No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Ahad, 12 November 2017

Gong Kampung Sumangkap

 Pada bulan Ogos lalu, ada Tukang Kebun sempat pergi ke Kudat ada jemputan dari Jawatankuasa Kampung yang menganjurkan Pesta Lokan. Supaya tak kalut, kami turun sehari sebelum acara perasmian pesta lokan tersebut. Dalam perjalanan mencari tempat penginapan, hujan pula dah mula rancak. Ternampak kawasan kampung yang telah dijadikan sebagai kawasan pelancongan atas initiatif kerjasama komunitinya. Kampung ini terkenal dengan pembuatan gong dikenali dengan nama Kampung Sumangkap.
 Tak sempat juga nak menjelajah betul-betul kali ini sebab keadaan cuaca yang tidak beberapa menginzinkan. Yang tak dapat bawa balik gong besar, jangan hampa ada juga gong yang saiz mini mampu milik juga dijual sebagai cenderahati dalam anggaran RM10 satu seperti gambar-gambar di atas sebagai kenangan.
 Sepanjang jalan utama Kampung Sumangkap ini ada beberapa kedai dan bengkel yang pelancong boleh berhenti melawat. Cuma kalau dah hujung jalan tu sikit lagi masuk kebun getah orang, patah balik lah. Di depan kedai/bengkel pembuatan gong ini juga mereka rajin hiasi bukan sahaja dengan pokok-pokok hiasan tapi ada juga dengan pokok makanan macam cili dan betik.
 Banyak spot menarik di Kampung Sumangkap ini untuk bergambar, cuma kali ini tak berkesempatan sebab cuaca tak mengizinkan. Maka sini Tukang Kebun kongsilah pukulan gong oleh kampung yang menjemput kami untuk meriahkan acara Pesta Lokan yang diadakan kali kedua. Ikut ethnic dan kawasan bilangan gong dan rentak irama ada perbezaannya. Itulah keunikan tanah Borneo ini.


12hb Ogos 2017 Pesta Lokan kali kedua di Kampung Kopunadan, Daerah kecil Matunggong, Kudat pukulan gong untuk mengiringi penari-penari menari menghiburkan tetamu dan memeriahkan acara.


 Syukur Alhamdulillah acara berjalan lancar dan ramai pengunjung memberikan sokongan serta memeriahkan acara. Harap Tuan Rumah tak serik mengajak kami lagi untuk bersama-sama memeriahkan Pesta Lokan yang ketiga kali.


Syukur Alhamdulillah tahun ini Tukang Kebun dapat berkenalan dan beramah mesra dengan ramai penduduk di kawasan Kudat. Warga emas sungguh banyak memberikan sokongan bila ada acara keramaian sebegini. Sebenarnya lagi warga emas, lagi mereka ini best dresser Tukang Kebun tengok dan sangat sporting melayan generasi yang lebih muda. Kekadang mengubat rindu kepada arwah nenek

 Trip ke Kudat yang awal tahun ada Tukang Kebun saja gedik mohon izin ambil biji benih kenangan ulam raja dari lawatan ke Kudat. Tukang Kebun semai biji benihnya, sebab kesibukan tak rajin ambil pucuk-pucuknya dan mula meriah hasilkan generasi baru seterusnya. Yang berminat ada biji benih segar ulam raja dalam stok kami sekarang (semoga boleh kongsi rezeki derma semula kepada penduduk kampung).

~ Anggaran 30 biji benih ulam raja organik RM1.00 ~

 InsyaAllah awal bulan Disember 2017 akan datang ini ada juga biji benih padi kampung jenis padi sawah dan padi huma yang baru mula dibekalkan oleh kami. Mana tau ada yang nak tanam padi di depan rumah seperti gambar di bawah.
 Saja-saja letak gambar si Abbiyana dan si Rayyan selfie menunggu di Kota Kinabalu International Airport bulan Ramadhan yang lepas. Kesian diorang dua ni selalu kena tinggal dengan nenek bila Tukang Kebun ke Kudat. 

3 ulasan:

suka suka berkata...

wah dah panjang rambut Abby..

mamapp berkata...

Comelnya abbiyana Dan Rayyan. Cantik gongnya

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Kak Mala,

Lama gak nak tunggu rambut Abby yang kerinting tu panjang.
Tak pernah dipotong dari umur setahun.

Salam Bahagia Sis Mamapp,

Ya cantik dibuat hiasan dalam rumah kan.
Pasang depan pintu bilik anak, pagi-pagi pukul suruh bangun boleh kan hehehe....