No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Ahad, 27 Ogos 2017

Tabin White Flower Spiral Ginger

 Antara aktiviti yang digemari oleh pelawat ke Tabin ialah Bird Watching. Jadi elok juga bawa binocular bersama-sama. Jika nak pinjam binocular dari Tabin Wildlife Resort harga sewa ialah RM100. Yang suka ambil gambar ada lens yang boleh zoom jauh la ya. Camera Tukang Kebun pun dah uzur ini belum dapat beli pengganti, gambar jauh yang diambil banyak pun credit dari adik Tukang Kebun la. Lagipun tangan kami ini pun tak handsfree lagi banyak nak kena uruskan anak-anak lagi tiada tangan yang dapat pegang gadget sangat, so just enjoy the view.
  Selain dari duduk atas truck mencari kelibat binatang liar, ada juga tempat singgahan menara tinggi untuk lihat keliling jika bernasib baik ada nampak binatang liar. Sambil duduk di bawah kanopi pokok berteduh.
 Kadangkala jika ada rezeki kelihatan ada sekumpulan burung-burung yang terbang di atas kepala. Beberapa kali juga terserempak jenis burung enggang berterbangan sekawan. Di Tabin ini ada sekurang-kurangnya lapan jenis enggang yang boleh diperhatikan. Syukur Alhamdulillah ada sekurang-kurangnya 3 jenis yang kami bernasib baik dapat lihat dengan mata sendiri. Lapan jenis enggang yang terdapat di Tabin ialah:
  1. Bushy-crested Hornbill
  2. White-Crowned Hornbill
  3. Wrinkled Hornbill
  4. Weathered Hornbill
  5. Asian Black Hornbill
  6. Oriental Pied Hornbill
  7. Rhinoceros Hornbill
  8. Helmeted Hornbill

 Ada jugalah adegan the battle of buaian. Tapi macam tak adil kan berbanding size dan umur.
 Berdekatan pula ada macam sepasang Asian Black Hornbill sedang berdating. Yang betina beak hitam dan jantan beak kuning. 
 Duduk diam tak bergerak-gerak beristirehat di balik rimbunan daun yang seakan warna kulitnya terlindung ada si viper. Buah ficus keluarga fig tu banyak nak meranum jika penggemar tak sedar ada penunggu di situ. Ular ini amat berbisa ya, jadi berhati-hatilah jangan ganggu dia. Biasanya ular tak menyerang kecuali rasa dirinya terancam atau terkejut.
 Tukang Kebun perhatikan di Tabin ini di kawasan yang pernah diterangkan dekat dengan ladang kelapa sawit banyak jenis spiral ginger seperti di bawah ini tumbuh subur liar. Di bawah kanopi pokok dalam teduhan juga banyak. Sekali imbas kelihatan macam pokok setawar putih yang lebih biasa dikenali (related posting klik sini). Tetapi bila diamati dengan lebih dekat, lain banyak juga spiral ginger bunga putih ini. Bentuk kembang bunganya berbeza dan warna sepal/acorn juga berbeza iaitu hijau manakala kalau setawar putih/crepe ginger warnanya merah. Ketinggian size gugusan macam acorn tu juga berbeza. Belum lagi dapat Tukang Kebun pastikan sama ada ini memang native kawasan ini atau dari evolutionary aspect a sister species lah. Ataupun an introduce species dan sudah naturalised di kawasan ini. Tetapi pasti ada jenis burung yang ambil benefit untuk dapat makanan dari dalam kelopak bunga ini ikut bentuk paruh mereka. Sebab biji benihnya bertaburan ada tumbuh pokok ini merata-rata di sepanjang jalan dalam hutan simpan Tabin ini.
 Jenis spiral ginger yang berbunga putih atau dikenali setawar putih di tanah air kita ini yang Kebun Bahagia Bersama bekalkan adalah seperti di bawah.

 Info lanjut Setawar Putih (klik sini).
 Selain dari dapat menikmati bunganya yang indah, bila sudah layu dan kering bahagian sepalnya boleh dijadikan perhiasan dalaman rumah yang menarik.
 Pokok setawar putih ini juga sesuai dijadikan pokok pagar kerana boleh tumbuh lebih tinggi dari tembok pagar rumah seperti gambar di bawah. Di belakang pokok setawar putih itu ialah pokok singkong pulut (related posting klik sini).
 Sempena sambutan bulan Merdeka dan Hari Malaysia, sehingga 30hb September 2017 ada promosi 3 set rhizome setawar putih/crepe ginger for RM10.

2 ulasan:

Warisan Petani berkata...

Salam hujung minggu.

TukangKebun berkata...

Salam hujung minggu kembali Warisan Petani.

Kebetulan pula hari ni juga hujung minggu.