No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Sabtu, 27 Oktober 2018

Padang Paderi Herzegovina

 Perjalanan ke Gua Vjetrinaca (related posting klik sini) mata dijamukan dengan keindahan semulajadi pemandangan lembah dalam pergunungan bercuacakan Mediterannean. Pelbagai jenis tanaman pertanian di tanam di Padang Paderi ini bila diterjemahkan dari bahasa Bosnia iaitu Popovo Polje. Antara tanaman yang diusahakan adalah buah-buahan seperti anggur, cherry, peach dan epal serta pokok-pokok herba.
 Syukur Alhamdulillah cuaca pun amat tenang dan nyaman pada hari kami menikmati sepanjang pemandangan di Padang Paderi ini. Tak perlu pasang air-cond, elok buka tingkap sahaja dan tak berapa sejuk anginnya. Awal bulan Oktober nak masuk musim luruh, cuaca just nice di sini tak panas sangat dan tak sejuk sangat 
 Antara sumber air utama yang melalui lembah padang paderi ini ialah Sungai Trebisnjica yang juga adalah dikenali sebagai Sinking River. Sungai Trebisnjica adalah jenis Sinking River yang terpanjang di dunia. Sungai ini bila ke arah hilir mudah hilang kerana larut dalam tanah. Oleh itu, tak ingat sangat Tukang Kebun bila guide kami si Camil masa bagi penerangan kata zaman mereka dikuasai oleh kerajaan Yugoslavia agaknya ke yang bina dinding konkrit di tebing sungai supaya bekalan pengairan ke tempat pertanian lebih terjamin dan berterusan. Masa ni Tukang Kebun a bit distracted excited tengok pemandangan tersebut jadi tak berapa tumpu perhatian bila guide bagi penerangan. Sibuk main teka teki sendiri ni padang tanam pokok apa la begitu dalam kepala..
 Berhenti di tengah-tengah jambatan batu di gambar bawah untuk ambil gambar sungai di atas. Pastu stop sekejap di lereng bukit ambil gambar di bawah ini pula.
Jika pergi ke Sinurambi di Tambunan (related posting klik sini), pemandangannya agak berbeza apabila melihat kawasan pertanian yang diusahakan di Padang Paderi ini. Pemandangan lembah di sepanjang banjaran agak berbeza, bila di atas ni baru rasa oh I am really kat Herzegovina sekarang.
 Seronok dan teruja sangat sampai tak terasa dah urat-urat yang masih tegang duduk lama sangat dalam flight hari sebelumnya. Sungai Trebisnjica yang menjadi sumber air yang penting kepada Popojo Polje ini yang penerimaan air hujan sepanjang tahun lebih kurang dari kita. Lebih dari 60km panjang tebing sungai yang dinding dibina konkrit untuk tidak hilang sumber air bagi kawasan pertanian di Popojo Polje.
 Ada juga pelancong-pelancong yang berbasikal melawat kawasan sekitar Popovo Polji ini mengikuti jejak rail keretapi zaman dulu yang sudah tidak dipakai lagi. Kawasan sini hujan boleh kira amat jarang-jarang juga la, jadi sesuai bagi mereka yang suka aktiviti lasak boleh cuba adventure mengembara area ni dengan berbasikal.
 Selepas meneroka dalam Gua Vjeternica, kami ada melawat Zavala Monastery yang boleh nampak dari pintu masuk utama pelancong untuk Gua Vjeternica. Akan disambung kongsi ke next posting.
 Hari ini selesai sempat kemas kawasan bersebelahan di tepi parking kereta belakang sahaja. Sedang-sedang kemas ternampak pula jantung pisang pokok pisang bunga yang sedang berbunga di celah-celah pelapah daunnya. Terbayang seketika pula bagaimana kalau padang paderi ini kalau cuaca sesuai penuh dengan pokok-pokok pisang. Bagi bulan November 2018, Kebun Bahagia Bersama buat promosi untuk 3 sulur pokok pisang bunga hanya RM10 (boleh dipos laju juga).

More info pokok pisang bunga (Klik Sini).

2 ulasan:

meintheswim berkata...

Sungguh cantik pemandangan countryside mereka.
Thanks for sharing.

TukangKebun berkata...

Salam Bahagia Aunty,

Ya bila sampai kawasan ni betul-betul terasa dah dekat very beautiful foreign land. Pemandangan indah yang tak pernah biasa nampak macam di negara kita.