No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Sabtu, 24 Februari 2018

Pulau Fukuura

 Pulau terakhir yang kami lawat pada tahun 2017 adalah Pulau Fuukura di Jepun. Selepas kami melawat Kuil Godaido di Pulau Godaido kami menuju ke Pulau Fuukura pula untuk menikmati alam semulajadi di sini.

 Syukur Alhamdulillah untuk tahun 2017, sekurang--kurangnya sebanyak 8 pulau telah dilawati:

26th June 2017 - Mabul Island (Click Here)
26th June 2017 - Kapalai Island (Click Here)
27th June 2017 - Tatagan Island (Click Here)
27th June 2017 - Bohey Dulang Island (Click Here)
27th June 2017 - Mantabuan Island (Click Here)
27th June 2017 - Sibuan Island (Click Here)
20th November 2017 - Godaido Island (Click Here)
20th November 2017 - Fukuura Island (This Posting)

 Walaupun belum ada perancangan untuk melawat mana-mana pulau pada tahun 2018, semoga ada rezeki juga bagi tahun ini.

 Pulau Fukuura boleh diseberangi dengan hanya menyeberangi menggunakan jambatan merah sepanjang 252 meter. Tidak jauh dari jeti pelancong Matsushima dalam 10 minit berjalan kaki. Bayaran untuk ke Pulau Fukuura ini untuk dewasa ialah 200 Japanese Yen dan kanak-kanak sekolah rendah ialah 100 Japanese Yen.

 Semasa kami explore Pulau Fukuura dah agak lewat petang, matahari dah mula nak terbenam dan suhu mula menyejuk. Kaki Abby pun dah makin berat petanda nak minta dukung. Dugaan betul mama Abby minggu ini, macam-macam kerenah Abby. Senyap-senyap Abby gunting rambut sendiri buat hairstyle sendiri agaknya pengaruh game Hair Saloon. Nak mengangis Mama Abby tengok rambut Abby. Tambahan pula geram dengan sikap papa Abby yang suka manjakan princess dia dengan mainan di smartphonenya. Bila dah terjadi macam ni baru papa Abby terhegeh nak pantau betul-betul. Kalau mama no more games on smartphone. Tab/ipad memang kami takde.


Jika nak explore Fukuura island ambil masa juga dalam sejam lebih nak pusing-pusing sekeliling pulau untuk mengamati keindahan panorama Teluk Matsushima ini yang berbeza-beza. Ada juga itik-itik berenang di Teluk ini.

 Di Pulau Fukuura ini macam natural botanical park, kalau nak ambil gambar tumbuh-tumbuhan yang bercirikan Jepun ada pelbagai angle yang menarik untuk diambil.
 Di Pulau Fukuura ini juga ada sebuah kuil berdekatan dengan tandas.
 Tandasnya pun bentuk pondok yang comel seperti gambar di bawah.
 Walaupun pada mulanya kaki Abby macam berat je nak berjalan, bila tiba di kawasan banyak tumbuh-tumbuhan dah mula mood exploring membuatkan mula ikut pace anak-anak.
 Macam-macam batu, ranting dan bunga berguguran di cari macam treasure hunting.
 Pokok winter rose atau camellia dah mula berputik dan berbunga di Pulau Fukuura yang bunganya lebih besar dari tapak tangan si Rayyan. Rayyan menghiburkan hati mama cari bunga yang berguguran.
 Pokok asal Jepun Camellia japonica ni boleh tumbuh besar juga macam pokok mangga ya. Pelancong domestik Jepun pun baru perasan yang dah mula berbunga pokok camellia di pulau ini bila terlihat anak-anak mengutip bunga yang berguguran di tanah.
 Bila di bawah macam jenis pokok ru pula anak-anak geram kutip acorn pula.
 Kawasan Matsushima ini juga adalah penghasil rumpai laut. Boleh kelihatan rumpai-rumpai laut di dalam air laut.
Sejam lebih jugalah kami teroka Pulau Fukuura ini bersama anak-anak.
 Ada juga pasangan baru berkahwin ambil gambar kenangan di jambatan yang menghubungi Pulau Fukuura.
 Lepas Ilhan semai tabur biji benih Pak Choi di tapak semaian mainan cactus neneknya ingatkan dah hilang benihnya sebab ada binatang buat hal kasi bertaburan pasu-pasu tersebut. Hilang mood seketika dibiarkan sahaja tak ambil peduli.
 Sekali terkejut tengok masa nak sidai baju rupanya ada juga benih pak choi yang terselamat dan dah besar dah sambil menumpang dengan pasu-pasu kecil yang digunakan untuk biak pelbagai jenis tumbuhan macam cactus. Kalau tiada tempat boleh je tabur benih-benih sayur hijau kat pasu pokok lain sebab sayur hijau ni cepat je besar dan tak perlu juga tunggu besar betul baru nak tuai. Yang saiz sederhana kecil lagi manis rasanya. Tanah yang nenek Ilhan guna pun dikorek je dari longkang.
~ 1 pek Pak Choi anggaran 100 biji benih RM1.00 ~

Tiada ulasan: