No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Ahad, 25 Februari 2018

Matsushima Bay Seafood Dinner

 Selepas menjelajah Pulau Fukuura (related posting Click Here), cuaca sejuk pun dah mula rasa ke tulang dan senja. Memandangkan di Shiogama (related posting Click Here) kami tak kesempatan nak rasa hasil laut di Teluk Matsushima ni kerana mengejar masa. Kami jenguk-jenguklah restoran di Matsushima yang harga berpatutan sambil berjalan ke arah stesen keretapi Matsushima-Kaigan. Ada makcik di jenis kedai makanan syokudo menunggu di depan kedai ajak kami masuk ke kedainya, menarik kami promote akan berikan servis tambahan. Kaki pun masing-masing dah lenguh berjalan, perut kosong kami pun masuk ke kedai makan. Papa teringin cuba Tuna/Meguro-Don seperti gambar di atas. Tuna mentah sedap juga rasanya.
 Untuk Ilhan, Tukang Kebun cuba pesan set anago (jenis belut air masin) yang dipanggang dengan sos. Nampaknya tekak Ilhan terima, sambil semua kongsi-kongsi merasa. Tukang Kebun memang suka makan style  jenis belut air masin dan jenis belut air tawar Jepun punya masakan. Anak-anak semua diberikan servis percuma minuman air calpis. Biasanya kalau kedai makanan di Jepun, teh panas dan air biasa dikira servis percuma. Jika hari masih cerah, pemandangan di luar juga boleh nampak Teluk Matsushima sambil makan-makan di tingkat kedua kedai ini. 
 Rayyan dan Abby pula kongsi set makan udang goreng. Rayyan ni memang kegemarannya suka makan udang. Kalau masak satu tompok udang beli di tamu, Rayyan seorang boleh ratah semua. Kebiasaannya kalau order satu set tak habis. Sudah seharian berjalan dan main, selera betul makan. Maka kami minta tambahan satu nasi lagi (makcik tak kira katanya service free of charge masa membayar).
 Tukang Kebun pula tak mau la ke Teluk Matsushima ni tapi tak merasa tiram di sini. Maka memang pesan kegemaran Tukang Kebun set tiram goreng. Kalau bahasa Jepun tiram panggil 'kaki'.
 Tahun 2016 lalu, pertama kali Tukang Kebun masak seafood tiram. Kalau dekat Tamu Tuaran boleh beli tiram yang isinya dah dibuka dan dipek seperti dalam gambar bawah dengan air laut yang bersih supaya tahan lama. Banyak juga tau isinya dalam satu bungkus tu. Satu bungkus kalau ikut harga biasa tahun lepas hanya RM2. Kekadang peniaga tawar harga beli 3 bungkus RM5. Jadi untuk pelancong ke Sabah bukan hanya boleh bawa balik ole-ole beli frozen udang sahaja tau. Kalau pek elok-elok supaya tak bocor dalam bekas pindahkan, boleh bawa balik jugakan ke Semenanjung. Harga murah tau. Kalau 3 bungkus pun memang cukup untuk satu hidangan satu family makan. Jika kesempatan singgah sehari sebelum atau hari nak balik pada pagi hari Sabtu atau pagi Ahad boleh singgah Tuaran beli isi tiram mentah untuk kasi orang Semenanjung rasa. Bulan February dan Mac ini masa sesuai nak beli tiram dari Tuaran isinya lebih besar berbanding dengan hujung tahun.
 Hasil laut tiram ini memang produk tempatan Tuaran. Banyak akuakultur di kawasan Mengkabong Lagoon dalam daerah Tuaran. Pernah Tukang Kebun beli direct dari peniaga akuakultur masa tu harga sekilogram RM5 di sebuah perkampungan Mengkabong. Tapi sebab beli banyak dapat diskaun RM4 sekilogram tiram yang fresh masih dengan kulitnya. Kebetulan masa tu orang tengah yang sepatutnya ambil pesanan tu dari pemelihara akuakultur tak datang-datang, dia let go kat Tukang Kebun lah. Jika rajin boleh stim sekejap tiram kasi supaya dia buka cangkerangnya, kemudian keluarkan isi-isinya dan frozen. Sedap juga masak balik bila dikeluarkan dari frozen masih manis rasanya sebab beli segar terus keluarkan isi dan kasi beku lekas-lekas.
 Hehehe...ini gambar-gambar kenangan Tukang Kebun mula berpengalaman cuba masak tiram ya. Masak Tiram ala-ala goreng halia. Pengalaman pertama kawan bagi ilmu nak buka-buka mudah tiram cangkerang kasi keluar isi pun boleh luka-luka juga tangan sebab cangkerangnya tu tajam bergerigi. Sebab harganya murah di Tamu Tuaran, sekarang Tukang Kebun lebih beli yang dah siap buka sahaja. Tapi bila dah ada pengalaman buka cangkerang tiram yang banyak, perasaan menghargai ada masa beli teringat kepada yang dah tolong bukakan isinya tu tau. Lagipun nak tunggu tiram membesar untuk isi besar pun lebih umur 8 bulan. Ayam lagi cepat besar.
 Lepas makan malam di Teluk Matsushima, dah gelap kebanyakkan tempat pelancongan di kawasan ini dah tutup awal dalam pukul lima. Sebab dah mula nak musim salji, masa siang pun dah singkat. Maka kami pun beransur ke stesen keretapi Matsushima-Kaigan.
 Bila keretapi sampai, terkejut juga tak sangka ada keretapi karakter. Tapi karakter kartun manga ini bukan zaman masa Tukang Kebun pandai tengok kartun lagilah dan ada zaman belum lahir lagi. Ini adalah untuk menghargai hasil penulis manga Shotaro Onadera. Yang Tukang Kebun tahu dari hasil manga penulis ini ialah 'Kamen Rider' dan 'Power Ranger' je. Tapi Senseki Line ni landasan yang lalu kawasan kampung penulis manga ini. Di mana kampungnya iaitu dalam daerah bandar Ishinomaki ada sebuah muzium untuk menghargai hasil koleksi-koleksi penulis manga terkenal di Jepun ini. Mungkin siapa yang dah membesar masa tahun 70-an berkesempatan menonton banyak adaptasi kartun dari manga dikarang oleh Shotaro Onadera. Jika anda kesempatan nak melawat kawasan Sendai, boleh juga melawat Mangattan Muzium di bandar Ishinomaki , boleh check website muzium tersebut dalam versi Bahasa Inggeris (Click Here)
 Ilhan tanya mama pun, mama tak kenal karakter-karakter ini cuma yang Kamen Rider dan Power Ranger je la itupun dah tak ingat dah. Nasib baik jugalah dapat merasa naik Magattan Liner ni secara tak dirancang. Setiap hari Ahad pagi jika anda naik keretapi gunakan JR Senseki Line  ke Magattan Muzium ada special train boarding pass diberikan. Further details check this website (Click Here). Ada masa-masa tertentu dia untuk naik Magattan Liner ni.
Murah rezeki anak-anak, lepas dapat rasa naik keretapi Pokemon (related posting klik sini), dapat pula rasa naik keretapi tema Kamen Rider dan Power Ranger. By this time, dah tak larat nak ambil gambar-gambar dah hehehe...lega kaki dah boleh kasi panaskan semula. Nak kumpul tenaga balik sebab lepas sampai Sendai kami kena naik bullet train pula ke negeri lain.

Program Half-Day Lawat Teluk Matsushima (5th Day):
Bot Cruise Teluk Matsushima (Click Here)
Kuil Godaido (Click Here)
Pulau Fukuura (Click Here)
 Bulan March 2018 ini buat promosi untuk pokok bot orkid 2 for RM15 seperti gambar di atas.



More info on Bot Orkid (Click Here).




Yang berminat untuk self-collect goodies dari Kebun Bahagia Bersama pada awal bulan March (Please confirm first):

3rd/4th March 2018 Saturday/Sunday morning between 10:00AM-10:30AM in front of Sekolah Kebangsaan Merbau Sempak, Sungai Buloh.

3 ulasan:

norhidana berkata...

msti tuan tanah ni bzi ni sbb bulan 2 baru sempat nk cite psl jln2 jepun aritu hehehhe

Fida Z Ein berkata...

lama dah tak ke Mengkabong...InsyaAllah bulan 8 nak ke Sabah...

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Dana,

Hehehe macam tak sempat nak cerita pasal Jepun sehingga penghujung tengok gaya kesibukkan tahun ni Dana.
Baru selesai sampai ke hari 5 di Jepun tak sampai separuh perjalanan lagi.

Salam Bahagia Kak Fida,

Mesti banyak yang mengidam makanan di sini kan.