pokok juga ada permintaan untuk buang santau atau masalah pendarahan wanita.

More info mengenai kegunaan akar pokok kapas boleh refer ke posting lama (klik sini).

~ Anggaran 20 biji benih kapas 1pek RM3.00 (boleh dipos)~

~ Anggaran 500 gram akar kapas RM25.00 (boleh dipos)~

~ Anggaran 1 plastik isi kuih cotton boll RM5.00 (boleh dipos)~
Cuti sekolah bulan Mac lalu, Ilhan ada menolong petik kapas-kapas dari pokok kapas sementara Tukang kebun mengemas pokok-pokok pisang. Sama-sama kami kutip buah kelapa tua yang pokoknya dekat dengan pokok kapas ini. Pokok kelapa ini yang buahnya jenis besar tapi lonjong bujur bukan bulat. Biasanya buah kelapa ini lepas buka sabut buahnya tak besar tapi isinya lebih tebal dari yang bulat. Lebih banyak isi kelapa parutnya. Yang berminat untuk dapatkan bibit kelapa buah bujur lonjong ini ada ready stock dah tinggi (self-collect sahaja).

~ 1 bibit buah kelapa tua lonjong bujur RM5.00 ~
Special untuk bulan April 2017 ini kami buat harga runtuh buah kelapa tua (self-collect sahaja).

~ 1 biji buah kelapa tua RM1.00 (hanya untuk April 2017) ~

Self-Collect Schedule April 2017 (Please email us to confirm the meeting):

~2nd (Sunday)/8th (Saturday)/9th (Sunday) /14th (Friday)/ 15th (Saturday)/16th (Sunday)/22nd (Saturday)/23rd (Saturday) April 2017 Morning between 10:00AM~10:30AM in front of Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh (near exit Paya Jaras Guthrie Corridor Highway).

 Cuti sekolah baru-baru ini, permata hati banyak membantu membersihkan kebun dan antara special treat for our little angels belikanlah kek after several days of labor in the garden. 

4 ulasan:

Unknown berkata...

assalamualaikum diana
aduh lama nya akak tak singgah sini
sibuk sangat dengan macam2 cerita
tingin lah tengok kek tu macam sedappp je

TukangKebun berkata...

Waalaikumsalam Kak Nor,

Kek beli je ni Kak Nor.
Bukan hand-made sendiri hehehe...
jenuhlah anak-anak kalau nak menunggu maknya baking kek.
sibuk kat kebun je kalau ada masa diizinkan sekarang.

Awen Seem berkata...

Hi, do you receive my email request to order few seeds? I do also have an old type of seeds free to share to you as described in email.

Awen Seem berkata...

Hi, do you receive my email request to order 4 types of seeds (just little) and also about a type of old seeds free to share to you for seeds savings?