No F1 Hybrids / GMO seeds here. Only seeds from natural selection.

We are a bunch of passionate open-pollinated heirloom seed savers.

If you have heirloom seeds and worried it will be gone for future generation, we will be happy to add into our seed bank, grow and give it a comeback.

Save Heirloom Seeds for our children.

All of our plants are only feed with animal manure and compost. No synthetic fertiliser or chemicals used.

Be kind to our environment as we are sharing with other living things created by God.

Our ancestors live a healthy life without artificially man-made poison. Big NO to pesticide.

Plants on our kebun are organically grown, only kisses by us, rain and other living things.

Any form of gardening patience is the virtue.

Sabtu, 3 November 2018

Zavala Monestary Popovo Polje

 Terletak di lereng bukit yang menghadap pemandangan Padang Paderi (Popovo Field) terbinanya Zavala Monastery. Sebahagian monastery itu juga adalah gua semulajadi. Tetapi bahagian chambers dalam gua semulajadi tidak terbuka untuk orang awam bagi upacara keagamaan tertutup. Dari pintu gua awam Gua Vjetrinica (related posting klik sini) boleh nampak Zavala Monastery yang dibina di lereng bukit.
Rumusan sejarah mengenai pembinaan Zavala Monastery adalah seperti skrip di atas. Sepanjang perjalanan di Bosnia dan Herzegovina, Tukang Kebun perasan ada sejenis pokok bunga warna ungu cair (lilac) yang musim bunganya. Pokok bunga warna lilac ini senang tumbuh dan dijumpai di celah-celah batu seperti gambar di bawah. Geram Tukang Kebun tengok sebab warna bunga kesukaan.
 Ada juga tanya guide apa nama dia, tapi mereka tak dapat pula recall apa namanya dalam Bahasa Inggeris. Taman mini di dalam kawasan Zavala Monestry dijaga rapi. Tapi banyak juga tumbuhan liar yang datang menetap di kawasan ini.
 Menghala ke bangunan gereja ada lalu terowong buatan kecil ini yang dibina dari sejenis batu. Bila lalu sini rasa nyaman sahaja. Ada cooling effect batu ini beri perlindungan lebih-lebih lagi kalau musim panas patut ada banyak kerusi panjang disediakan untuk pengunjung-pengunjung duduk berehat lepas mendaki beberapa meter nak masuk gerbang utama. Bolehlah ambil nafas dulu sementara jantung pump kuat.
 Interior di dalam gereja Orthodox. Ada paderi sedang menjaga dengan suara yang lembah lembut sayup-sayup datang mendekati Camil tanya kami ini pelancong dari negara mana.
 Setelah keluar dari gereja menuju ke tempat letak kereta tiba-tiba kedengaran bunyi loceng yang bukan dari gereja tapi dari perkampungan berdekatan. 
 Wah seronoknya rasa dapat tengok secara live bagaimana seorang pengembala biri-biri membawa kumpulan biri-birinya turun dari kandang ke kawasan untuk meragut. Hahaha Tukang Kebun tengok excited like a kid.
 Laju juga tengok dari atas kampung, pengembala biri-biri bawa kumpulan birinya yang banyak untuk ke Padang Paderi terbentang di bawah kawasan kampung. Yang Tukang Kebun kagum tengok, biri-biri tu didikannya pandai kut, semuanya tak main jalan-jalan sebarangan di tengah-tengah jalan.. Tetapi disiplin semua menghimpit berjalan di kaki lima jalan.
 Guide kami si Camil ada berbuat jenaka kata biri-biri dekat Herzegovina tak perlu marinade dah sebab pemakanan mereka memang secara semulajadi kandungan diet banyak meragut herba. So naturally marinade. Daging biri-biri memang sedap dekat Herzegovina ini, yang bakal melawat jangan lepaskan peluang ya.
 Di luar pagar Herzegovina juga banyak terdapat tumbuhan liar. Sebagai contoh bahagia sungguh buah delima liar tumbuh merata dengan sarat dengan buahnya. Sebab awal bulan Oktober adalah musim buah delima di kawasan ini.
 Tukang Kebun gemar melawat kawasan cuaca continental atau Mediterannean masa musim luruh sebab biasanya masa ni banyak jenis musim buah dan harvest. Tak ingat bawah ini jenis tumbuhan apa tapi buah-buahnya macam ada nilai perubatan juga ini.
 Awal bulan Oktober musim bunga rosemary di Herzegovina yang tumbuh di celah-celah batu. Rosemary memang suka cuaca Mediterannean. Sebenarnya keperluan air rosemary tak banyak.
 Pokok herba thyme pun tidak ketinggalan musim bunganya yang kecil-kecil berwarna putih. Orang Herzegovina kata kalau batuk-batuk minum air rebusan thyme atau sage. Berapa kali juga Camil pesan kalau ada masa singgah beli teh sage untuk bantu legakan batuk. Sebab masa awal melawat Herzegovina Tukang Kebun masih belum baik sepenuhnya dari batuk-batuk, tekak rasa gatal je seminggu sebelum berlepas ke Bosnia dan Herzegovina.
 For pengunjung yang suka gardening mesti enjoy tengok koleksi tumbuh-tumbuhan di dalam dan di luar perkarangan Zavala Monestery di Popovo Polje ni. Tak dapat nak kongsi-kongsi gambar kesemuanya. Lupa pula yang bunga kuning ni nama herba apa. 
 Tukang Kebun suka juga lawat kawasan spiritual lebih-lebih lagi yang mempunyai pelbagai sejarah dan usia bertapaknya dah lama. Sebab biasanya kawasan spiritual ini macam mini botanical park juga ada pelbagai jenis koleksi tumbuh-tumbuhan. Malahan asas genetik pun adalah penemuan dari seorang paderi Gregor Mendel yang dapat berikan penjelasan saintifik menggunakan tanaman pea. 

Sebagai contoh tempat-tempat spiritual yang ada koleksi-koleksi tumbuhan mereka tersendiri adalah:

Kuil Shiogama, Japan - pokok sakura pelbagai jenis dan lain-lain (Klik Sini).
Kuil Motsuji - pelbagai jenis pokok iris (Klik Sini).
Masjid Bandaraya, Sabah, Malaysia - pokok buah-buahan (Klik Sini).
 Musim hujan banyak beberapa minggu ini membuatkan pokok-pokok ginseng jawa bahagia betul di Kebun Bahagia Bersama Pokok-pokok ginseng jawa pun bila dibiarkan banyak tumbuh anak-anak sukarela di celah-celah batu juga. Minggu ini meriah sungguh pokok-pokok ginseng jawa di kebun berbunga. Pokok ginseng jawa ini dari akar hinggalah bunganya mempunyai nilai perubatan. Juga enak dibuat lauk.

More info on Ginseng Jawa (Klik Sini).
Stok anak pokok ginseng jawa atau biji benih ada stok kembali.

~ 1 anak pokok ginseng jawa RM4.00 .
~ 10 fresh cuttings pokok ginseng jawa RM4.00 .
~ Approximately 250 seeds of ginseng jawa RM3.00

Tiada ulasan: