No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Isnin, 2 April 2018

Ubi Garut

 Ubi bila dicuci bersih-bersih nampak warna suci putih ini dikenali dengan banyak nama ialah si Ubi Garut. Ini memang jenis ubi paling mudah untuk gardeners yang baru berjinak-jinak dalam alam berkebun apatah lagi ia tidak memerlukan ruang banyak untuk ditanam. Boleh sahaja tanam dalam container. Takde container? Kitar semula je bekas-bekas miniman atau botol minyak masak boleh sahaja (related posting klik sini). Hasilnya masih lumayan. 
 Pokoknya pun tak besar tak de ruang di tanah nak kasi sangkut kat mana-mana pun boleh. Kekadang...hmmm....bukan kekadang...Selalunya Tukang Kebun rajin tanam ubi garut ni balik sebab teramat mudah. Tetapi Selalunya Tukang Kebun lupa nak tuai hasil ubi-ubinya di dalam tanah. Jadi kekadang pokoknya dah layu bila hasil sudah banyak diberanak-ranakkan dalam tanah. Kemudian kalau lupa pun nak tuai ubi dalam tanah tu nanti tumbuh anak-anak pokok-pokok baru juga. Macam gambar di atas ini ada beberapa anak pokok menyelit keluar dari pokok induk. Petak yang ubi garut ni hidup adalah duduk bawah kanopi pokok durian.
 Bila digali-gali keluar ubinya dah ada keluar pucuk hijau balik dah ubinya. Apalagi tanam sahaja semula dalam tanah biarkan sahaja bahagian tunas hijau yang tersembul keluar dari tanah, yang lain dalam tanah. Kalau yang dah tua dan mula bertunas tu dah banyak serat-seratnya. Kalau yang muda kecil tu manis isinya dan kurang berserat. Ubi garut ini banyak kandungan serat, jadi memang membantu pencernaan macam masalah sembelit. Ubi garut ni banyak kegunaannya, memang ubinya boleh dibuat masak makan. Ubi garut ni dulu penyelamat nenekmoyang kita, bila makanan lain dah takde macam beras dan ubi kayu untuk dimakan, ubi garut jadi stok makanan yang ada boleh digali dari laman.
  Ubi garut ni boleh menyejukkan badan. Kerana kandungan kanjinya pun tinggi ia boleh dijadikan tepung macam tepung beras. Kalau nak likatkan makanan kekadang masukkan tepung beras kan, sama juga boleh masukkan tepung ubi garut (arrowroot flour). Beras jadi penyejuk bedak, ubi garut boleh buat bedak. Kalau nak masker 100% organik, boleh juga buat masker dari ubi garut sendiri. Tambahan pula paste dari ubi garut boleh membantu membaiki luka bila ditampal di tempat luka. Di kawasan asalnya, ubi garut punya paste digunakan oleh native Indian untuk keluarkan racun dari anak panah pada tempat tertusuk. Itu sebab dikenali juga dengan nama 'Arrowroot'.Sebab ianya sejuk, ia dikatakan boleh bantu kurangkan suhu badan bagi yang demam panas. Boleh juga dibuat bubur untuk bayi yang baru belajar makanan kerana ia amat baik dalam bantu pencernaan juga untuk orang demam atau cirit birit.
  Ubi garut juga mengandungi kandungan zat besi yang tinggi membantu lancarkan pengedaran darah dan penghasilan darah. Makanan yang bagus juga untuk bayi kerana ada nutrient yang membantu perkembangan dan kesihatan otak.
  Daun ubi garut juga boleh digunakan untuk lapik makanan atau kuihmuih ya kalau takde daun lain macam daun pisang. Angsa suka betul daun ubi garut ni tak boleh tanam kat tempat yang angsa boleh access habis dikerjakan pokoknya.

Stok pokok ubi garut yang ada sekarang ada 4 bulan lebih juga kut usianya.

~ Pokok ubi garut 1bekas RM7.00 (boleh dipos) ~

2 ulasan:

Warisan Petani berkata...

Sesekali makan ubi garut (ubi bemban) rebus oun sedap.
Khasiatnya pun banyak terutama untuk melawaskan sistem pencernaan kita.

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Warisan Petani,

Musim hujan, petang-petang , rebus buat minum petang ni pun syok juga gaknya ni kan.