No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Khamis, 29 Mac 2018

Air Terjun Mahua

 Tahun Baru Cina 2018 kami berjalan-jalan di daerah Tambunan, Sabah dan salah satu tempat yang dapat dilawati adalah Air Terjun Mahua. Jika melawat Sabah, malas nak sewa kereta pandu sendiri, boleh juga naik teksi dari bandar Kota Kinabalu. Mana tahu kaki dah lenguh berjalan-jalan, nak enjoy jadi penumpang saja pula. Dari Ranau pun boleh sahaja terus ke Tambunan tak perlu patah balik ke Kota Kinabalu. Ranau dan Tambunan pun berjiran sahaja.
 Jika peminat serangga-serangga kecil pasti seronok tengok pelbagai jenis fauna kecil ini di sekitar air terjun Mahua. Lama tak nampak berderat jalan kerengga-kerengga sepanjang ibu jari kaki ni yang punggungnya berwarna coklat. Masa kecik dulu di kampung, malam-malam selalu nampak kumbang blink blink hijau ni. Kupu-kupu di sini pun sayapnya bercorak-corak warna terang. Lebah pun belakangnya berbelang-belang warna kuning. Fauna kecil di sini tak de perasan segan atau nak sorok semuanya warna badan vibrant tak blend dengan background.
 Dari tempat kaunter tiket nak ke air terjun tak jauh sangat. Kalau badan tak fit InsyaAllah ok sebab jalannya elok. Ramai anak-anak bawa orang-orang tua mereka berjalan sama-sama. Ada juga tandas. Dalam 15 ke 20 minit berjalan kaki boleh sampai.
 Unik betul jenis adik-beradik bonglai atau beehive hidup di kawasan ini seperti gambar di bawah ni. Pokok-pokoknya sama sahaja macam versi lengkuas atau kantan tetapi kon seperti gambar di bawah ini yang timbul dari rizom pokok dan celah-celahnya bunga warna krim kembang. Macam buah nenas merah kena cacak di situ tanpa mahkotanya hehehe...
 Dari kaunter tiket baru masuk je berjalan ke arah air terjun Mahua terasa betul suhu dia turun mendadak walaupun belum nampak kelibat air terjun lagi. Begitu beza perubahan cuacanya, macam tiba-tiba masuk dalam bilik ada air-condition.
 Banyak juga air-air kecil mengalir dari kawasan tinggi ke bawah melalui celah-celah batu dan pokok.
 Rasa macam berada di kawasan movie Jumanji: Welcome to the Jungle pula tiba-tiba feelingnya. Lost World.
 Geologist Geek mesti suka tempat air terjun Mahua ni. Unik pembentukkan batu-batu di sini. Boleh kelihatan lapisan di bawah lapisan-lapisan batu ketara macam kuih lapis. Manakala bahagian atasnya lapisan batu lebih tebal dah macam kuih seri muka. Amat tersusun rapi lapisan batu-batu yang di bahagian bawah. Makin bawah makin nipis lapisan batu-batu bertingkat-tingkat antara satu sama lain. Nature Artwork.
 Pada cuti am ni, ramai juga yang membawa keluarga berkelah di air terjun Mahua ini. Air pun tak berapa dalam.
 Kalau musim kemarau kering, syok juga lepak-lepak kawasan air terjun Mahua ni. Sabah ni sebenarnya banyak air terjun tinggi-tinggi cuma tak de jalan elok nak access. Kena hiking berjam-jam. Bukan sahaja air terjun tinggi tapi yang lebarnya bermeter-meter macam tirai pun ada.
 Ada jugalah bawa makanan duduk-duduk nikmati pemandangan suasana air terjun Mahua ni. Siap tapau durian lagi yang dibeli di gerai-gerai tempatan persinggahan (related posting klik sini). Masa jenguk-jenguk gerai tengok ada yang baru keluarkan isi durian D24 masuk dalam bekas. Bila tanya harga? RM7. Cepat-cepat ambil hehehe...dah kalau timbang sebiji RM10 sekilo, baik ambil yang dah siap buka.
Tersenyum lebar pipi merah kami ni memang peminat durian sungguh. Tahniah kepada Dato Sri' Siti Nurhaliza akhirnya dikurniakan menimang si comel pipi merah. Lagu kegemaran Abby , jika berkemundang di radio mesti Abby ikut nyanyi. Penantian yang lama buat Dato Sri Siti. Kami memang kongsi ulang tahun perkahwinan sama-sama dengan Dato Sri Siti, bukan sahaja tarikh tetapi nikah pada tahun yang sama. Bulan Ogos ini akan kami sama-sama sambut ulang tahun perkahwinan ke-12. Pasti semua rakyat Malaysia amat gembira untuk Dato Sri Siti yang sudah bergelar ibu.
 Geram betul tengok pokok-pokok orkid liar tanah sepanjang jalanraya ke arah air terjun Mahua ni. Tumbuh meliar di atas tanah merah yang mudah kering jika tiada hujan. Tinggi pokokya boleh capai lebih dari enam kaki.
 Pokok-pokok jenis orkid yang renek ini pun dah boleh berbunga. Diperhatikan semut juga suka berkumpul di tangkai atau kudup bunganya. Tukang Kebun tak pasti jenis orkid ini tergolong dalam keluarga mana. Mohon bantuan kongsikan ilmu.
 Kami ke Tambunan kali ini cuma balik hari sahaja. Keluar rumah dari KK dalam pukul 8 pagi sampai rumah semula pukul 5 petang. Tapi cepat betul kabusnya muncul, belum pukul 3 bergerak dah mula berkabus di kawasan tinggi. Ini penutup postings jalan-jalan di Tambunan pada cuti Tahun Baru Cina 2018 lalu.

Tugu Peringatan Mat Salleh (Klik Sini)
Air Terjun Mahua (Posting ini)
Sinurambi Tambunan (Klik Sini)

Cuma ada satu hajat tak sampai lawat ke Tambunan kali ini. Hajatnya nak cuba melawat rafflesia centre tapi tutup pula yang tak pasti bila dibuka semula. Dari bulan January awal tahun ini pusat tersebut ditutup (Click Here). 
 Tertarik pula mata bila ternampak kelibat orkid Golden Shower yang menghuni atas pokok kemuning keluar dari celah-celah daun pokok kemuning. Sehingga bulan April 2018, kami buat promosi 3 moist bare-rooted Golden Shower Orchid plant for RM5.00 .

More info on Golden Shower Orchid (Click Here).

3 ulasan:

Nasa Mulia berkata...

Tak sempat pergi sini hari tu...

norhidana berkata...

cantik betul kawasan persekitaran air terjun tuh kak, nmpak mcm masih terpelihara keasliannya.... tp bg dana yg jenis tak minat msk2 hutan ni, lawo camne pun mmg tak sampailah heheheh...

orkid liar tu tak blh ke kita cbut n tnm kt umah kak ek? geram lak nengok subur nya dia

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Nasa Mulia,

Kami pula tak kesempatan nak tengok Rafflesia di Tambunan.

Salam Bahagia Dana,

Tak jauh nak jalan Dana dalam 20 minit je.
Kalau musim panas macam syok duduk sini sejuk je rasa.

Kalau orang tempatan sana boleh kut bawa balik hehehe...yang bukan dalam kawasan hutan simpan.