No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Sabtu, 6 Januari 2018

Kembang Bugang Berkembang di Taman Teman Kebun Bahagia Bersama

 Pokok bunga kembang bugang apabila setelah mekar bunganya yang kemudian gugur kelopak-kelopaknya, jika persenyawaan adalah subur akan juga menghasilkan buah. Kebiasaannya bahagian sepal di bawah bunga adalah berwarna hijau tetapi bagi kembang bugang sepal ianya berwarna merah. Semasa buahnya membentuk berwarna hijau keras juga rasa buahnya bila dipegang. Apabila buahnya masak akan bertukar kepada warna hitam. Apabila buahnya gugur, bahagian sepal yang berwarna merah terang itu juga kelihatan menarik bagaikan bintang. Pertukaran phase dari bunga mekar hingga luruhnya buah yang ranum membuatkan pokok kembang bugang menarik sebagai pokok hiasan.
 Selain dari lahirnya anak pokok baru dari biji benih, pokok kembang bugang juga sangat aktif kembang networking di bawah tanah yang menghasilkan tunas-tunas anak pokok baru akan menjelma keluar dari tanah beyond your expectation. Kekadang boleh muncul anak pokok baru yang muncul tiba-tiba lebih jarak 1 meter dari pokok induk or the mother plant. Sebagai contoh, perkongsian gambar-gambar dari teman Kebun Bahagia Bersama yang diterima minggu ini seperti di bawah. Pokok kembang bugang teman gardener sudah membiak dengan suburnya. Bila dah membiak dengan subur begini, makin banyak gugusan bunga mekar serentak mesti harum taman teman. Banyak volunteer kembang bugang plant sudah muncul siap nak volunteer kasi fill in di bahagian sebelah dinding yang masih ada ruang lagi.
Salah satu keistimewaan pokok kembang bugang ialah bahagian daun dan batang lembutnya boleh dibuat spray racun organik untuk serangga-serangga perosak.Ada beberapa jenis serangga lemah dengan semburan air campur extract pokok kembang bugang ini. Jadi bila anda kemaskini pokok bila kasi pruning tu boleh kitar semula bahagian tersebut untuk dijadikan spray racun organik. Manakala bunga yang mekar menarik rama-rama datang dan buahnya pula menarik kedatangan burung.

Kisah lanjut mengenai pokok kembang bugang juga boleh rujuk kepada posting lepas (klik sini).

~ 1 pot of white butterfly bush plant (Clerodendrum calamitosum) RM7.00 ~


 Syukur Alhamdulillah pokok akar dani Teman Kebun Bahagia Bersama pun sedang meninggi dan akarnya pun seperti pokok kembang bugang juga sedang kembang networking di bawah tanah. Moga akarnya akan dapat menyerap lebih zat untuk persediaan banyak gugusan bunga akar dani yang wangi.

More info on pokok akar dani (click here).

~ 1 pot pokok akar dani RM8.00 ~

Kedua-dua jenis tanaman ini boleh dipos menggunakan perkhidmatan Pos Laju Malaysia.

Pesanan boleh email ke (kebunkmg@gmail.com).

2 ulasan:

mamapp berkata...

Nampak teratur kebun awak.. pokok yg mama x tau pun Ada juga

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Kak Mamapp,

Yang ni bukan kebun kita ni.
Gambar kongsi dari teman gardener ni.
Memang teratur rapi kebun kawan ni.