No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Selasa, 14 November 2017

Pulau Sibuan Semporna

 Pulau terakhir yang kami singgah sebelum kami bergerak semula kembali ke Tanah Besar Semporna ialah Pulau Sibuan. Di Pulau Sibuan ini ramai pelancong singgah sebab di sini bagi mereka yang tak terlibat dengan aktiviti snorkelling atau diving adalah lebih terlibur kerana boleh mandi air yang cetek terutamanya kanak-kanak riang.
  Kemudian ada juga mereka yang baru nak belajar diving juga buat latihan di sini. Yang bimbangkan keselamatan, di sini ada beberapa pegawai keselematan atau ESSCOM (Eastern Sabah Security Command) berpusat bertugas meronda di Pulau ini untuk memastikan keselamatan pelancong dan rakyat Malaysia. Pada Raya Aidilfitri hari ketiga ini, ramai petugas ESSCOM berkhidmat jauh dari keluarga untuk menjaga keselamatan negara. Bukan sahaja di Pulau Sibuan ini tetapi di pulau-pulau lain juga yang menjadi tumpuan pelancong seperti Pulau Buhay Dulang (related posting klik sini) ada pegawai ESSCOM yang bersedia berkhidmat untuk pastikan mereka yang berada di Tanah Sabah ini selamat dari penceroboh-penceroboh mengancam keselamatan negara. Keselamatan kawasan perairan di Sabah ini memang diambil berat seperti Cuti-Cuti Malaysia kami menyusur Kinabatangan juga di resort kami ada base pegawai-pegawai ESSCOM yang setiap hari meronda Sungai Kinabatangan dari perkara yang tidak diingini (related posting klik sini).
 Yang dewasa dah kepuasan rendam dalam laut. Tapi kanak-kanak riang macam Rayyan dan Abby di sinilah mereka mula seronok sebab tak perlu takut air dalam boleh bebas bermain sepenuhnya.
 Di Pulau Sibuan ini ada jugalah perkampungan kecil etnik Bajau Laut seperti gambar sayup background di bawah. Seganlah sampai nak pergi masuk kampung orangkan. Tidaklah seperti di Pulau Tatagan (related posting klik sini). Ada kala kanak-kanak Bajau Laut di sini menjual juga buah air kelapa muda. Kecil-kecil lagi dah pandai pakai parang kopek kelapa untuk pelancong-pelancong minum, anak sulung kami si Ilhan pun kopek kulit bawang terkial-kial lagi bila disuruh. Anak-anak Bajau Laut ini seperti gambar di atas kecil-kecil lagi dah berdikari. Jika diperhatikan dengan betul-betul gambar di atas sebenarnya kanak-kanak perempuan tersebut sedang mendayung sambil menjaga adiknya yang dalam linkungan setahun usia sebab masih lagi dia bawa berdukung sana sini di celah ramai pelancong. Di Pulau Sibuan ini juga pelancong dapat mendekatkan diri dengan penduduk etnik Bajau Laut.
 Ilhan di sini sibuk berguru belajar berenang dengan guide bersama-sama menjaga kami. InsyaAllah kalau rezeki masa ada dikurniakan, Tukang Kebun kata hujung tahun ini cuba masukkan kelas intensif berenang. Ilhan kalau pakai jaket keselematan dah mula berani berenang-renang sendiri. Rayyan pula di Pulau Sibuan ini baru ada keyakinan main terjun-terjun dari bot sambil pakai jaket pelampung. Berani juga tu walaupun Tukang Kebun pun tenggelam kedalaman sebelah bot diorang main naik terjun. Lagipun Aunty Kesayanagan mereka ada juga tengok-tengokkan.
 Bulan Disember 2017 ini, InsyaAllah ada tinggal limited baka jenis jagung pulut lagi.

~ 1 pek jagung pulut kuning RM3.00 (baka Sabah)~

~ 1 pek jagung pulut putih RM3.00 (baka Sabah) ~

~ 1 pek jagung pulut hitam RM20.00 (baka Jepun original packaging) ~



2 ulasan:

Zaleha Awaluddin berkata...

cantiknya pulau sibu

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Sis Zaleha,

Moga keindahannya berkekalan tanpa bahan buatan manusia.